Citat:
Ursprungligen postat av
Eurypterida
Berätta gärna om hur de lever i Nordkorea. Du är den enda i tråden som har en aning.
Vet du hur de lyser upp stugorna ?
Har de fortfarande släckt ned elnätet ?
Tack for fragan. Det finns en annan flitig skribent som har battre kontakter inom NK i denna trad. Dock verkar hen bo i Sverige nu.
Jag har bott i Kina sen mitten av 90 talet, sen mitten av 00 talet i nordostra Kina. Mina kallor ar.
1. Familjen fran mitten av det egentliga Kina.
2. Etniska Koreaner fodda i NordOstra Kina. Nagra av mina dottrars vanner och arbetskamrater.
3. Kinas TV och tidningar
4. Kinas sociala medier, framforallt wechat.
Lyser. Mina parents in law vaxte upp pa landsbygden under 60-talet, och de gillar framforallt att sitta i slackta rum. Aven om vi nu bor bekvamt och de oxa har modern lagenhet, ar dom sa vana vid hur Kina var nar de vaxte upp.
- Elen kostade pengar (jag kommer ihag att nar jag startade den forsta fabriken i Kina var elen 3 ganger sa dyr som i Sverige). Pa den tiden var elmarknaden mycket reglarad i Sverige och som foretagare hade man mycket laga kostnader.
- Aven idag ar det vanligt att proppskapet gar pa Kinas landsbygd om man tander for manga lampor.
Jag tror att NK ar vana att sitta i morker. Dock har de sakert el i huvudstaden.
Elnatet
- Tack vare sin rikliga mangd exporerar NK el.
- Pa Kinas landsbygd varms husens inte upp genom fjarrvarme. Idag har de flesta av Kinas bonder punkt uppvarmning av huset genom el element eller AC. Jag tvivlar att det existerar i NK.
- Det finns rapporter om under 2000 talet har en stor del av NK skog forsvunnit (sattelitfoton). Det ar mycket orovackande.
- NK har en stor tyngre industri, sa troligen blir det mycket el over till den vanlige bonden.
- Problemet for NK ar distrubutionen. Mycket stromavbrott. Troliga orsaker gammal teknik eller folk sjal kopparn eller kanske den mest trolige. Att folk ar sig sjalv narmast. Man vill helst att sina barn och vanner skall fa det bra. Sa man jobbar sakert nagra timmar extra med sin grasrotshandel och nar man sitter pa jobbet sa blir det latt att man sparar sin energy. Det finns en bra bok Dead Hand som handlar om USA och Sovjet kapprustning under 80 talet (nuclear, chemical, biological). Jag tror att det finns stora likheter mellan hur manniskor ansag vara viktigt eller priority under 80 talet i Sovjet och var gemene NK tycker.
Rasism
- Jag har ofta tagit upp att tjockisen den tredje, framstaller NK som det rena folket.
- Aven vanliga Koreaner ar mycket rasmedvetna/ Det galler SK, NK och Koreaner i Kina. The parents skulle bli tokiga ifall deras dotter sa att hon skulle gifta sig med en kines, japan eller en vit.
Min slutsats.
- Juche politik, gor egna landet rikt
- "rasism", i den mening kultur.
Passar valdigt bra med SD politik. Make America strong (Trump)