2018-01-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det kan förhålla sig så att mamman var kvar hemma med flickorna och pappan svängde förbi skolan
när han åkte från sitt jobb.
Flickorna kanske var i så dåligt skick att de aldrig besökte sina skolor själva när de väl fått beviljad hemundervisning. DE kanske inte kunde gå själva-vi vet inte detaljerna. Rektorn den ena tycks i alla fall
ha förstått att det var en familj i kris. OCh den informationen hade hon kanske fått genom att göra hembesök och träffade pappan när han kom till skolan.
Rektorn verkar inte ha förutsett att det skulle sluta som det gjorde. Funderar över när läraren sist gjorde hembesöket/hade hemundervisningen för sista gången?

Före jul uppehållet, om jag fattat rätt.
Citera
2018-01-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrakurMcNager
Men man åtalar inte en död person, så den FUP:en kommer nog inte ut.

Precis. Vi vet redan att detta ärende finns ingen GM att åtala. Poliser har skrivit en rapport från brottplatsen, sedan blir det obduktion på alla fyra, man väntar in alla labsvaren och alla dessa handlingar lämnas till åklagaren, som går genom all material. Hän kommer att skriva sitt yttrande och seda lägga ärendet till arkiveringen. Saken är ur världen.
Citera
2018-01-11, 00:33
Medlem
Kanske stod pappan inte ut längre och ville ta sitt liv men han kunde ju inte lämna familjen i det tillståndet. Skulle han ha tagit sitt liv och mamman snart skulle dö i cancer så hade resten av flickornas liv bara varit ett rent helvete.
Denna familj hade nog haft en period då de hade det ganska bra. Både mamman och pappan var framgångsrika och de hade ett hyfsat hus. I alla fall en av flickorna spelade fotboll och pappan tränade.
Men sedan vände lyckan och allt gick åt fel håll. Det blev bara värre och värre och det fanns inget ljus i tunneln.
Citera
2018-01-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, hur som helst så är vi väl överens om att det i detta fall är rätt innehållslöst att slarvigt använda termen "utvidgat självmord". Även om det nu är så att mannen bestämt sig för att begå självmord efter att ha mördat familjen, så förblir motivet eller händelseförloppet inte uttömt bestämt för det, utan det kan innebära ett antal olika scenarier och sinnesstämningar hos mördaren. Och i den meningen du menar att begreppet har är det ju mycket osannolikt att det då rör sig om ett "utvidgat självmord".
Här tror jag inte att det är aktuellt. Det är sällan det. Som sagt. Men termen äger ändå sin snäva giltighet. Jag invände mot att du ville avskaffa den i alla sammanhang.
Citera
2018-01-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Som jag förstått det så var det innan helgerna.
Undervisningen skulle fortsätta igen i veckan, denna tydligen, för i måndags hade det varit studiedag.
Tragiskt -ingen- kanske haft kontakt med familjen sedan jul? nyår?
Släktingar och närstående hade väl kännedom om familjens svåra situation- men ingen hade väl tankar på att det skulle sluta så här.
Flickornas föräldrar kanske hade sagt till att de ville ha helgerna ifred och bara vara tillsammans med varandra.
Lätt att vara efterklok-nu, men vad vet andra mänskor om vilka påfrestningar som pågår i familjer där barnen är allvarligt sjuka?
Citera
2018-01-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kanske stod pappan inte ut längre och ville ta sitt liv men han kunde ju inte lämna familjen i det tillståndet. Skulle han ha tagit sitt liv och mamman snart skulle dö i cancer så hade resten av flickornas liv bara varit ett rent helvete.
Denna familj hade nog haft en period då de hade det ganska bra. Både mamman och pappan var framgångsrika och de hade ett hyfsat hus. I alla fall en av flickorna spelade fotboll och pappan tränade.
Men sedan vände lyckan och allt gick åt fel håll. Det blev bara värre och värre och det fanns inget ljus i tunneln.

Kan bytet av bostad ha spelat in? Någon skriver att huset de bodde i nu köpte de 2012.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
även om inga detaljer kommer ut till allmänhet så lär man nog ge en kortare redogörelse för händelseförlopp och GM. Det tror jag nog.

Det tro inte jag. Varken poliser eller åklagare kommer inte att spekulera om ev GM. Finns inga vittnen heller, så det skulle vara oseriöst och onöjdigt, tom olagligt att spekulera i rapporterna. Poliser kan beskriva bara faktauppgifter om det vad de såg på brottsplatsen, men inte mer.
Citera
2018-01-11, 00:39
Medlem
Kan det vara så att mamman har vart väldigt dålig der sista och därför har pappan jobbat hemifrån, kan mamman kanske gått bort av naturliga skäl och pappan kanske lovat att när det sker kommer de efter då flickorna lider och han känner att de inte ska behöva genomgå sorgen efter sin mamma då de redan lider av sina sjukdomar? Jag hoppas det är så faktiskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det måste det inte alls. Men din gissning är lika god som någon annans. Dock, två högfungerande, högutbildade föräldrar med, vad jag antar, en god ekonomi borde klara sånt här. Det finns LSS, det finns barnflickor, vårdare osv. Man måste inte rodda hem allt själv 100% av tiden. Det finns hjälp att få.

Fast du glömmer att desto mer "högfungerande" och lyckad man är, eller har varit, desto svårare kan det bli att hantera att en själv eller ens döttrar plötsligt raderar hela den inbillade framgångssagan genom att bli bidragsförsörjda och "lågfungerande."

Det är ju just i den här gruppen av människor man hittar personer som har inställningen att sjukdomar av det här slaget är "hittepådiagnoser" och att folk generellt som är sjukskrivna/ förtidspensionerade är "bidragsparasiter" osv.

Jag vet självklart inte mer än dig om pappans inställning i dom här frågorna men faktum är ju, vilket vi inte minst ser här inne, att det finns människor som likställer sjukdom och defekter med ett totalt misslyckande och tom i extremfall anser att människor i den sitsen har ett mindre värde och att darwin gärna får se till att dom inte fortplantar sig osv.

Om mr framgångsrik gått runt med en självbild av att var en ubermenchen och större delen av sitt liv inför hela sin omgivning ägnat sig åt att kabla ut sitt förakt mot människor som på tvivelaktiga grunder belastar samhället och måste försörjas av andra så är det klart att det blir ett större och kanske övermäktigt nederlag att plötsligt själv stå upp till hakan i bidrag, personliga assistenter osv och i stället för ytterligare kliv uppåt i karriären nu i stället lägga tiden på möten med försäkringskassan för att få in deg nog att överhuvudtaget överleva.

Det finns ju folk som har tagit livet av sig för betydligt mindre personliga nederlag än att se hur ens familj förvandlas till vad en del kallar trash.

Han kanske helt enkelt inte tyckte att ett liv som "trash" inte är värdigt nog och döden då hellre är att föredra.

Naturligtvis väldigt skrämmande och inget jag själv anser, tvärtom, men det finns ju trots allt människor som bär på så här snedvridna ideal, märkliga krav på sig själva och sitt liv.

Så det förvånar inte mig om det är ett motiv så gott som något annat.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-01-11 kl. 00:46.
Citera
Medlem
Att barnen har hemundervisning för att inte smittas av infektioner pga någon sjukdom, eller inte ta med smittor hem till sjuk mamma är i alla fall orealistiskt med tanke på att de ändå var i skolan 1 resp 2 dagar i veckan.

Tydligen dementerades det att familjen på något vis varit mål för orosanmälan.. vilket borde utesluta Munchausen.
Citera
2018-01-11, 00:40
Medlem
Kanske en sjukdom nedärvs autosomalt recessivt som tex Cystisk Fibros?

Var föräldrarna besläktade före de gifte sig?
Citera
2018-01-11, 00:40
Medlem
Det har gått en bra bit över 24 timmar, över 120 sidor har skrivits i denna tråd men fortfarande står vi Flashbackare i princip på ruta ett. Det vi fått fram är mannens hemsida, that's it. Lite förvånande faktiskt.

Skulle verkligen vilja veta tillvägagångssätt, och gärna även motiv, innan jag kan släppa detta case.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in