2018-01-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Varifrån kommer uppgiften att barnen (ett eller bägge) skulle vara hemskolade!?

Från kommunens presskonferens tidigare idag.
Citera
2018-01-10, 12:00
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
När endast 200 barn i Sverige har hemundervisning så måste oddsen vara mikroskopiska att två stycken kommer från samma hem. Anar att det kan vara något med föräldrarna som är lurt.
Citera
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har fått reda på att det verkligen var (biologisk) sjukdom i familjen, sjukdom med allvarligt och dödligt förlopp. Källan är säker. Hemskt oavsett, men något mer förståeligt att det blev som det blev...

Kan du utan att vanhedra någons minne ge mer info om vilken typ av sjukdom?
Citera
Medlem
Citat:
Jag har fått reda på att det verkligen var (biologisk) sjukdom i familjen, sjukdom med allvarligt och dödligt förlopp. Källan är säker. Hemskt oavsett, men något mer förståeligt att det blev som det blev...

Hos barnen? Båda eller ena?
Citera
2018-01-10, 12:01
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Båda barnen hemskolade kan ju bara bero på en av tre tänkbara anledningar:

1) Sjukdom (veklig eller inbillad) av sådan typ att skolmiljön antingen är otillgänglig eller farlig för BÅDA barnen. (CF? Någon form av hereditär immunbrist? Grav EP?)

2) Föräldrarna saknar förtroende för skolan och tänker att de kan göra ett bättre jobb själva.

3) Religion.

Orsaken anges som varande hälsoskäl och det får man väl tro på så länge inga andra uppgifter framkommer men fan så märkligt är det...

Angående punkt två (2)
Det är vad jag förstått inget giltigt skäl att tillåta barn att bli hemskolade enbart för att föräldrarna "saknar förtroende för skolsystemet". Reglerna för hemskolning har nämligen stärkts på senare år, där kraven för att faktiskt få sina barn hemskolade har ökat drastiskt. Ditt barn måste med andra ord ha väldigt goda anledningar att bli hemskolade.

Citat:
"Sedan den nya skollagen infördes 2011 är det i stort sett förbjudet med hemundervisning såvida man inte har synnerliga skäl, som till exempel en svår sjukdom".
http://www.arbetarbladet.se/allmant/darfor-ar-hemundervisning-forbjudet

Angående punkt tre (3).

Citat:
Religion är inte skäl nog för hemundervisning, säger Alf Johansson, jurist på Skolinspektionen.
Citera
2018-01-10, 12:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Kan du utan att vanhedra någons minne ge mer info om vilken typ av sjukdom?
Nej, men det handlar om allvarliga sjukdomstillstånd, med dålig prognos.
Citera
2018-01-10, 12:02
Medlem
Citat:

Alltså ett barmhärtighetsmord I samförstånd där föräldrarna velat lämna med sina barn.

Låter med din info som det mest troliga.

Varför Britta Svensson på expressen isåfall kanske kan tagga ner över att polisen kallar det familjetragedi.
Citera
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men det har slagit mig väldigt ofta när jag läst om sådana fall. WT pucklar såklart på kärringen och ungarna på fyllan, och ibland så illa att de dör - men det är inte vad polisen menar med en "familjetragedi".

Det är kanske inte heller därför som barnen haft "undervisning i hemmet av medicinska skäl"

Jisses...
Citera
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Hos barnen? Båda eller ena?
Hos flera av familjemedlemmarna
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När endast 200 barn i Sverige har hemundervisning så måste oddsen vara mikroskopiska att två stycken kommer från samma hem. Anar att det kan vara något med föräldrarna som är lurt.

skälen har ju uppgivits vara medicinska. finns väl ingen anledning att tvivla på det, tycker jag
Citera
2018-01-10, 12:03
Medlem
Polisen...

Live nu, https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3951350
Citera
2018-01-10, 12:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Alltså ett barmhärtighetsmord I samförstånd där föräldrarna velat lämna med sina barn.

Låter med din info som det mest troliga.

Varför Britta Svensson på expressen isåfall kanske kan tagga ner över att polisen kallar det familjetragedi.
Ja, men jag vet inget om vem som gjorde vad, bara lite om hälsotillståndet i familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in