Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Ja, det är ju dagens tomte. Men det är ändå Sankt Nikolaus från början. Han har bara blivit omgjord på senare år till en nordisk kommersiell gubbe.
Det spelar ingen roll om tomten från början var en turkisk biskop. Vi firar tomten, inte en turkisk biskop. Vi firar våra traditioner därför att de är våra traditioner - ska det vara så svårt att förstå?
Jag hörde det där inslaget om tomten i Godmorgon Världen i P1. Det var delvis tramsigt, men inte så farligt ändå. Programmet uppmärksammade det faktum att tomten har blivit ifrågasatt i USA. Den saken kan vi strunta i. Varför ska vi upprepa allt som händer och sägs i USA?
"Godmorgon världen"-inslaget uppmärksammade det faktum att så gott som alla svenskar accepterar tomten som den rundlagde man han är, men många ifrågasätter Lucia. Många har hävdat att Lucia bör vara mörkhårig, att hon kan vara svart, att hon kan vara en pojke och att hon kan vara en svart pojke.
Med andra ord: Lucia har fått en massa kritik för sitt kön och sin hudfärg, men det har inte tomten.
Personligen känner jag inte det minsta behov av att ifrågasätta tomten för hans kön och hans hudfärg. Däremot tycker jag att det är trist att det inte är självklart att Lucia ska vara en tjej. Varför ska hon inte vara det? Lucia har alltid varit en tjej!
Jag håller tyvärr med dem som säger att vi i Sverige har svårt att acceptera kvinnor i framträdande positioner. Det är därför många har svårt med en kvinnlig Lucia. De tycker att det är orättvist att en tjej ska få gå längst fram i ett långt Luciatåg och känna sig fin och märkvärdig.
Till dem vill jag bara säga: Ifall ni accepterar att tomten är en man, så får ni också acceptera att Lucia är en kvinna!