2018-01-12, 12:02
Medlem
Om man antar att det är så att det är mamman som var den ”tokiga” så kan man tänka sig följande.

Pappan som då befinner sig i ett kaos av psykisk och fysisk sjukdom och samtidigt försöker styra upp det hela ekonomisk samt hålla skenet av en brilliant karriär uppe.

Han inser faran som mamman utgör för döttrarna (något som man kan utläsa av hyllningarna som gjorts av kollegor med lite god fantasi) men kör ändå på med isoleringen av barnen istället för att göra det han borde ha gjort; få morsan LPT:ad och hotet avvärjt. Kanske obotlig optimist eller ville dölja sanningen av prestige.

Det kan då vara så att han kom hem och mamman mördat barnen i galenskap. Han får MASSIV ågren då han inser att han själv är medskyldig pga hans passivitet.

Så kan det kanske vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
Känns ju inte logiskt att man väljer att hänga sig själv när man kommer hem och hittar sin familj livlösa. Pappan måste varit med på det.
Inget är ju direkt logiskt i det här ärendet. Sorg och depression kan också ligga i fatet hos pappan. Han kan ha gått på knäna redan innan. Så steget kanske inte var så långt ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Vill bara flika in lite info angående hemundervisning.
Delvis personliga erfarenheter här..

Mitt äldsta barn , skoltrött och irriterad tonåring som hade en period av hög frånvaro från skolan i högstadiet. Möte med rektor = förslag om hemundervisning. Jag sa nej och krävde en åtgärdsplan där skola och hem gemensamt skulle hjälpa mitt barn att komma till skolan..

Några år senare, en annan högstadieskola .. mitt näst äldsta barn lider av kraftiga problem med ont i magen. Så omfattande att barnet var hemma oftare än i skolan. Utredning startades inom vården för att hitta orsak till barnets besvär.. efter varje läkarbesök kontaktade jag mentorn och berättade vad som blivit sagt. Har aldrig blivit ombedd att lämna läkarintyg etc. När betyg skulle sättas och dom givetvis var påverkade av all frånvaro så ringde jag rektorn och bad om hemundervisning. Detta INNAN vi fått svar på anledning till magvärk.. rektorn sa ja direkt till hemundervisning. Nu blev det aldrig Så, utan vi fick svaren från läkaren och behandling mot svår allergi sattes in så barnet kom tillbaka som en ny unge till skolan väldigt snabbt..

En nära vän har ett barn med adhd. Barnet var våldsamt, utåtagerande och gjorde överhuvudtaget inte som det blev tillsagt.. efter möte mellan föräldrar och rektor ringde min vän mig och var upprörd. Rektorn hade förklarat att en resurs i gruppen eller assistent inte skulle vara aktuellt av ekonomiska skäl ... hänvisade och uppmuntrade till hemundervisning. Att någon av föräldrarna skulle undervisa barnet hemma med stöd ifrån skolan... detta sa givetvis mina vänner nej till och en kamp om deras barns rättigheter startades..

Jag har 2 vänner som har varsitt barn med multiallergi... båda dessa barn undervisas i sina hem. Av förälder. Olika kommuner..

Min poäng... det är inte så jäkla svårt att få hemundervisning som folk här tycks tro. Snarare tvärtom !!! Min upplevelse är att det är något skolan , i brist på resurser då uppmuntrar. Och det är enligt mig åt helvete fel!! Självklart finns det omständigheter som gör att just hemundervisning är det allra bästa för barnet.. men jag ställer mig väldigt frågande i detta fallet.. handlar det om kroniskt trötthetssyndrom så anser jag att skolan i fråga vidtagit dessa åtgärder för att dom troligtvis inte haft resurser för att stötta flickorna.. DET är ett stort jävla fel från skolan. Att ge flickorna "anpassad skolgång " och ett åtgärdsprogram är i mina ögon rätt.. att tillåta eller ge hemundervisning är ett enkelt sätt för många skolor att slippa ta ansvaret i skolan...

Ursäkta rörigt och lååångt inlägg... 🙈

Har själv jobbat som lärare till barn och ungdomar som undervisas på annan plats än skolan, av alla möjliga anledningar och icke-anledningar. Verkar som du säger inte vara särskilt svårt att få till.
Citera
2018-01-12, 12:03
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har inte orkat följa med i tråden det skrivs för mycket, mest skit och absolut ingenting har kommit fram som stämmer förutom namnen på barnen, sinnessjuka gissningar om ufon,scientologer och ärftliga sjukdomar.

Ni ska få en sak iallafall som är säker. Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, då dom hade antingen blåmärken eller blod så det är INTE tal om förgiftning som någon gissade.
Modern samma sak.

Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd.

Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister som berättade att dom också hade ovanligt lite information förutom detta ovan.
TACK!

Det inlägget borde stå högst upp på varje sida!

Tråden svämmar över av konspirationssjuka fantasier om förgiftade tårtor och Rapytt som kommer med nya teorier på varje sida totalt utan bäring.

Att en kollega skriver ett känsloladdat inlägg på LinkedIn är ett hyfsat vittnesmål om en fungerande person trots svårt sjuka barn.

Läkarintyg saknas säger någon utan att veta ett skit...varför var enbart mamman med på mötet säger en annan...
Citera
2018-01-12, 12:08
Medlem
Wiljans avatar
Att hitta sin familj död och sedan gå och hänga sig finner jag högst osannolikt....

Mest troligt är att pappan tappat det och tagit med sig familjen.

Rent statistiskt sett.
Citera
2018-01-12, 12:08
Medlem
Narkolepsi, TBE, Borrelia, ME, trötthetssyndrom mm. Har kommit upp i tråden avseende döttrarnas eventuella sjukdom. Visst allting är möjligt, men att båda två drabbas av samma sjukdom/tillstånd vid ungefär samma ålder talar för något genetiskt eller så har barnen haft världens otur och råkat ut för samma sak av ren otur.
Otur tror jag inte på.

Pappan drev flera företag samtidigt som han arbetade talar för att han i alla fall periodiskt haft mycket arbete och antagligen inte ägnat mycket tid med familjen när han varit tvungen att arbeta. Detta indikerar att mamman kan ha dragit ett tungt lass med flickorna och markservicen mm. Vilket kan ha resulterat i att hon gått i väggen och blivit sjuk eller deprimerad.

Enligt uppgifter har pappan på senare tid gått ned i arbetstid och arbetat en hel del hemifrån, vilket kan betyda att ovan teori passar in.

Skolan har nämnt i media att denna händelse var ingenting som de kunde se skulle komma, trots att familjen levt i kris samt fått mycket hjälp de senaste åren.

Jag kan mycket väl tänka mig att mamman i detta fall har haft det svårare med barnens sjukdom och kanske tappat lust och ork.
Att pappan planerat en stor konferens indikerar till att han haft en hel del att göra i och med denna och troligen har mamman då fått hantera barnen. Den konferens som skulle hållas talar för att morden inte var planerade av pappan. Jag tror att han verkligen ville genomföra konferensen som han också lagt ned mycket tid och arbete inför.

Jag vet inte, men jag har svårt att tro att pappan och eventuellt mamman, i samråd, skulle välja att mörda sina barn om de inte hade en obotlig, nära stundande död framför sig, vilket ingen av de nämnda sjukdomarna/tillstånden är.
Skulle det vara så att mamman ensam beslutat detta och genomfört morden när pappan inte var hemma (på grund av depression e.d.) så tror jag att pappan också beslutade sig för att gå samma väg tillmötes.

Oavsett bakgrund till det här så tror jag inte att mordet har att göra med barnens sjukdomsbild eftersom det var planerat att utöka barnens närvaro i skolan och minska ned hemundervisningen.

Kan det vara möjligt att båda barnen led av narkolepsi efter en vaccination?
Det finns ingenting som rättfärdigar dessa mord och jag är övertygad om att barnen inte hade något val, utan det var föräldrarna eller en av dom som tog detta fruktansvärda beslut.
Hade barnen haft en obotlig sjukdom och bara haft en kort stund kvar att leva hade man inte planerat så långt med skolan. Det hade även framkommit att barnen varit mycket på sjukhus och gjort undersökningar etc. Ingenting sådant har framkommit.

Hur som så tror jag att mamman i familjen ligger bakom detta beslut.
Hade barnen verkligen lidit och haft mycket smärtor så hade man inte haft dom hemma utan på sjukhus där möjligheter till smärtlindring finns och där även kompetent personal orkar ta hand om barnen.
Bara för att man själv inte orkar längre så finns det ingenting som rättfärdigar mord - oavsett vad barnen hade för åkommor.

Bara lite tankar kring denna fruktansvärda händelse. Hoppas att det framkommer fakta om vad och varför. Det är nog inte bara familjen och vänner till de mördade som vill veta, utan många runt om i Sverige har nog blivit illa berörda av denna händelse.
Citera
2018-01-12, 12:09
Medlem
Citat:
Jag har inte orkat följa med i tråden det skrivs för mycket, mest skit och absolut ingenting har kommit fram som stämmer förutom namnen på barnen, sinnessjuka gissningar om ufon,scientologer och ärftliga sjukdomar.

Ni ska få en sak iallafall som är säker. Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, då dom hade antingen blåmärken eller blod så det är INTE tal om förgiftning som någon gissade.
Modern samma sak.

Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister som berättade att dom också hade ovanligt lite information förutom detta ovan.

Det där låter ju som om det skulle kunna vara väldigt riktigt. Och blåmärken och/eller blod? Det känns som om det är våld inblandat här. Om det är så att du fått reda på detta av en journalist, hur kommer det sig att journalisten hållit tyst om detta? Jag tvivlar inte på vad du säger. Faktiskt. Men journalister är inte kända för att hålla undan information.

Hade modern också blåmärken/blod på sig?
Citera
2018-01-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har läst hela tråden, varenda inlägg, och börjat lägga ett pussel.

Kan det vara så att mannen är den enda som var frisk i familjen? Om nu mamman var psykiskt sjuk och barnen var mer eller mindre skoltrötta (eller hade nåt syndrom) så kan det vara så att mamman krävt att de skulle hemskolas. Ett rejält tjatande och mycket grälande kan göra vem som helst less, och då kanske mannen gav med sig. Mamman kan också hotat med att ta livet av sig, och barnen. Detta kan ju ha pågått under en lång tid. Under mellandagarna så kanske det eskalerade. Och pappan drog öronen åt sig och stannade hemma och jobbade istället för att gå till jobbet. Som skydd för barnen. Det kan var så att han var iväg under måndagen, till jobb eller annat, och då passade mamman på att göra allvar av sina hot. Om pappan kom hem insåg han att han själv skulle vara huvudmisstänkt för dådet, och därför valde att ta livet av sig.

Nå, som i hela den här tråden, bara spekulationer. Frågan är om svar någonsin når utanför resten av familjen/släkten.

Tror du spekulerar rätt. Vet inte om en FUP blir officiell när görningsperson/erna är döda.
Citera
2018-01-12, 12:10
Medlem
Citat:

Modern samma sak.

Det ena utesluter inte det andra. Att först sedera dem med till exempel en överdos midazolam för att sedan strypa dem är ju inte en "dålig lösning". Även ett barbiturat fungerar bra. Det kommer framgå i obduktionen huruvida så skett.
Citera
2018-01-12, 12:10
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det här gick inte från 0 till 100 utan det har pågått en längre tid, vilket också ena rektorn bekräftade.
Och man ser i mannens arbetsgivares uttalande att det funnits anledning till oro, att pappan behövt vara orolig över familjesituationen.

Man vet också att 2 barn och 1 pappa varit mitt uppe i sina liv med inplanerade saker och med en tydlig framtid.
Barnens hemundervisning skulle fortsätta denna veckan efter juluppehållet och pappan skulle dagen efter(tror jag det blir)detta hände ha haft sin konferens.
Vem ville beröva barnen och pappan på deras pågående liv? Samtliga dessa sociala och positiva?

Vet vi att hemundervisningen skulle fortsätta? Ber om ursäkt om jag missat något inlägg
Citera
2018-01-12, 12:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Att hitta sin familj död och sedan gå och hänga sig finner jag högst osannolikt....

Mest troligt är att pappan tappat det och tagit med sig familjen.

Rent statistiskt sett.
Jo, visst är det, men ponera att han väntade något dygn...?
Citera
2018-01-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
Känns ju inte logiskt att man väljer att hänga sig själv när man kommer hem och hittar sin familj livlösa. Pappan måste varit med på det.

Nej känns helt ologiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in