2017-12-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Märkte nyss att SD tappade jävligt många röster i Bjuv från 2010 till 2014. Hur kan det komma sig när SD ökade i stort sätt överallt 2014? Kanske kan man få tillbaka de rösterna 2018?

I riksdagsvalet ökade SD från 15 till 26% i Bjuv. Vad som händer på kommunal nivå är mindre intressant. Inför 2018 är Bjuv en av de kommuner där SD har en reell chans att komma över 50% i riksdagsvalet. Även om mitt tips är att SD maxar ut på typ 45% i säg Bromölla kommun. ( 28.5% 2014)
2017-12-25, 20:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jo det är rimligt att tro att S är största partiet. Det är bara att titta på vad opinionsundersökningarna visar. Även om du inte gillar det men det är en helt annan sak.

För en gång skull håller jag delvis med dig. Det är bara att titta på opinionsinstitutet Sentios decembermätning, där är S och SD lika stora - 23%... även om du inte gillar det, men det är en helt annan sak
2017-12-25, 20:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Okidoki! S är alltså inte störst! Så nu är inte ens Yougov och Sentio pålitliga institut längre?

Korrekt. S är inte störst. Enligt Sentio är de är lika små (stora) som SD... Och jo då, Sentio är ett mer pålitligt institut än många andra - det ser vi ju om inte annat i deras många tidigare mätningar.
2017-12-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Korrekt. S är inte störst. Enligt Sentio är de är lika små (stora) som SD... Och jo då, Sentio är ett mer pålitligt institut än många andra - det ser vi ju om inte annat i deras många tidigare mätningar.

Du hängde nog inte riktigt med i trådargumentationen där eller tillhör du också skaran som håller det för helt omöjligt att S anses ha bästa politik på 6 politikområden av 10 och att det är bluff och båg?

S är störst i samtliga opinionsinstituts mätningar inklusive Yougov och Sentio (SD hade förvisso lika som S i Sentio denna månaden men förra månaden så var de 5%-enheter efter därför är det nog inte alldeles långsökt att tro att S är förbi igen vid nästa mätning ifall vi anlägger ett statistiskt perspektiv på det).
Lägger man därtill att SD:s attraktion i stort sett utgörs av deras politik inom invandrings - och Lag/ordnings-områdena så är det väl tämligen sannolikt att S kan vara störst i 6 av de 10 politikområdena eller tycker du inte det?

Nu tror jag i och för sig att du håller med mig men det gör ju samtidigt ditt inlägg än mer svårförståeligt.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-12-26 kl. 00:24.
2017-12-26, 01:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Lätt OT men i väntan på nästa OU...
Känner några gamla/FD sossar som röstade SD i riksdagsvalet sist men S i kommun och landsting.
Någon som känner igen sig?
2017-12-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Lätt OT men i väntan på nästa OU...
Känner några gamla/FD sossar som röstade SD i riksdagsvalet sist men S i kommun och landsting.
Någon som känner igen sig?

Jag gör det även om jag inte röstade på S förra valet. Jag kommer förmodligen att rösta på ett annat parti i kommunvalet istället för SD. SD har helt enkelt inte tillräckligt kompetenta kandidater i min kommun och dessutom är många politiker i de andra partierna för en restriktiv bidragspolitik till nyanlända och sätter press på respektive moderparti i frågan. På kommunal nivå så upplever jag att det finns en helt annan realism än på statlig nivå.
2017-12-26, 11:52
Medlem
Citat:
Jag gör det även om jag inte röstade på S förra valet. Jag kommer förmodligen att rösta på ett annat parti i kommunvalet istället för SD. SD har helt enkelt inte tillräckligt kompetenta kandidater i min kommun och dessutom är många politiker i de andra partierna för en restriktiv bidragspolitik till nyanlända och sätter press på respektive moderparti i frågan. På kommunal nivå så upplever jag att det finns en helt annan realism än på statlig nivå.

Skojar eller trollar du? Att ett moderparti skulle lyssna på ett kommunalt parti är rent nonsens. I flera år har moderpartierna kört över de kommunala utan att de kommunala kan göra ett skvatt. Förutom då bli överutnyttjade av moderpartierna.

Dessutom måste du ha en ärthjärna som skriver att SD inte har tillräckligt med aktiva politiker. Hur skall de kunna få det om du tänker med bakdelen du sitter på.
2017-12-26, 16:13
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Okidoki! S är alltså inte störst! Så nu är inte ens Yougov och Sentio pålitliga institut längre?

Finns inga "pålitliga" institut Sentio mätte SD bäst ,och det torde dom göra fortfarande,men för lågt som vanligt. övriga partier hade man inte speciellt bra träffsäkerhet på . Yougov var bland de bättre totalt sett ,men alldeles för låga på SD i slutet av förra mandatperioden. de flesta instituten överskattade MP stort. Institut nära socialdemokraterna höll och håller S stora,och institut nära alliansen håller allianspartierna högt. så "seriöst" är det. Märkligt är att de som håller SD högst har tokfel men de institut som höll MP lika stora som SD, än i dag anses vara värda allt förtroende..
2017-12-26, 19:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Märkligt är att de som håller SD högst har tokfel men de institut som höll MP lika stora som SD, än i dag anses vara värda allt förtroende..
Visst är det märkligt
Endast denna lilla mening raserar i princip all bash mot MSM-utfrusna institut som håller högre SD-siffror.
2017-12-26, 21:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Novus Sverigepanel har bl.a konstaterat:

1 Invandring/integration har ökat från 49% till 61% under sep-dec i betydelse för panelen!

2 lag och ordningsfrågor har ökat från 41% till 52% i panelen!!!!

Räkna med fortsatt ökning fram till valet.

Och räkna därför helt naturligt med SD som största parti inför valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-26 kl. 21:37.
2017-12-26, 22:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

1 Invandring/integration har ökat från 49% till 61% under sep-dec i betydelse för panelen!

Det är inte så säkert att det är kommunicerande kärl mellan uppfattning i politikområden och partival, men det är säkert riktigt att det kommer att spela roll, men hur mycket är för tidigt att säga. Det kan emellertid vara värt att hålla koll på de kommande Novusmätningarna för att se i vad mån deras indikerade vikt för de olika politikområdena också påverkar partivalen.
2017-12-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Att invandringsfrågor långsiktigt ökar som de viktigaste frågorna är självklart så länge invandrarnas andel av befolkningen ökar. Man kan nod dessutom anta att den andel (61%) som tycker dessa frågor är mycket viktiga också är i huvudsak invandringskritiska. De övriga 39% utgörs väl i huvudsak av de invandringsvänliga, som i största allmänhet tycker att nationalitet, etnicitet och identitet är ointressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in