2018-01-10, 20:32
Medlem
Mamman är mycket anonym, vad vet vi om henne? Vad jobbade hon som? Inga bilder finns på henne som jag kan hitta på fb eller Google.
Citera
2018-01-10, 20:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Mamman är mycket anonym, vad vet vi om henne? Vad jobbade hon som? Inga bilder finns på henne som jag kan hitta på fb eller Google.
Jurist på Skatteverket.
Citera
2018-01-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, de har inte varit i skolan alls. De fick hemundervisning tre resp fyra dagar i veckan. I övrigt har de inte varit i skolan:
Kommunen meddelar att de två döttrarna i familjen var inskrivna i var sin skola, men att de aldrig befann sig på plats. I stället fick de hemundervisning.

Tack för tillrättavisningen, jag förstod det som att de var i skolan 1-2 dagar i veckan.
My bad.
Citera
2018-01-10, 20:35
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tror stöttning med kompetens från kommun och socialtjänst är viktigare än pengarna

Då får jag stöttning. Det var dit jag ville komma.
Citera
2018-01-10, 20:35
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
På vilket sätt är en överdos "brutalt och rått"?
Jag syftade såklart på att hängningar, överdoser behöver poliser inte stödsamtal för, kanske jag slarvade med punkter och kommatecken, men tyckte det var tydligt att det var just att plocka bort hjärnsubstanser från taket kan vara svårare att bearbeta och få bort från hornhinnan även om veteranpoliser kan stänga av bra även där.
Citera
2018-01-10, 20:37
Medlem
Jag har jobbat en del med brottmål, och jag kan säga direkt att alla teorier som går ut på att pappan (och mamman) skulle ha dödat barnen för att bespara barnen lidande helt enkelt inte är sannolika.

Man dödar inte sina barn av barmhärtighet. Även fast de lider. Jag skulle sätta mina pengar på att han helt enkelt fått en flipp som inte går att förklara med något rimlighetsresonemang. Antagligen har mannen i familjen börjat med att mörda sin fru, och sedan gått över till barnen.
Citera
2018-01-10, 20:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Låser tråden för att städa den.

/Mod

Citera
2018-01-10, 21:39
Moderator
blomvattnares avatar
Öppnad igen.

/Mod
Citera
2018-01-10, 21:40
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur ska dom kunna ha legat länge när det varit så mycket högtider, tror du man inte ringer sina föräldrar och närmaste nån gång under högtiderna som varit, önska gott nytt år , god jul etc?

Nåja, det kan ha gått en vecka eller kanske lite mer.
Senast redigerad av bpjan 2018-01-10 kl. 21:44.
Citera
2018-01-10, 21:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Jag har jobbat en del med brottmål, och jag kan säga direkt att alla teorier som går ut på att pappan (och mamman) skulle ha dödat barnen för att bespara barnen lidande helt enkelt inte är sannolika.

Man dödar inte sina barn av barmhärtighet. Även fast de lider. Jag skulle sätta mina pengar på att han helt enkelt fått en flipp som inte går att förklara med något rimlighetsresonemang. Antagligen har mannen i familjen börjat med att mörda sin fru, och sedan gått över till barnen.

Ja, det är ju så det brukar vara, så det är det absolut sannolikaste, minst 90% risk för att det varit så.

Och då bör det inte i något sammanhang kallas för "utökat" "självmord" heller. De tre mordoffren har inte på något sätt begått självmord för att mannen gjort det. De har mördats och den handlingen "utökar" inget eventuellt självmord.

Om nu termen "utökat självmord" av någon bisarr anledning skulle vara den lämpligaste i psykologisammamhang då exempelvis en mor ser sitt spädbarn som mer eller mindre en del av sig själv, så är den ändå inte då relevant i fall som du skisserar.

Termen är för övrigt helt missvisande och bör avskaffas i alla sammanhang, om den nu används.
Citera
2018-01-10, 21:41
Medlem
Tycker det är konstigt att så många i tråden är fixerade vid ME, mig veterligt är det dels inte särskilt vanligt bland så pass små barn (även fast det förekommer bland barn med) och dels finns det ingen belagd ärftlig/genetisk komponent, så att båda barnen i familjen skulle ha drabbats av det av en slump känns statistiskt väldigt osannolikt. Att mamman har gillat en sida med anknytning till den sjukdomen/diagnosen kan lika gärna bero på starkt personligt engagemang till följd av att en vän eller släkting har den.

Om barnen fick undervisning i hemmet till följd av sjukdom måste det - som påpekats tidigare i tråden - vara något mycket allvarligt då det är ovanligt med det i Sverige. Att båda barnen var sjuka pekar helt klart mot någon typ av allvarlig progressivt framskridande sjukdom (gissningsvis neurologisk) med en starkt ärftlig komponent, det är (tack och lov) så pass ovanligt med allvarliga diagnoser bland barn att det känns ytterst osannolikt att det ska hända två barn i samma familj annars.

Jämfört med ME-patienter som tillbringar sin mesta tid med att ligga och blunda i ett mörklagt rum är ofta neurologiska sjukdomar mycket vårdkrävande så det passar in på bilden av en familj i kris och kommunens patetiska försök till skademinimering (nekad assistansersättning och liknande har sannolikt förekommit). E av föräldrarna eller båda har känt att familjen berövats rätten till ett värdigt liv vilket har fått det att slå slint.
Citera
2018-01-10, 21:44
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vara-tankar-gar-till-anhoriga-och-medarbetare

Varför i hela helvete har någon tyckt att det var en bra idé att lägga en marabou-choklad vid blommorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in