2018-01-10, 11:36
Medlem
Tobbsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Efter presskonferensen sade reportern på TV4 att det skulle hållas en minnesstund för de två flickorna som har blivit mördade. Det kan väl vara så att jag övertolkar, men det skulle väl kunna tyda på att båda föräldrarna skulle vara gemensamma gärningsmän. Annars skulle väl minnesstunden även inkluderat den mördade vuxne också?

Minnesstunden är väl för eleverna på skolan?
Citera
Medlem
Någon som kan sammanfatta det matnyttigaste från presskonferensen och huruvida den gav någon ny information?
Citera
Medlem
MadBalts avatar
Cystisk fibros - eller annan genetisk sjukdom som gör att barnen inte blir så väldigt mycket äldre. Mor och far kanske till och med överens om att göra det - jag har en viss förståelse för det inträffade om så är fallet .

Wehe dem Kind, das beim Kuß auf die Stirn salzig schmekt,
er ist verhext und muss bald sterbe.
Citera
2018-01-10, 11:37
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så bägge barnen ?

Då har man nog haft oflax.., börjar nog undra om inte kommunen har gjort bort sig i detta ärende.

Jag fick också den känslan. Först fick de frågan när familjen haft kontakt med kommunen senast och det var innan helgerna. Varför då undrar jag? Vad handlade den kontakten om? Sedan fick de frågan om socialen var inblandad, då tittade de på varandra och svarade efter en stunds funderande "Nej, det fanns ingen anledning till det".

Om två barn är så pass sjuka att de måste hemskolas på grund av "medicinska skäl". Då känns det ju som att socialen på det ena eller andra sättet är, eller åtminstone någon gång varit, inblandade för eventuella stödinsatser. Har kommunen missat uppenbara varningssignaler tro? Har man låtit bli att följa upp orosanmälningar från omgivningen?

Medicinska skäl i detta fall tycker jag låter känns som någon form av psykisk problematik. Känns märkligt att de båda barnen skulle lida av någon så allvarlig sjukdom att de inte kan befinna sig i skolan. Handikapp är ju uteslutet för det finns särskolor.

Jag tycker det verkar ligga en hund begraven här.

Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Efter presskonferensen sade reportern på TV4 att det skulle hållas en minnesstund för de två flickorna som har blivit mördade. Det kan väl vara så att jag övertolkar, men det skulle väl kunna tyda på att båda föräldrarna skulle vara gemensamma gärningsmän. Annars skulle väl minnesstunden även inkluderat den mördade vuxne också?

Kommunen "ansvarar" för barnen. Minnesstunden är antagligen för elever och deras vårdnadshavare.
Citera
2018-01-10, 11:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan kanske vara något genetiskt anlag hos både fadern och modern, och när ett barn får anlaget från två håll så ställer det till det?

Möjligt..

Men det finns ju specialklasser, specialskolor, pedagoger mm, etc.., och så har man barnen hemma istället. I en skola så får man ju även kompisar med andra barn, lär sig sociala "koder".

Undrar om inte det är som så, att mor/far medvetet önskade att ha barnen hemma.
Citera
2018-01-10, 11:39
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
I dag är hemundervisning tillåtet enligt den svenska skollagen. För att *få tillstånd krävs godkännande av kommunen. Kritiska hemundervisande föräldrar anser att det saknas tydliga regler och att kommunerna fattar godtyckliga beslut. I Sverige hemundervisas uppskattningsvis 200 barn idag, hälften av dem av medicinska skäl. Hemundervisande familjer får ofta inga ekonomiska bidrag eller *kompensationer från kommun eller stat. Skeptikerna ser risker som social isolering, svårigheter att fånga upp hemskolade barn som blir misshandlade eller på andra sätt utnyttjade hemma samt att barnen blir utlämnade till föräldrarnas åsikter och livs*åskådningar.

Sedan programmet Existens i Sveriges Television uppmärksammat att den kristna rörelsen Maranata bedriver hemskoleundervisning där förnekelse av evolutionsteorin samt aga förekommer, har *politikerna reagerat. Utbildningsministern Jan Björklund sa i Rapport den 7 april att han var skeptisk till hemundervisning och funderar på att "ta bort de regler som möjliggör att man kan ha hemundervisning av religiösa och filosofiska skäl". *Dagen efter gick skol*borgarrådet i Stockholms stad, Lotta Edholm, ut och tillkännagav att "Stockholms stad stoppar föräldrar som av *ideologiska eller religiösa skäl vill undervisa sina barn hemma."

Barnen kanske enbart var hemskolade pga medicinska skäl, alternativt att de även ingick i någon form av religiös sekt/rörelse.
Citera
2018-01-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Agnes född 2003
Moa född 2006

Mannens hemsida: http://henkow.se/index.html
Det finns en barnbok om skatt med just de namnen i titeln.
Citera
2018-01-10, 11:40
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Att barnen hade hemundervisning finner inte jag att något märkligt.Det finns en hel anledningar att göra det.Och sådant "fenomen" finns i hela övriga världen.Speciellt om man är välbärgad,har extra råd och är rädd om sina barn.

Jo det är märkligt. Barnen fick ju hemundervisning av medicinska skäl alltså för att bägge skulle ha varit svårt sjuka under så lång tid att det var motiverat. Det är inte enkelt att få tillåtelse till hemundervisning för barn i den åldern i Sverige, så det är väldigt ovanligt.

Om man nu ser att något är väldigt ovanligt i den här familjen, och sen det här inträffar att någon förälder förmodligen mördar sina barn, sin partner och sig själv, vilket också är väldigt ovanligt, så är det svårt att tro annat än att dessa två anomalier hänger ihop.
Citera
2018-01-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rottanottan
Kan man se presskonferensen någonstans?

Tv4play sänder den igen nu
Citera
2018-01-10, 11:42
Medlem
Kommunens agerande (presskonferensen) får mig att känna att det är någon form av skadehantering. Att man vill komma ut ”on top” för att det har slarvats eller att saker har missats
Citera
2018-01-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Kan det ha varit så att någon eller några var så pass allvarligt sjuka att de vuxna eller någon av de vuxna beslutade att hela familjen skulle ta slut.

Min tanke också
Citera
2018-01-10, 11:43
Medlem
Är det någon som vet att familjen var välbärgad eller är det någon här i tråden som hittat på?
Mannen disputerade så sent som 2007. Vanligtvis är doktorandstudier förknippade med stora ekonomiska uppoffringar, i synnerhet om man har familj. Det tar tid att bygga upp ekonomin efter många års studier och området familjen bodde i var väl snarare ett typiskt medelklassområde än välbärgad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in