Citat:
Ursprungligen postat av
expotus
Fina ord hjälper inte när hjärnan inte hänger med.
Men vad är det du opponerar dig mot? Det som sägs är ju helt sant.
Det ÄR i stor utsträckning påtryckningar från desperata kommunalråd som drivit fram omsvängningen hos M, S och spridda delar av övriga 7K. Det är kommunalråden som eldar pannorna längst ner i Titanics maskinrum och det är därifrån larmsignalerna kommer när man står i vatten upp till hakan. Till och med tokpartiet MP lät sig bevekas av vädjanden från kommunerna. Det var det huvudargument Romson anförde när hon snyftade sig genom den där presskonferensen.
”Jag ska vara helt ärlig. Vi har den senaste tiden haft ett antal svåra debatter kring verklighetsbilden. De senaste veckorna har jag blivit helt övertygad om att detta är det bästa sättet att hjälpa mina miljöpartistiska kommunalråd, att faktiskt göra något.” Ett tydligare kvitto på kommunernas roll i att driva 7K åt rätt håll går knappast att få.
Vad sen beträffar påståendet om SD så är ju även detta ett faktum, alltså att deras representanter på kommunal nivå kanske inte är de skarpaste knivarna i lådan. Det fåtal kommunala representanter som visat sig tillräckligt kompetenta för att kunna knyta skorna själva utan att få en stroke har i många fall dammsugits upp för att fylla stolar i riksdagen. Wigh och Gamov är ett par exempel i mängden. Och om de två representerade eliten av vad som gick att fiska upp från kommunal nivå, hur är det då ställt med skiktet som inte var lika, eh, ”lovande” som Wigh och Gamov?
Å andra sidan: Detta är inte unikt för SD, då de allra flesta partier lider av att representeras av muppar på kommunal nivå. SD har säkert lyckats fylla på med mängder av nya namn på de kommunala listorna inför 2018, och bland dessa oprövade kan framtidens guldkorn finnas. Det kan till och med vara så att denna nya oprövade batch tillhör en post-normaliserings-generation. De äldre omgångarna dras med att ha anmält sig frivilliga på den tiden det sociala stigmat var mycket tyngre, och att det därför i hög grad var folk som inte hade så mycket att förlora. De halta, lytta, halvkriminella, udda, sjukpensionerade och lågpannade. De nya namnen kan vara mer ”normala” för att SD blivit mer accepterade. Det vore i så fall synd att missa att slussa in dessa namn i systemet. Så jag vet inte om jag är odelat positiv till strategin att rösta SD i riksdagen men sejfa med 7K kommunalt...