Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Tycker du ska skippa sannolikheten i detta aktuella fall, även om din statistik ser rätt ut för dödande av egna barn i åldersgruppen 5-20 år. För kollar vi på underlaget ser inget ut att stämma hos denna tragiska familj i Bjärred av de fåtal filicid som skett i Sverige modern tid. Finns inget med de uppgifterna som kommit fram som på något sätt gör varken pappan eller mamman eller de tillsammans i samspråk mer trolig gärningsman/kvinna annat än gissningar. Och skulle de gjort detta ihop vore det något helt nytt inom svensk kriminalhistoria. Modern variant av von Sydowska morden men mot barn istället. Mycket konstigt mordfall.
Alla fall är ju unika på sitt sätt, men sett till om GM mest troligt är fadern eller modern så tycker jag inte det finns så några direkt uppseendeväckande omständigheter. Inget känt talar för att det är modern, och inget känt talar för att det är fadern. Om man då ska gissa vem av i familjen som är GM tycker jag därför det är rimligt att utgå från statistik. Kanske att det kommer framkomma exempelvis uppgifter om psykisk ohälsa hos någon av föräldrarna, då kan det ju ändras.
Tror inte heller att de gjort det i samförstånd, även om det faktiskt har förekommit åtminstone en gång tidigare i den svenska kriminalhistorien.
En omständighet är ju döttrarnas ohälsa. Jag tycker inte att det talar åt det ena eller andra håller avseende vem som är GM, men jag inbillar mig att det är så att föräldrarna i samförstånd har låtit barnen få hemundervisning. Omständigheten med hemundervisning gör också att det rinner en klocka i alla fall hos mig.
Slutligen kan nog inte heller i alla fall den äldre dottern helt uteslutas. Känns som att barnen levt skyddat i huset, och kanske att de eller båda av dem haft någon form av psykiska problem.