2018-01-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Inte alls bara ett exempel som gick förlorat i citeringen

Citat:
Ursprungligen postat av delight
Nej, de var jag som mena på att båda tjejerna hade hög sannolikhet att få en ärftlig sjukdom.
Men nu kanske de inte var den aktuella som dom hade där chansen var 25% att få den som barn om båda föräldrarna bar på det.

Jag ansåg att det var hög sannolikhet när det gäller sjukdomar som barn föds med, om man tex tar ett kub-test så kan 1 på 200 vara hög sannolikhet varpå då jag anser att 6% är väldigt hög sannolikhet.

Ok, ögnade snabbt igenom och det verkar spekuleras i Spielmeyer-Vogt Syndrom. (Förstår att det var ett exempel på ärftlig sjukdom)
Hur kom denna någon fram till detta?

Läste även att mamman gillade "Rädda Gottfriesmottagningen" på sin Facebook.
En mottagning som arbetar med Fibromyalgi (FM) och Myalgisk-Encefalomyelit (ME).
Båda dessa är ärftliga och de kräver vad jag vet inte att båda föräldrarna lider av det.
Det rör sig om kronisk smärta och trötthet. Kan även förklara varför barnen inte skolades hemma alla dagar i veckan. Det är inte heller ovanligt att två barn med samma föräldrar kan lida av detta.

Jag är ingen expert på sjukdomarna, men jag googlade Gottfries och sedan sjukdomarna.

Edit: Felstavning, dubbla "y".
Senast redigerad av chrisemil 2018-01-10 kl. 14:13.
Citera
2018-01-10, 14:11
Medlem
De känner säkert nån läkare som hjälpte dem med läkemedel som de kunde ta tillsammans
Citera
2018-01-10, 14:11
Medlem
det var inte han!!!!! utan hon!!!!!!
Citera
2018-01-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terakurema
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang

Tyder på att båda barnen var sjuka.
Och jag tycker någonstans att vi hamnar i barmhärtighetsmord ju mer det visar sig att barnen har haft en plågsam sjukdom. Där mor och far vill avsluta lidandet och samtidigt inte vill leva utan sina barn och man lämnar då tillsammans.
Citera
2018-01-10, 14:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Rimligen sömnmedel eller något annat, så skonsamt som möjligt.
Är man så sjuk i huvudet att man mördar sina barn ser jag inte hur man tar någon skonsamhet i beaktning.... hur skulle sömnmedel ha distribuerats ut, stuckit dom med kanyl? En som går i årskurs 8 lär ju knappast gå på att "här ta den här näven med fin opiat-benzo cocktail" ?
Citera
2018-01-10, 14:13
Medlem
Tråden är bara fylld med teorier av olika slag och fantasi just nu.

Några av dessa teorier är:

Pappan är GM.
- Han har raderat facebook och linkedin
- Statistiken talar för att så är fallet
- Svartsjuka
- Ekonomiskaproblem (nämns någon om sålda bilar i tråden)

Mamman är GM
- Hon "likear" en sjukdomsklinik på facebook (en förespråkade för samma sjukdomar som kliniken vårdar har tydligen tagit livet av sig för två dagar sedan)
- Hon har tagit livet av familjen (sjukdomsteori, där båda barnen är svårt sjuka i ärftlig sjukdom)
- Svartsjuka (en teori om en kollega till mannen har nämnts)

Scientologteorin
- Familjen/föräldrarna har i samspel tagit livet av sin egen familj. Detta eftersom att anden lever vidare efter döden, reinkarnation?

Barmhärtighet, ej utan barn
- Föräldrarna vill inte se deras båda barn plågas av en sjukdom som gör dem döva/blinda och paralyserade. Inte heller leva utan barnen.

Som sagt. Detta är bara en liten summering av alla TEORIER som finns just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi vet inte hur länge de legat i hemmet. Många har planerat in sin almanacka i ett år i förväg. Eller halvår. Själv har jag en del engagemang nästa höst inplanerade. Där jag själv är drivande. Det är ingen indikation på att en tragedi inte kan inträffa nån vecka innan. Sånt här är sällan något man planerar ett år innan. Eller kanske ens en månad innan. Den här händelsen i Bjärred kan ha genomförts för en vecka sedan. Eller kanske t o m två veckor sedan. Fast då borde nån i deras bekantskapskrets reagerat.

Nja, låter inte så troligt eftersom han med en kollega skulle hålla föredrag på morgonen och inte kom. Chefen vart orolig. Skall man hålla föredrag tillsammans med någon så brukar man normalt stråla samman dagen innan och förbereda sig. Det talar för att mannen var där dagen innan och alltså inte legat längre än över natten. Chefen säger även att mannen var plikttrogen och noggrann samt att chefen saknade mannen redan klockan 08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det ska alltid göras en sekretessbedömning av förundersökningsprotokoll, men jo, de kan begäras ut som en allmän handling även om åtal inte har väckts i de fall ett mål blivit nedlagt. Det är en del av grundlagen och det finns flera prejudicerande domar som fastslagit att så är fallet.

Det är ju inte helt korrekt. Grundprincipen är att ett FUP inte lämnas ut om det inte går till åtal. De domar du tänker på kan vara b.la: RA_2003_not_174. Men det är inte prejudicerande bara för det legat i regeringsrätten eftersom man prövar omständigheterna som polisen angav. Kan bli ett helt annat utfall om polisen åberopar andra omständigheter. Det kan du se på nedan domar.

Denna dom fick Åklagarmyndigheten rätt. KR_Sthlm_238_13. Även denna fick man rätt när man inte lämnade ut. KR_Sundsvall_2708_12

Denna fick man inte rätt KR_Sthlm_7993_12. Denna fick man rätt KR_Jonkoping_1354_12.

Slutsats. Det finns inget prejudicerande utan prövas i fall till fall.
Citera
2018-01-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
De känner säkert nån läkare som hjälpte dem med läkemedel som de kunde ta tillsammans
Så det vet du säkert?
Citat:
Ursprungligen postat av sweswe6
det var inte han!!!!! utan hon!!!!!!
Det vet du de facto inte!

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej.
Det fanns ett ekonomiskt motiv:försök till bedrägeri genom att ta ut flera livsförsäkringar på sitt offer.
Troligen ville han bli fri för att återigen kunna jobba utomlands.
Så det finns det?

Märkligt att ni tre ovan vet så säkert vad som hänt. Vad beror det på? Har ni nån insyn i utredningen som inte vi andra har?
Citera
2018-01-10, 14:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Vad skulle nån med efternamnet Henk*w annars vara?

Det är en medicinskt sett iofs inte helt ointressant fråga, men judendom ärvdes traditionellt på mödernet, medan sjukdomar ärvs från båda biologiska föräldrarna helt skrupellöst.

Nån skickad att svara på om snarlika namn som slutar på -ow har ett tydligt ursprung? Polska? Försvenskade eller förtyskade slaviska namn? Transkriberade ryska? Baltikum?

Sen har vi mamman också, som är Brent*on (*=0) som klingar franskt eller anglosaxiskt. Svårt att ge sig i kast med det kanske...
Citera
2018-01-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terakurema
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang

Tyder på att båda barnen var sjuka.

Det är omöjligt att förstå och sätta sig in i att leva m ett/ flera barn som lider av en dödlig sjukdom. Min son har något som heter pulmonell hypertension .. räcker att googla det så förstår man hur det kommers att sluta. Som förälder bryts man ner varje dag , dessa jäkla läkarbesök ( vi åker Östersund-Lund enkel 120 mil ) för att träffa experter. Varje gång vill man skrika o slå läkarna .. hitta ett botemedel !! Jag har själv haft många svackor och helt tappat mitt gamla liv. Psykiskt är det ett rent helvete att leva eller försöka leva med vetenskapen att ens barn kommer dö .
Citera
2018-01-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Rimligen sömnmedel eller något annat, så skonsamt som möjligt.

Bara sömnmedel är jävligt svårt.
Tippar på sömnmedel följt av strypning.

Mannen har därefter avslutat allt med en hängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in