Citat:
År 2015 när Demoskop låg på dagens nivåer låg SD flera procentenheter högre i Sentio och Yougov än idag. Jag säger som såhär: Uteslut inte helt att SD ligger högre än hos dagens Sentio och Yougov. Det är ingen omöjlighet att Sentio och Yougov har ändrat metoder efter 2015(läs: Viktat ner).
På tal om detta: Det hade varit intressant om någon skribent här skulle analysera hur opinionsinstitut legat i förhållande till varandra under de senaste åren. Jag har känslan av att vi då skulle få se mycket märkliga trender hos opinionsinstituten.
Alltså ser man på bilden på status.st där man kan följa respektives opinionsinstituts siffror på SD. Så kan man observera att alla opinionsinsititut sedan mer än två år tillbaks legat väldigt stabilt förutom Inzio, Sentio och Yougov som dykt ganska kraftigt sedan september. Är inte detta jävligt märkligt?
På tal om detta: Det hade varit intressant om någon skribent här skulle analysera hur opinionsinstitut legat i förhållande till varandra under de senaste åren. Jag har känslan av att vi då skulle få se mycket märkliga trender hos opinionsinstituten.
Alltså ser man på bilden på status.st där man kan följa respektives opinionsinstituts siffror på SD. Så kan man observera att alla opinionsinsititut sedan mer än två år tillbaks legat väldigt stabilt förutom Inzio, Sentio och Yougov som dykt ganska kraftigt sedan september. Är inte detta jävligt märkligt?
(Min fetning)
Tror att du är något viktigt på spåren här. Skrev själv för några veckor sedan att Sentio och Yougov med stor sannolikhet ligger på tok för lågt i sina mätningar just nu - en till två procentenheter för lågt. Minst. Det förefaller som om såväl Sentio som Yougov har fallit för "grupptrycket" och viktat ned SD lite väl hårt under hösten efter det att massmedierna, enskilda journalister och opinionsbildare konstant pratade om att SD nu rasar, kollapsar och håller på att utplånas eftersom Sifo, Novus, Inizio och andra clowninstitut visade det.
Sentio och Yougov påverkades utan tvekan liten väl hårt av det "drev" som rådde mot SD i svenska massmedier i september, oktober och november då det gällde deras "ras" i opinionen. Personligen är jag tämligen övertygad om att detta "ras" var en total lögn och att SD aldrig var under 24-25% någon gång i höstas, vilket också tydligt kommer att visas (och bevisas) i valet i år.
Sverigedemokraterna kommer att få +25% i riksdagsvalet 2018. Mörkertalet för detta parti i opinionen är enormt och långt större än vad de flesta vill inse. Alla i media tycks vara helt förblindade av SCB, Sifo, Novus och Inizio... det kommer att straffa sig gruvligt. Knappt någon pratar om detta mörkertal, förutom Demoskop som i en rapport nyligen talade om att "det finns en mörk materia i mätningarna av SD". Ett jävla snyggt sätt att säga att Demoskop själva inser att de inte lyckas fånga upp SD-väljarna i opinionen och att "man bör ta opinionsmätningar med en nypa salt" (så skrev de i rapporten). Har under ett års tid envist hävdat att SD kommer att få närmare 30 än 25% i riksdagsvalet 2018. Och det håller jag fortfarande fast vid.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-09 kl. 10:35.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-09 kl. 10:35.