2018-01-03, 20:32
Medlem
Ser inte ut som något vidare lopp för Bångman som tappar lite varje varv. T.ex. 40s bakom tjeckiskan Hyncikova som var runt 20:e plats på U23-VM ifjol och drygt 60:e i VC före jul.
Citera
2018-01-03, 20:52
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kalla har en friplats i WC nu under period II. Är det en långsökt tanke att hon tar friplatsen under period III oxå? Både TU Weng och SO Slind är på touren.
Well spotted. Trots poängberäkningssystemet finns det faktiskt en liten möjlighet. Kommer ta 100 poäng på distansloppen (även med januari-usel Kalla-form ska hon vinna). Sprinten kan hon faktiskt också ta, skriver jag trots att jag brukar såga Kalla som sprinter. Nu har hon dock sådan överkapacitet mot fältet att bristerna i taktik, tuffhet och acceleration ska kunna kompenseras för. Samtidigt finns Ous, MMK, Rönnlund mfl. med ett stort försprång. De borde inte kunna hålla sina snittpoäng från senast i och med att motståndet blir lite tuffare, frågan är vem som tappar mest på det och hur mycket de tappar.
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ser inte ut som något vidare lopp för Bångman som tappar lite varje varv. T.ex. 40s bakom tjeckiskan Hyncikova som var runt 20:e plats på U23-VM ifjol och drygt 60:e i VC före jul.
Katastroflopp av Bångman är mitt omdöme. Trist när man hade fått upp hoppet om henne efter segern för en månad sedan.
Citera
2018-01-03, 20:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kalla har en friplats i WC nu under period II. Är det en långsökt tanke att hon tar friplatsen under period III oxå? Både TU Weng och SO Slind är på touren.
Nja, då måste hon väl vinna båda distansloppen och vara sämst trea i sprinten och det vet jag inte om hon riktigt är kapabel till. Samtidigt som en som MMK inte får ta mer än 50-60 poäng totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Samtidigt finns Ous, MMK, Rönnlund mfl. med ett stort försprång. De borde inte kunna hålla sina snittpoäng från senast i och med att motståndet blir lite tuffare, frågan är vem som tappar mest på det och hur mycket de tappar.
Ous och MMK åkte lika i det klassiska loppet i Finland medan MMK var betydligt bättre i fristilsloppet. Så om MMK kan åka lika med Ous i sprinten så tror jag MMK kommer tappa mindre i distansloppen.

Jag håller nog därför MMK som favorit före Ous att ta över friplatsen.
Senast redigerad av Alkibiades 2018-01-03 kl. 21:05.
Citera
2018-01-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Katastroflopp av Bångman är mitt omdöme. Trist när man hade fått upp hoppet om henne efter segern för en månad sedan.

Särskilt sett till vilka hon slog där. Samtidigt vet vi att Hedda föredrar klassiskt, även om hennes resultat inte alltid är supertydliga om den saken då hennes fysiska status går så mycket upp och ned. Så vi får se på det långa masstartsloppet då om det går bättre där.
Citera
2018-01-03, 22:06
Medlem
MMK kan nog ta friplatsen, hon slog kraftiga pers i premiärhelgen dock så frågan är om det verkligen är riktigt den nivån man ska hålla henne på. Visserligen var det väl allmänt lite sämre startfält än normalt, och hon var inte så långt före andra svenskor hon rankas före, så det kanske inte var konstigare än så. Tar hon topp-10 platser även nu blir jag hursomhelst imponerad. Samtidigt gäller det även för Ous, som var åtta i det klassiska i Vuokatti, medan hon aldrig någonsin varit bättre än så ens i inhemska lopp utan alla toppnorskor.

Tar Kalla 140p måste MMK ta 53p. Detta är möjligt, men inte solklart. Sett till FIS-poäng är hon rankad 13-14 i alla loppen. 13:e plats ger 20p. Alltså måste hon hålla sig ungefär där i samtliga lopp, alternativt få till en topp. Ous tror jag inte pallar 20km, blir nog ytterst få poäng där, och så verkar hon vara sämre i fristilsintervall. Kan däremot gå till sprintfinal, och då behöver hon inte alltför många poäng i distansloppen för att komma upp i 140p+. Ous är rankad 6:a i sprint och 17:e i distansloppen.

Jag blandar även i högsta grad in Anna Svendsen på 62p och Lotta Weng på 52p. Svendsen(rankad etta i sprint och sexa i distans) är en utpräglad klassisk åkare och får nu två sådana lopp, som hon kan vara topp5 på. Då är hon vips uppe runt 140p och behöver bara ynka poäng i fristilen. Lotta Weng åkte bara två lopp i premiären och har en hög nivå rakt igenom när det stämmer. Är rankad femma i sprint och trea i distans här. Motsvarande helg(Lillehammer, där Kalla och Ebba var med) ifjol så fixade hon 119p. Kanske är det också hon som är favorit till friplatsen, inte minst om formen är på uppåtgående.

Edit: Heimdal på 71p är också högaktuell för friplatsen. Är bättre i klassisk sprint, fyra på U23-VM ifjol, så lär bli klart fler sprintpoäng jämfört med Vuokatti. Därutövervar hon tvåa på 10 F i Vuokatti. Bara det är en god start mot 140p, men sen blir det nog lite tyngre i den långa masstarten.
Senast redigerad av frankkk 2018-01-03 kl. 22:18.
Citera
2018-01-04, 17:01
Medlem
Helgens lopp i Piteå är PPV på sportlib.se, 49kr per dag eller 99kr för allt.

Men sportbladet skriver också: "Fredagens sprint i Piteå startar 9.30 och går att se på Aftonbladet. Förutom Charlotte Kalla tävlar bland annat även Emil Jönsson, Teodor Peterson och Ebba Andersson."
Citera
2018-01-04, 18:53
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Helgens lopp i Piteå är PPV på sportlib.se, 49kr per dag eller 99kr för allt.

Men sportbladet skriver också: "Fredagens sprint i Piteå startar 9.30 och går att se på Aftonbladet. Förutom Charlotte Kalla tävlar bland annat även Emil Jönsson, Teodor Peterson och Ebba Andersson."
Hmm, så skidförbundet fick EU-pengar (visst var det så?) för att göra tv, och la sedan ut det på entreprenad till några som i sin tur tar betalt av konsumenterna. Vet inte om jag har lust att pröjsa, har inget jättebra intryck av sportlib. Borde annars gå att köpa månadsabonnemang (utan bindningstid) för 99kr och också få tillgång antar jag. Kan man ju kika igenom en del annat också.

Blir väl att börja med sportbladets sändning (vilket lär vara samma) och se om det hela är värt det. Sportbladets sändning kanske iofs också kräver aftonbladet-plus?

edit: kollade upp det, man ska ha Aftonbladet plus premium. Verkar kosta 99kr även det.
Senast redigerad av Thax21 2018-01-04 kl. 19:03.
Citera
2018-01-04, 19:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Var väl en del tekniska problem inledningsvis i SportLibs sändning från Idre. Har kollat en dal annan sport på SportLib och tycker att det har varit OK sändningar. Tror jag har månadsabbonemang och då skall det vara att kolla som vanligt.
Citera
2018-01-04, 19:47
Medlem
rainbowias avatar
Har verkligen MMK hittat en ny nivå? Eller var det en gyllene kortvarig luciadans? Jag är tveksam. Med förutsättning att Kalla lyckas med full pott så bör det vara 50/50-läge för friplatsen. Iaf om Ous missar finalen.
Senast redigerad av rainbowia 2018-01-04 kl. 19:52.
Citera
2018-01-04, 19:49
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Startlistorna ligger ute. Matias Strandvall har nummer 104

Damer 9.30; http://idrottonline.se/PiteaElitSK-Skidor/globalassets/pitea-elit-sk---skidor-scandinavian-cup-20182/dokument/startlistor/180105_startlista_d211.pdf?w=900&h=900

Matias Strandvall har nummer 104

Herrar 9.50; http://idrottonline.se/PiteaElitSK-Skidor/globalassets/pitea-elit-sk---skidor-scandinavian-cup-20182/dokument/startlistor/180105_startlista_h211.pdf?w=900&h=900

Citera
2018-01-04, 20:00
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Startlistorna ligger ute. Matias Strandvall har nummer 104

Damer 9.30; http://idrottonline.se/PiteaElitSK-Skidor/globalassets/pitea-elit-sk---skidor-scandinavian-cup-20182/dokument/startlistor/180105_startlista_d211.pdf?w=900&h=900

Herrar 9.50; http://idrottonline.se/PiteaElitSK-Skidor/globalassets/pitea-elit-sk---skidor-scandinavian-cup-20182/dokument/startlistor/180105_startlista_h211.pdf?w=900&h=900

Undrar varför det står att Matu har gult igen, borde ha nollats efter Vuokatti. Ja eller det det man försökt åtgärda med de trippla starttiderna?

Lempäälä gör sig inte med internationell stavning...
Citera
2018-01-04, 20:06
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Undrar varför det står att Matu har gult igen, borde ha nollats efter Vuokatti. Ja eller det det man försökt åtgärda med de trippla starttiderna?

Det är konstigt, den finns inte med heller i listan av official reprimands. Men om det är den andra eller tredje Strandvall som åker så har han väl ingen varning.

Edit: Eller jag kollade på fel varnad finne. Den fanns visst med där, så då är det väl andra eller tredje som startar imorgon.
Senast redigerad av t0xx0m 2018-01-04 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in