2018-01-11, 23:20
Medlem
Några funderingar som slagit mig men inte någon annan vad jag har sett är. Vem håller i hem undervisning? Föräldrar eller "riktiga" lärare? Då begge föräldrar jobba och dom hade hem undervisning 3-4 dagar i veckan så får jag inte ihop det om de är föräldrarna som lär ut. Hur ska dom hinna jobba då? . Fundering två vi utgår ifrån dom hade hem undervisning 3-4 dagar i veckan av "riktig" lärare då betyder de att barnen skulle blivit mördade kväll / natt. De betyder oxxå att minst barnen är hemma ihop med mördaren vilket tyder på förgiftning eller kvävning i sömnen då logiskt den ene borde sticka medan den andre blir attackerad. Är dessutom förälder två hemma så borde denne oxxå sticka / göra motstånd försvara. Som om inte detta är nog så betyder de även att barnen skulle varit i skolan dagen efter då de inte va hemundervisning läraren som larma polis pga denne inte hade arbete där dagen efter.??
Citera
2018-01-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Va? Är sjukdomen inte klassifierad utfrån var man bor eller hur gammal man är?
ME kan drabba vem som helst, i vilken ålder som helst, oavsett var man bor.
Har man den defekta genen så är det nästan säkert att ME utvecklas så fort man drabbas av en bakterieinfektion. I detta fallet verkar en av töserna ha drabbats av Borrelia.

Som sagt tidigare, ser inte att eventuell ME skulle vara ett motiv. Även om det finns en möjlighet.

Motiv vet jag inte men flickornas ålder och länetde bor i ställer till det ang diagnosen för ME..
Citera
2018-01-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
15 min per 3 dagar!!!!!
Så då ligger ansvaret på er föräldrar ? Att uppgifterna i de olika ämnen genomförs av ert barn.
Visst låter det här konstigt. Men är ni/föräldrar? också lärare ? Har ni gjort upp hur undervisningen ska genomföras tillsammans undervisande läraren?
15 min per dag låter väldigt lite. Vad hinner en besökande lärare under 15 min?
Barnen i Bjärred borde ha fått mer tid än så.
SKulle vara intressant att få veta hur många timmar som erbjöds Bjärreds flickorna?
Har det framgått?
Inte hur många timmar, men den äldre fick iaf allt utom de praktiska ämnena och moderna språk.
Citera
2018-01-11, 23:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tycker du ska skippa sannolikheten i detta aktuella fall, även om din statistik ser rätt ut för dödande av egna barn i åldersgruppen 5-20 år. För kollar vi på underlaget ser inget ut att stämma hos denna tragiska familj i Bjärred av de fåtal filicid som skett i Sverige modern tid. Finns inget med de uppgifterna som kommit fram som på något sätt gör varken pappan eller mamman eller de tillsammans i samspråk mer trolig gärningsman/kvinna annat än gissningar. Och skulle de gjort detta ihop vore det något helt nytt inom svensk kriminalhistoria. Modern variant av von Sydowska morden men mot barn istället. Mycket konstigt mordfall.

Alla fall är ju unika på sitt sätt, men sett till om GM mest troligt är fadern eller modern så tycker jag inte det finns så några direkt uppseendeväckande omständigheter. Inget känt talar för att det är modern, och inget känt talar för att det är fadern. Om man då ska gissa vem av i familjen som är GM tycker jag därför det är rimligt att utgå från statistik. Kanske att det kommer framkomma exempelvis uppgifter om psykisk ohälsa hos någon av föräldrarna, då kan det ju ändras.

Tror inte heller att de gjort det i samförstånd, även om det faktiskt har förekommit åtminstone en gång tidigare i den svenska kriminalhistorien.

En omständighet är ju döttrarnas ohälsa. Jag tycker inte att det talar åt det ena eller andra håller avseende vem som är GM, men jag inbillar mig att det är så att föräldrarna i samförstånd har låtit barnen få hemundervisning. Omständigheten med hemundervisning gör också att det rinner en klocka i alla fall hos mig.

Slutligen kan nog inte heller i alla fall den äldre dottern helt uteslutas. Känns som att barnen levt skyddat i huset, och kanske att de eller båda av dem haft någon form av psykiska problem.
Citera
2018-01-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Låter som att det varit riktigt tufft på slutet. Vad det gäller texten i övrigt så verkar fadern ha uppfattats som en genuint god person.

Det har inte kommit någon förklaring till varför just han var hemma så mycket? Tänker då på att modern knappt nämns.

Vill minnas att jag någonstans i tråden via någon länk sett att han skrivit "älskade X och Y" om sina barn.

Är man intelligent och har nära till sitt och andras känsloliv tvivlar jag ju starkt på att man skulle ta något liv.

Fetade: Tycker du ska ta en titt på Jeffrey Dahmer och Ted Bundy. Allt gott är inte alltid motsatsen till ondhet.
Citera
2018-01-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cemetary
Några funderingar som slagit mig men inte någon annan vad jag har sett är. Vem håller i hem undervisning? Föräldrar eller "riktiga" lärare? Då begge föräldrar jobba och dom hade hem undervisning 3-4 dagar i veckan så får jag inte ihop det om de är föräldrarna som lär ut. Hur ska dom hinna jobba då? . Fundering två vi utgår ifrån dom hade hem undervisning 3-4 dagar i veckan av "riktig" lärare då betyder de att barnen skulle blivit mördade kväll / natt. De betyder oxxå att minst barnen är hemma ihop med mördaren vilket tyder på förgiftning eller kvävning i sömnen då logiskt den ene borde sticka medan den andre blir attackerad. Är dessutom förälder två hemma så borde denne oxxå sticka / göra motstånd försvara. Som om inte detta är nog så betyder de även att barnen skulle varit i skolan dagen efter då de inte va hemundervisning läraren som larma polis pga denne inte hade arbete där dagen efter.??

I någon av alla artiklar så skrivs det att flera lärare brukade komma hem till bostaden.
Citera
2018-01-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cemetary

Barnen hade inte hunnit fortsätta undervisningen denna terminen.
I måndags hade det varit studiedag, men de skulle ha fortsatt under veckan(denna)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
det att ha ihjäl tre personer eller fyra måste vara stark och noggrann , inte så att mannen fått oönskade bekanta på nätet och därför tog bort det facebook när han inte ville ge förklaring till varför han tex inte va vän med nån oönskad bekant ,utpressning och kanske hela familjen blivit det brutalt mördade.människorna som gjort detta måste ha kunskaper eftersom alla dog av skador . någon borde överlevt om en vanlig person gjort det , eller folk blir ju medvetslösa men här då var alla riktigt avlidna mördade . ja polisen gör väl kartläggning som de brukar . nåt i trädgården då kan ju det va annan .

Jez, google translate ftw... Not.

Jag är varken stark eller noggrann men jag skulle - rent praktiskt - kunna ha ihjäl hela min familj utan ett ljud, en sen natt med kniv, krävs ingen mer kunskap än kallblodighet. Inte så att jag är kallblodig men det krävs inga konstiga förklaringar med utpressning, kunskaper osv. för att förklara detta fall - En aspergers man som högg ihjäl sin familj då hans tålamod tröt med sina döttrar som ville gå till polisen och berätta om hur han pillat på dem... (bara ett exempel på orsak, verkan är dock blott ett ögonblick därifrån...)
Inte så att jag tror att han rört sina döttrar men - TVÅ döttrar som inte får gå i skolan för diffus sjukdom "trötthet"...
är det så främmande för folk att personer som fastnat i universitetsmiljö är spritt språngande galna... de flesta professorer som jag träffat på är självälskande egon som bara fyller en funktion för mänskligheten - bliv vid sin läst. Blanda upp dom med moderna människor så - meltdown
Citera
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du? ME kan som sagt drabba vem som helst, var om helst, oavsett ålder... Det rör sig om en defekt gen, har man den defekta genen (som kan ärvas i flera generationer) så är risken för att drabbas överhängande.
0.4% är antalet som drabbas av ME i Sverige, det har inget med länet de bor i att göra, det har inget med etnicitet att göra, det är en neurologisk sjukdom, inte något man "smittas" av!

Skåne erkänner inte ME vid flickornas ålder. Ev ok för en.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ja, och nu har han fått sparken?
Var läser jag om att en journalist har fått sparken?
Citera
2018-01-11, 23:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Är det bekräftat att det var pappan som hittades hängd? Det skulle ju kunna varit frugan (Hanna) också. Hon har ju kunnat varit psyksjuka med ett extremt kontrollbehov. Ville att barnen skulle finnas hemma hos sig och tvingade gubben att jobba hemifrån. När Oscar skulle åka bort på konferens så flippade hon och mördade alla tre och till sist hängde hon sig.

Psyksjuka kärringar är inte att leka med.

Nej, uppgiften kommer från Undrande87, som säger att han fått det från en Expressenjournalist som han känner. Tror inte för ett ögonblick att han umgås med journalister, men uppgiften som sådan känns ju ganska rimlig.

Kan ju också vara så att uppgifterna stämmer, men att det kommer någon annanstans ifrån och att det om Expressenjournalist är ett påhitt för att inte röja källan.
Citera
2018-01-11, 23:31
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Fetade: Tycker du ska ta en titt på Jeffrey Dahmer och Ted Bundy. Allt gott är inte alltid motsatsen till ondhet.

Dahmer och Bundy kan man knappt jämföra beträffande MO, Signatur. Än mindre kan man koppla dessa herrar till det här fallet.

Dahmer och Bundy, mördade människor de saknade naturlig koppling till. Så det blir en dålig analogi enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in