Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
1. Svensk Lucia är ett mischmach av en radda kulturella saker, vi lånat, stöpt om, och mixat om efter behov.
2. Traditioner, kultur är levande...det ändrar sig hela tiden och ska så göra för annars förlorar det sina funktioner i sin samtid. Lucia dök upp i vår nuvarande tappning nångång 1800 talet...alltså extremt nytt fenomen och som jag fattade det rätt så rörde det sig om någon form av spex först med..just det studentkillar som Lucia.
Frågan är väl snarare varför är ni högerfjantar så okunniga och humorlösa? så att ni får spader när en Lucia. Tomte, statsminister, har annan hår-hudfärg eller kön? Jag menar..spelar roll.
Du lever i dag i ett samhälle med en massa människor runt dig som både är svarhåriga, bruna, svarta och har andra "sagor" att berätta, ska dess inte få lov leva i våra traditioner, så att en liten svart parvel får lov bli Lucia på dagis...jag menar... nock-nock.
Varför ska svarta spela Lucia? De har väl inga traditioner med Lucia-tåg i Afrika? Luciatåg med blond Lucia är en svensk tradition.
Ursäkta, men du säger ju själv att det inte spelar någon roll för dig, så varför bryr du dig? Saken är ju den att ni vänstermänniskor har som syfte att förstöra de svenska traditionerna.
Att påstå att en tradition som pågått sedan 1800-talet är ett "extremt nytt" fenomen är ju löjligt. Du vet att de flesta maträtter vi äter, s. k. husmanskost, inte heller är äldre än 1800-talet? De är inte mindre svenska för det. Likadant i andra kulturer. De flesta maträtter i alla länder på jorden är inte äldre än max 100-150 år.
Att traditioner förändras är en sanning med modifikation, men vad vi ser i den så kallade normkritiken är en förändring i syfte att förstöra kulturen. Ni som inte firar svenska eller kristna traditioner, varför ska ni förändra de traditioner ni inte ens bryr er om? Det är ju precis samma fenomen som att vänstern tagit sig in i Svenska Kyrkan för att förstöra den inifrån. Förstöra genom så kallad förändring. Förändring för förändringens skull.