Citat:
Ursprungligen postat av
ppim
Jag har jobbat en del med brottmål, och jag kan säga direkt att alla teorier som går ut på att pappan (och mamman) skulle ha dödat barnen för att bespara barnen lidande helt enkelt inte är sannolika.
Man dödar inte sina barn av barmhärtighet. Även fast de lider. Jag skulle sätta mina pengar på att han helt enkelt fått en flipp som inte går att förklara med något rimlighetsresonemang. Antagligen har mannen i familjen börjat med att mörda sin fru, och sedan gått över till barnen.
Ja, det är ju så det brukar vara, så det är det absolut sannolikaste, minst 90% risk för att det varit så.
Och då bör det inte i något sammanhang kallas för "utökat" "självmord" heller. De tre mordoffren har inte på något sätt begått självmord för att mannen gjort det. De har mördats och den handlingen "utökar" inget eventuellt självmord.
Om nu termen "utökat självmord" av någon bisarr anledning skulle vara den lämpligaste i psykologisammamhang då exempelvis en mor ser sitt spädbarn som mer eller mindre en del av sig själv, så är den ändå inte då relevant i fall som du skisserar.
Termen är för övrigt helt missvisande och bör avskaffas i alla sammanhang, om den nu används.