2018-01-12, 11:38
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det fanns säkert en överdriven oro inom familjen - att flickorna måste skyddas från stora världen - och nu blev hemmet dödsfällan. Jag känner ett äldre föräldrapar, med en liten dotter, och de är helt sjukt oroade för hur det ska bli för henne i framtiden. På dom verkar det som att hon kommer explodera den dag hon fyller tretton. Båda är välutbildade. I aktuellt fall tror jag tyvärr att skolan förblindats lite av föräldrarnas titlar och kunskap inom juridik.

Undrar om familjen var påverkad av sektmedlemskap eller om de själva var sekten?

Edit: Bara det att mina källor (i utkanten av pappans nätverk) var övertygade om att barnen var svårt "neurologiskt sjuka" och mamman "döende i cancer" säger något om vad pappan signalerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Helt uppenbart är att föräkdrarna var måna om att hålla barnen hemma och utanför samhället. Har man ett eller flera sjuka barn och är normalt funtad strävar man ju efter att de ska få bibehålla ett så normalt liv som möjligt ned skolgång och vänner så något känns väldigt off här.

En del människor blir besatta av sina eller sina anhörigas sjukdom, inbillad eller verklig...

Tycker att det mesta pekar åt det hållet - man har velat hålla barnen isolerade och under kontroll av någon anledning och pappan (aka "ängeln i momsvärlden") har uppenbarligen lyckats väl med att sälja in idén om barnens "svåra sjukdomsbild" till skolan. Att den yngre dotterns rektor använder dramatiska formuleringar som "ofattbar sjukdomsbild" tyder på att man låtit sig ledas lite väl långt kan jag tycka.

Är mest intresserad av att veta vilken av föräldrarna som var knäpp, eller om det var båda. Vem var det som drev på att fritzla barnen och sedan mörda dem? Otroligt sorgligt.
Citera
2018-01-12, 11:38
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Hört från bekanta till mamman, hon har lidit längre tid av psykiskt sjukdom. Kan tyvärr inte producera någon bekräftelse.

Boom! Som jag skrev igår morse...

Citat:
Ursprungligen postat av mastarn

Efter att ha läst hela tråden så får jag en känsla av att det fanns något dysfunktionellt under ytan hos familjen lägg till grannars vittnesmål om att döttrarna inte verkade fysiskt sjuka...

Moa beskriver hur hon pratar med sig själv och diverse olika ting....

Kan de vara någon form av sinnessjukdom hos båda flickorna kanske ärftlig från mamman eller båda som drabbat dem och i förnekelse/skam letar de efter halmstrån och fastnar ME?

Hypothese

Antingen var flickorna också drabbade av samma sjukdom och kanske därför hölls hemma eller så var de kanske helt friska och hölls hemma ändå pga mammans vanföreställningar alt eller i kombination med pappans kontroll behov.
Citera
2018-01-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vibbar av Münchhausen by proxy:
Kronisk trötthet är ett symtom.
Två barn i samma familj får detta symtom.
Mamman sägs vara sjuk men av vad vet ingen säkert.
Pappan, beskrivs som social och omtyckt av sina kollegor, aktiv i jobbet med inplanerad konferens.
Pappan går ned på deltid och jobbar hemifrån.
Pappan ute med dottern och handlar i mellandagarna.
Ewa-Gun nämner här "gärningspersonen" och inte som tidigare "gärningsmannen".

Enligt mig ett medvetet val.

Men går det att utläsa ur artikeln huruvida den "personen" dödat alla 3 eller dödat 2 sedan sig själv och den fjärde också dödat sig själv?
För jag tror det gick till så, att mamman dödat barnen, sedan sig själv, sedan när pappan upptäckt vad som hänt också han dödat sig själv.
Vad går att utläsa ur artikeln?
Kopierar den från Picasso2:
Ur Sydsvenskan idag:

Sociala medier och forum svämmar över av mordteorier. Polisen arbetar efter en tydlig tes om hur det gick till när två unga flickor och båda deras föräldrar dog i villan i Bjärred. Men exakt hur den ser ut hålls hemligt.

– Vi är benhårda. Vi bekräftar ingenting, säger Ewa-Gun Westford vid Skånepolisen.
Fallet utreds i alla fall som misstänkt mord, och polisen "söker inga gärningsmän utifrån". Med andra ord; gärningspersonen är en av de döda och tog alltså sitt eget liv.
Vi är inte klara över händelseförloppet, det är det ärligaste svar jag kan ge dig, säger Ewa-Gun Westford.
Polisens tystlåtenhet förklaras dels av största möjliga hänsyn till anhöriga – det finns ett tiotal nära släktingar till familjen – dels av omsorg om utredningen.
– Vi har inte svaren om hur det har gått till. Och vi måste ha det fullständiga svaret, säger Ewa-Gun Westford.
Att undvika att möjliga vittnen färgas av den omfattande ryktesspridningen är i princip omöjligt, men polisen vill inte bidra till det.

Och eftersom de ännu inte är på det klara med "händelseförloppet" så blir jag bara mer övertygad om min teori. För hade 1 dödat 3 sedan sig själv hade händelseförloppet sett tydligt ut.
Det gör det inte nu, för 2 är dödade, 1 är självmördad i anslutning till de morden, sedan är 1 till också självmördad men då i anslutning till de övriga 3.
Senast redigerad av manot 2018-01-12 kl. 11:45.
Citera
2018-01-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Det står också att familjen inte sökt ngt stöd från kommun/omsorg.
Alltså kan alla spekulationer om att ev LSS och stödinsatser för familjen och flickorna nekats dem och/eller dragits in sluta. Ställer mig då också frågande till hur pass allvarligt flickornas tillstånd verkligen varit samt hur detta i sin tur ledde till att flickorna bragts om livet?

Föräldrarna, eller om bara en av dem varit drivande, fick stort gehör av skolan på sina önskemål om hemundervisning, hade de INTE fått det utan blivit ifrågasatta av skolan så hade kommun och omsorg kopplats in.
Men nu blev det aldrig så, tack vare barnens båda skolor.
Citera
2018-01-12, 11:45
Medlem
Jag har läst hela tråden, varenda inlägg, och börjat lägga ett pussel.

Kan det vara så att mannen är den enda som var frisk i familjen? Om nu mamman var psykiskt sjuk och barnen var mer eller mindre skoltrötta (eller hade nåt syndrom) så kan det vara så att mamman krävt att de skulle hemskolas. Ett rejält tjatande och mycket grälande kan göra vem som helst less, och då kanske mannen gav med sig. Mamman kan också hotat med att ta livet av sig, och barnen. Detta kan ju ha pågått under en lång tid. Under mellandagarna så kanske det eskalerade. Och pappan drog öronen åt sig och stannade hemma och jobbade istället för att gå till jobbet. Som skydd för barnen. Det kan var så att han var iväg under måndagen, till jobb eller annat, och då passade mamman på att göra allvar av sina hot. Om pappan kom hem insåg han att han själv skulle vara huvudmisstänkt för dådet, och därför valde att ta livet av sig.

Nå, som i hela den här tråden, bara spekulationer. Frågan är om svar någonsin når utanför resten av familjen/släkten.
Citera
2018-01-12, 11:47
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
I det här fallet handlade det om hemundervisning där lärare kom till hemmet för att undervisa flickorna 3-4 dagar i veckan. Det är ovanligt med hemundervisning, i vart fall sedan 2011. I Sverige handlar det om ungefär 200 barn som får hemundervisning, detta av ungefär 1 000 000 barn i grundskolan.

Det är nog inte så lätt att få till hemskolning, varför skulle då svenska familjer flytta till Åland för att få till det? Men visst, omöjligt är det ju uppenbarligen inte.

Pratade inte med en statistik i ryggen, utan tog några exempel ur min direkta närhet.
För båda mina barn var det tanken från rektorns sida att en lärare skulle komma hem till oss och undervisa i hemmet. Men som sagt, detta blev aldrig verklighet..
Min poäng var att betona att det varken behövs läkarutlåtande eller speciellt omfattande sjukdomar eller tillstånd för att få hemundervisning. Och att det i mina ögon är något skolor ibland tar till för att göra saker lättare för sig själva.
Nu vet vi ju inte om det är föräldrarna eller skolan som föreslagit hemundervisning i detta fallet.. och vi vet inte heller hur mycket en lärare skulle undervisa dom per vecka i hemmet. I vårt fall skulle det innebära 1-2 timmar i veckan MAX ! Resten var upp till mitt barn/mig att lösa...
För mina vänner med multiallergiska barn så kommer en lärare hem till dom på måndagar och går igenom förra veckans arbete dom gjort och så får dom nya uppgifter att arbeta med hemma till måndagen efter...
Citera
2018-01-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av manot
Där hittar man alltså Scientologerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Hört från bekanta till mamman, hon har lidit längre tid av psykiskt sjukdom. Kan tyvärr inte producera någon bekräftelse.

Psykisk sjukdom i kombination med scientologerna kan ha förvärrat situationen, eftersom scientologerna är motståndare till medicinsk behandling av psykisk sjukdom.
Den kontroversiella sekten scientologerna har inte mycket till övers för psykiska sjukdomar. Medlemmar menar att sjukdomarna beror på traumatiska händelser i tidigare liv och för att bli av med tankemonster är det enda rätta sättet att använda sig av scientologins metoder och läror.
https://nyheter24.se/nyheter/udda/34579-sekten-fornekar-autism

https://www.youtube.com/watch?v=UFBZ_uAbxS0&feature=youtu.be&t=4m30s
Citera
2018-01-12, 11:52
Medlem
Natsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med ditt inlägg?

Verkar vara en rysk domän
Citera
2018-01-12, 11:53
Medlem
Citat:

Kan det vara så att mannen är den enda som var frisk i familjen? Om nu mamman var psykiskt sjuk och barnen var mer eller mindre skoltrötta (eller hade nåt syndrom) så kan det vara så att mamman krävt att de skulle hemskolas. Ett rejält tjatande och mycket grälande kan göra vem som helst less, och då kanske mannen gav med sig. Mamman kan också hotat med att ta livet av sig, och barnen. Detta kan ju ha pågått under en lång tid. Under mellandagarna så kanske det eskalerade. Och pappan drog öronen åt sig och stannade hemma och jobbade istället för att gå till jobbet. Som skydd för barnen. Det kan var så att han var iväg under måndagen, till jobb eller annat, och då passade mamman på att göra allvar av sina hot. Om pappan kom hem insåg han att han själv skulle vara huvudmisstänkt för dådet, och därför valde att ta livet av sig.

Nå, som i hela den här tråden, bara spekulationer. Frågan är om svar någonsin når utanför resten av familjen/släkten.

Det här gick inte från 0 till 100 utan det har pågått en längre tid, vilket också ena rektorn bekräftade.
Och man ser i mannens arbetsgivares uttalande att det funnits anledning till oro, att pappan behövt vara orolig över familjesituationen.

Man vet också att 2 barn och 1 pappa varit mitt uppe i sina liv med inplanerade saker och med en tydlig framtid.
Barnens hemundervisning skulle fortsätta denna veckan efter juluppehållet och pappan skulle dagen efter(tror jag det blir)detta hände ha haft sin konferens.
Vem ville beröva barnen och pappan på deras pågående liv? Samtliga dessa sociala och positiva?
Citera
2018-01-12, 11:57
Medlem
Tobbsans avatar
Citat:

Känns ju inte logiskt att man väljer att hänga sig själv när man kommer hem och hittar sin familj livlösa. Pappan måste varit med på det.
Citera
2018-01-12, 11:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Verkar som en trolig spekulation i nuläget. Kan ju vara därför de flyttade, med en förhoppning om att allt skulle bli bättre då. Men väldigt tragiskt och sorgligt är det.
Citera
2018-01-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Föräldrarna, eller om bara en av dem varit drivande, fick stort gehör av skolan på sina önskemål om hemundervisning, hade de INTE fått det utan blivit ifrågasatta av skolan så hade kommun och omsorg kopplats in.
Men nu blev det aldrig så, tack vare barnens båda skolor.
Ja om skolan gjort en orosanmälan m a o. Inte per automatik eller initialt för att skolan säger nej. LSS är ngt du söker hos biståndshandläggare vilket I sin tur kräver ganska omfattande dokumentationsunderlag från flera instanser. Alltså har inget gjorts medvetet från föräldrarnas sida att få hjälp med detta för sina döttrar. Har ju varit en hel del spekulationer I tråden om hur slutkörda föräldrarna måste ha varit som vårdat två så pass "sjuka" barn, att pappan pga detta varit tvungen att gå ner i tid osv.. Och detta så för att de antingen blivit av med ngn form av LSS eller blivit nekade vilket då icke är sanning. Därför ställer jag mig då också frågande varför detta inte gjorts om nu de var så slutkörda och flickornas tillstånd så svårt.. Alltså är det inte ett första steg att söka hjälp från alla möjliga tänkbara och tillgängliga instanser för sina barns skull samt för egen skull för att underlätta livspusslet, motivera, rehabilitera osv? Som förälder söker man väl all hjälp som går att gå för dina barn! Man konstaterar inte att de är sjuka, gör ingenting mer än ordnar hemundervisning för att sen ta livet av dem?
Senast redigerad av Erzulie 2018-01-12 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in