2017-12-25, 17:36
Medlem
Ratozs avatar
Jag trodde tomten var en "body acceptance, fat is beautiful social justice warrior" jag. Det är så svårt att skilja offer och förövare åt numera.
Citera
2017-12-25, 17:38
Avstängd
Det handlar om att kulturmarxister vill bryta ned svenska traditioner.

Exakt hur dessa traditioner ser ut eller var de kommer ifrån om man går riktigt långt tillbaka spelar naturligtvis ingen roll för kulturmarxisterna. Poängen är att svenskar har dessa traditioner och de har en viss sammanhållande effekt.

Kulturmarxisterna vill alltså rasera det svenska samhället.
Citera
2017-12-25, 17:45
Medlem
happilappis avatar
Wow, ja verkligen viktigt att belysa såna här meningslösa frågor. Kul att se att dom ägnar sig åt sånt här vettigt på SR.
Citera
2017-12-25, 17:50
Medlem
Och i Ryssland får de som klätt ut sig till Jultomte flyga gratis med Popeda Air om det finns tomma stolar.

https://twitter.com/EnglishRussia1/status/945319062845960192
Citera
2017-12-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Varför ska svarta spela Lucia? De har väl inga traditioner med Lucia-tåg i Afrika? Luciatåg med blond Lucia är en svensk tradition.

Ursäkta, men du säger ju själv att det inte spelar någon roll för dig, så varför bryr du dig? Saken är ju den att ni vänstermänniskor har som syfte att förstöra de svenska traditionerna.

Att påstå att en tradition som pågått sedan 1800-talet är ett "extremt nytt" fenomen är ju löjligt. Du vet att de flesta maträtter vi äter, s. k. husmanskost, inte heller är äldre än 1800-talet? De är inte mindre svenska för det. Likadant i andra kulturer. De flesta maträtter i alla länder på jorden är inte äldre än max 100-150 år.

Att traditioner förändras är en sanning med modifikation, men vad vi ser i den så kallade normkritiken är en förändring i syfte att förstöra kulturen. Ni som inte firar svenska eller kristna traditioner, varför ska ni förändra de traditioner ni inte ens bryr er om? Det är ju precis samma fenomen som att vänstern tagit sig in i Svenska Kyrkan för att förstöra den inifrån. Förstöra genom så kallad förändring. Förändring för förändringens skull.

Därför att i Sverige idag så bor det människor med annan budfärg än vit, däribland svarta.
"Svenskar" är alltså även svarta, DÄRFÖR ska vi kunna acceptera att en Lucia är svart.

Jag bryr mig när ett barn/ individ får massa hat riktat mot sig pga sin hudfärg, eller för att hen med denna hudfärg vågat haft på sig en ljuskrona och därför svarar jag på trådar av denna sort, där alltså folk sitter och menar att det spelar all världens jävla roll vad Lucior har för hud- eller hårfärg eller kön för den delen.
Citera
2017-12-25, 18:10
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Därför att i Sverige idag så bor det människor med annan budfärg än vit, däribland svarta.
"Svenskar" är alltså även svarta, DÄRFÖR ska vi kunna acceptera att en Lucia är svart.

Jag bryr mig när ett barn/ individ får massa hat riktat mot sig pga sin hudfärg, eller för att hen med denna hudfärg vågat haft på sig en ljuskrona och därför svarar jag på trådar av denna sort, där alltså folk sitter och menar att det spelar all världens jävla roll vad Lucior har för hud- eller hårfärg eller kön för den delen.
Här bor även vita så man behöver inte alls ändra något enligt din egna feministiska ologiska logik. Tydligen spelar det roll för dig.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:

Varför skulle Lucia vara neger bara för att det bor negrer i Sverige?
Varför denna fokus på ras från dig?
Varför denna fokus från dig på att få bort svenska traditioner med vit blond Lucia?
Är ni i vänstern rasister?
Du har ju själv sagt att det inte spelar någon roll för dig.

Menar du att negrer enbart identifierar sig med andra negrer?
De kan med andra ord inte identifiera sig med en vit blond Lucia?
Identifierar sig vita enbart med vita då?

Kan negrerna inte acceptera att vi i Sverige firar våra traditioner med en vit blond Lucia?

Åter igen: Det enda syftet från er vänstermänniskor är att förstöra det vita Europa och dess traditioner.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-12-25 kl. 18:13.
Citera
Avstängd
Citat:

De svarta kan vara pepparkaksgubbar istället.
Citera
2017-12-25, 18:24
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Därför att i Sverige idag så bor det människor med annan budfärg än vit, däribland svarta. "Svenskar" är alltså även svarta, DÄRFÖR ska vi kunna acceptera att en Lucia är svart.

Det där resonemanget tenderar att vara väldigt enkelriktat. Om istället nån vit individ skulle gestalta en färgad historisk/mytologisk figur brukar det bli ett jävla liv.
Citera
2017-12-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja, det är ju dagens tomte. Men det är ändå Sankt Nikolaus från början. Han har bara blivit omgjord på senare år till en nordisk kommersiell gubbe.

Det spelar ingen roll om tomten från början var en turkisk biskop. Vi firar tomten, inte en turkisk biskop. Vi firar våra traditioner därför att de är våra traditioner - ska det vara så svårt att förstå?

Jag hörde det där inslaget om tomten i Godmorgon Världen i P1. Det var delvis tramsigt, men inte så farligt ändå. Programmet uppmärksammade det faktum att tomten har blivit ifrågasatt i USA. Den saken kan vi strunta i. Varför ska vi upprepa allt som händer och sägs i USA?

"Godmorgon världen"-inslaget uppmärksammade det faktum att så gott som alla svenskar accepterar tomten som den rundlagde man han är, men många ifrågasätter Lucia. Många har hävdat att Lucia bör vara mörkhårig, att hon kan vara svart, att hon kan vara en pojke och att hon kan vara en svart pojke.

Med andra ord: Lucia har fått en massa kritik för sitt kön och sin hudfärg, men det har inte tomten.

Personligen känner jag inte det minsta behov av att ifrågasätta tomten för hans kön och hans hudfärg. Däremot tycker jag att det är trist att det inte är självklart att Lucia ska vara en tjej. Varför ska hon inte vara det? Lucia har alltid varit en tjej!

Jag håller tyvärr med dem som säger att vi i Sverige har svårt att acceptera kvinnor i framträdande positioner. Det är därför många har svårt med en kvinnlig Lucia. De tycker att det är orättvist att en tjej ska få gå längst fram i ett långt Luciatåg och känna sig fin och märkvärdig.

Till dem vill jag bara säga: Ifall ni accepterar att tomten är en man, så får ni också acceptera att Lucia är en kvinna!
Citera
2017-12-25, 18:27
Medlem
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/tomte-tog-betalt-men-dok-aldrig-upp/

Så går det när man ska ha en inkluderande tomte.
Citera
2017-12-25, 18:31
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Yule

Jul är fornnordiskt, sluta pilla i vår kultur.

Btw det här med att Lucia ska kan vara svart också är totalt vidrigt, Lucia ska vara blond för hon symboliserar ljuset och det är det man vill ha tillbaka. Lucia är också fornnordisk högtid, det är dom kristna som har fulat till de.

Att allt ska tas ifrån oss är helt sjukt.

Man märker verkligen att västvärlden är under attack när folk accepterar sånt här, detta är resultatet utav indoktrinering!
Senast redigerad av schalack 2017-12-25 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in