2018-01-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444444
Ytterligare ett inlägg från LinkedIn. Verkar som att han var på väg att bli professor. Varför verkar kollegorna vara tvärsäkra på hans oskuld?

Är inte ovanligt att bekanta och arbetskamrater pratar väl om personer som har gjort något hemskt.
Inte för att jag vet att det är OH som gjort detta, men så ser det alltid ut.
Bara kolla media efter mord etc... "Han var en bra människa" - Slår nästan aldrig fel.
Citera
2018-01-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickroyal
Känns som sjukvården och samhället har en del att lära när det gäller ME.

Samhällets okunskap och fördomar är även de ett stort problem. I många fall är myndigheternas hänsynslösa, kränkande och ofta rent rättsvidriga bemötande det största problemet av dem alla. Ett mycket vanligt exempelvis på detta är utförsäkringar och nekad ersättning från sjukförsäkringssystemet med mångåriga juridiska processer i domstol som följd för att försöka överklaga dessa avslag, trots att det utifrån dagens medicinska forskningsläge utan någon som helst tvekan framgår att detta handlar om en obotlig livslång sjukdom som medför mycket stora funktionsnedsättningar, vilket oftast gör det helt omöjligt för de drabbade att arbeta. Många svårt ME-drabbade tvingas upprepade gånger, under hot om indragen ersättning, att genomgå så kallad arbetslivsinriktad rehabilitering i form av arbetsprövning osv trots att (de pålästa, kunniga) läkarna bestämt avråder, trots att de är svårt sjuka utan sannolik chans att tillfriskna ens delvis, och trots den uppenbara risken för allvarliga bestående försämringar…

http://oanadesidor.se/myalgisk-encefalomyelit/

Det är detta obehagliga, sekteristiska beteende som genomsyrar ME/CFS-världen. Förmodligen så blev modern Hanna lika besatt av att hennes döttrar hade denna låtsassjukdom. Mycket pekar på det i alla fall nu när pressen börjar langa ut dokumenten från möten med skolan.
Citera
2018-01-12, 00:31
Medlem
Efter att ha läst dagens inlägg blir man ju sjukt kluven och får de mest bisarra teorierna i tanken....blir nästan rädd för mej själv vilka horribla senario jag får till. Nä skärpning får det bli och hoppas det finns ens en liten logik i detta tragiska
Citera
2018-01-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444444
Ytterligare ett inlägg från LinkedIn. Verkar som att han var på väg att bli professor. Varför verkar kollegorna vara tvärsäkra på hans oskuld?
Kan mycket väl vara mamman som varit den" dominant sjuke" här och att pappan försökt att hålla näsan ovanför ytan. Jag känner mig inte övertygad om att det skulle vara pappan. Polisen kommer tids nog få saker att klarna.
Citera
2018-01-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Det är den bilden jag har målat upp och den är så in i helvetes obehaglig. Speciellt när det finns bevis av att mamman stöttar sjukdomsmottagningar som behandlar ovetenskapliga sjukdomar.

Det blir obehagligt också nu när mötena som varit kring barnen ska analyseras.
Jag menar borde inte ett gott omdöme ha funnits redan på plats och från skolpersonals sida?
De måste ju ha förstått det helt orimliga i att barn 2/2 nu också ska ha hemundervisning och det på bara en misstanke från föräldrarna?
En flathet och undfallenhet från skolpersonals sida som jag hoppas ska vara straffbart.

De har hjälpt till att låta isolera två barn i hemmet och det på grunder av vad föräldrar har uppgivit.
Men mamman kan ju ha spelat bra, låtit och framstått mycket övertygande.
Men kanske hade det varit klokt ändå att det från skolans sida gjorts en anmälan till sociala, men det ville de väl inte eftersom detta handlade om en familj med högre status än det annars brukar kunna handla om med sådana anmälningar- ena rektorn sa något om det också, att hon tidigare i andra fall gjort sådana anmälningar, men här ansåg hon det inte nödvändigt, vilket jag tycker är talande för att skolan gjort skillnad på barn utifrån deras klasstillhörighet.
Citera
2018-01-12, 00:33
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Frågan är hur man klarar att ha ihjäl 3 personer med kniv utan att ngn hinner fly ut eller ringa 112?

Lite svårt som barn och förstå vad som händer när ens farsa springer emot en med kniv och blodiga händer.
Citera
2018-01-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Det är detta obehagliga, sekteristiska beteende som genomsyrar ME/CFS-världen. Förmodligen så blev modern Hanna lika besatt av att hennes döttrar hade denna låtsassjukdom. Mycket pekar på det i alla fall nu när pressen börjar langa ut dokumenten från möten med skolan.
Instämmer helt med dig. Man märker i tråden att en del får utlopp för något sekteristisk när de skriver om den diagnosen. Hoppas de gräver djupt i hur flickorna diagnostiserade. Tror inte ett skvatt på att de led av denna sjukdom. Skapad och instruerar i hemmet.
Citera
2018-01-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Sluta slänga ur dig saker helt utan belägg som smutskastar en död människa.

Har du växt upp helt utan föräldrar?

Jag gissar bara att det är pappan som har fått tuppjuck och avlivat sin familj, det faktum att han är "framstående" gör att jag drar den förutfattade slutsatsen att det var något som kunde smutskasta hans gloifierade självbild som var en utlösande faktor till mordet på familjen. Att hans döttrar inte fick/kunde gå till vanlig skola är ett till incitament till min slutsats...
Bara en gissning men jag tror inte den är helt fel ute, som sagt - kan slå vad om det.

"Smutskastar en död människa... " Jag har teorier om att det var därför han inte ville ha sin familj levande, så dom kunde "smutskasta" honom... Jag liksom all här på FB får väl slänga ur mig teorier som hen önskar, är inte det själva tanken med detta forum?
Citera
2018-01-12, 00:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Det nämndes i något media - troligen en av de två kvällstidningarna - att skolan ställt upp med flera lärare, för det var viktigt att barnen fick den bästa tänkbara undervisningen. Alla hemmasittande elever får troligen inte det.

Det är ju inte riktigt fråga om "isolering" i hemmet om det springer lärare från skolan där hela tiden, i en Bjärredsvilla. Man undrar om barnen varit hemma själva medan föräldrarna var på jobbet eller om mamman var hemma sjukskriven för sin eventuella cancer eller jobbade deltid. Pappans arbete krävde säkert inte heller full närvaro på jobbet alla dagar i veckan utan han kan ha kommit och gått lite och suttit och skrivit.

Sen undrar man ju om inte någon höjdare på universitetet eller Skatteverket ringt rektor och gjort ett slag för hemundervisningen. Så att föräldrarna kunde hantera sina karriärer, om det hjälpte dem.

Sen kan man ju undra om mobbning eller något annat bidragit till hemundervisningen. Och ligger "under" skolans resonemang som något man inte gärna gör sak av och utreder för att det trasslar till det.

Hursomhelst så får man väl anta att hemundervisningen avlastade föräldrarna något/potentiellt vad gäller ganska betungande bitar som hämtning och lämning, barnens sociala kontakter genom skolan och fritidsintressen, inköp av allsköns kläder och utrustning som skolgång kräver.

Var mamman sjuk i cancer så skulle annars dessa plikter för två flickor ligga helt på pappan, vilket är en del begärt av en momsdocent med uppenbarligen omfattande intellektuell verksamhet.

Det finns inget mer om mamman?
Citera
2018-01-12, 00:51
Medlem
harperlees avatar

Håller med dig. Att två tidigare mentalt friska och stabila föräldrar skulle ha oturen att båda deras tidigare helt friska barn drabbas (i samma ålder) av en sjukdom som ME och sedan i stället för att som normala människor kämpa på utan i stället anse att enda utvägen är döden för samtliga familjemedlemmar verkar osannolikt.

Att en knasig förälder som vill hitta på en sjukdom skulle välja ME verkar däremot mycket sannolikt eftersom den både har diffusa och omätbara symtom. Inte så lätt att fejka leukemi liksom. Och sedan eskalerar den knasiga människan det hela till det allra mest sorgliga av knasiga slut.
Citera
2018-01-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det blir obehagligt också nu när mötena som varit kring barnen ska analyseras.
Jag menar borde inte ett gott omdöme ha funnits redan på plats och från skolpersonals sida?
De måste ju ha förstått det helt orimliga i att barn 2/2 nu också ska ha hemundervisning och det på bara en misstanke från föräldrarna?
En flathet och undfallenhet från skolpersonals sida som jag hoppas ska vara straffbart.

De har hjälpt till att låta isolera två barn i hemmet och det på grunder av vad föräldrar har uppgivit.
Men mamman kan ju ha spelat bra, låtit och framstått mycket övertygande.
Men kanske hade det varit klokt ändå att det från skolans sida gjorts en anmälan till sociala, men det ville de väl inte eftersom detta handlade om en familj med högre status än det annars brukar kunna handla om med sådana anmälningar- ena rektorn sa något om det också, att hon tidigare i andra fall gjort sådana anmälningar, men här ansåg hon det inte nödvändigt, vilket jag tycker är talande för att skolan gjort skillnad på barn utifrån deras klasstillhörighet.

Tror snarast att det är pappan som imponerat på skolan, han verkar vara den som var mest aktiv i dom kontakterna. Verserad, påläst och akademisk med patos för döttrarnas situation och noga med deras hemundervisning.

Det som stör mig, är uppgiften att barnen hade blåmärken ev blod, likaså frun där de låg döda i sina sängar. Det visar på ilska, aggression, hat ...
Givet uppgiften bär en halt av sanning i sig.

Det har skett i hemmets inre, fasaden har rämnat .... För Vem av föräldrarna skulle det varit en Katastrof?
Citera
2018-01-12, 00:52
Medlem
Jag kan lika väl slänga in en 3e variant på vem eller vilka som är bakom detta.
Det kan ju lika väl vara en av barnen eller båda, som har mördat sina föräldrar och efter det tagit livet av sig själva.

Lonnrot's resonemang om eventuell mobbning, skulle kunna vara en del av orsakerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in