2017-12-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Fattar inte hur ni fick till en naken man i dammen? Han hittade väskan inget mer! Topsad så klart som flera andra jag känner!

Jag sa halvnaken och JA han var i vattnet. Enligt uppgift såg han ut som att han letade efter något.
Och nej det var ingen polis.
Citera
2017-12-20, 16:48
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Hittade en bra sammanfattad tidslinje.
http://mobil.corren.se/nyheter/ostergotland/inte-nojd-med-24-aringens-forklaring-om4912901.aspx
Citera
2017-12-20, 21:23
Medlem
Citat:
Det fanns såna vita flaggor som polisen sätter ut när de markerar i Gärdet och hästhagen där dammen ligger! Sen känner jag en man som skulle röja gräs runt elstängsel i hästhagen som hittade en väska med fru Lekanders tillhörigheter i nyponsnåret nära dammen detta var dagen innan midsommar, polisen hämtade väskan först första vardagen efter midsommar.
Intressant! Väskan du nämner, vet du om det var en handväska eller om det var en större variant, typ en bag?

Dammen vi talar om, är det den man ser ca 350 m väster om brottsplatsen och som är belägen på en vall med ett gäng bergsknallar som ligger i dagern (bif länk)? Stallet ligger sedan ytterligare ett par hundra meter västerut?

Har du någon uppfattning om dammens djup; man kan vada fritt alt att man inte bottnar?

Jag har svårt att köpa att polisen inte redan skulle ha gjort en grundlig undersökning av dammen, misstänker att de mörkar på den punkten!

Länk till kartan:
https://www.hitta.se/kartan/pl/%4D%61%6E%74%6F%72%70%73%20%47%C3%A5%72%64%20%35%2 0%20%4D%61%6E%74%6F%72%70/1006783766!~58.33568,15.25958,15z/tr!i=zRKRHia5/search!i=1006783766!q=Mantorps%20G%C3%A5rd%205%20% 20Mantorp!t=single!st=plc/tileLayer!l=1
Senast redigerad av GoHaremBuntland 2017-12-20 kl. 21:27.
Citera
2017-12-20, 22:50
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Har lovat att inte säga nåt när jag fick reda på det, men blir så förbannat och frustrerad, känns som polisen är lite lata, bara att hämta väskan tog tre dagar! Finns massa mer blunder de gjort!

Vilka blunder har de gjort(polisen alltså) kan du utveckla det här?
Citera
2017-12-21, 05:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vilka blunder har de gjort(polisen alltså) kan du utveckla det här?
Jag hoppas snusmunrik oxå svatar.

Själv vet jag ju forståss inte det. Men jag skulle vilja ställa frågan tvärt om. Vilka framsteg har gjorts av polisen? Jag vågar säga att detta är en av de mest avancerade brottsplats undersökningar som gjorts i sverige, säger Per Andersson.
Och ändå kan ni efter 7 månader inte säga Hur många gärigsmän. Per säger oxå att mordet var oerhört brutalt. Hur kan någon begå ett oerhört brutal dåd ( utan skjutvapen). Utan att lämna minsta lilla DNA på ett sådant ställe på kroppara att det bara kan komma från förövarna. Det måste ha funnits. Och vad gör denna brottsplatsundersökning så unik. Även om paret hade ett rikt socialt liv, köpte och sålde på blocket och hade hela grannskapet på fika titt som tätt. Och det fanns en naturlig förklaring till flera hundra personers DNA i huset. Så bör väl dessa två pensionärers hungänge inte vara unikt. Nog måste det ha mördats folk i hus där det vistats lika mycket folk som hemma hos lekanders. Vi har inte hört ett ord om något mordvapen, nu sista dagarna har det börjat talas om en yxa här. Jag tycker man borde släppt att mordvapet fattas.
Vi ska hålla ett 40-tal förhör till med personer runt Edvin och familjen, förkunnar Helen. Det höll knappast några förhör med E de första månaderna. Man väntade på svar från NFC. Man har väntat på svar från NFC i 7 månader. Man väntar fortfarande på lite faktiskt, och så skickar man in lite oxå. För man vill ju förgudgull inte att väntatedet från NFC ska ta slut. Den27/9 ska man morskt konfrontera Edvin. Men troligt vis ångra de sig och skicka in lite till. Stort material att gå igenom flämtar, de troligtvis utarbetade polisers. No shit, men hur kan levanders ha haft mer än någon annan någonsin att skicka in? Den där gärigsmanaprofilen gick väll så där. För sist Helen nämde en siffra hon skulle toppas så lät den lite random
Citera
2017-12-21, 05:29
Medlem
Merrybums avatar
Angående de halvnakna. Så länge de inte är skänninge paret som häktades alldeles i början. Jag har för mig de var pundare, att punda loss på en äng/i en hage/ i skogsdunge vore ju inte helt olikt pundare. Att göra det precis när ett dubbelmord begås i närheten vore otur. Men snabbt och smidigt jobbat av polisen. Jag har dock för mig pundarbruden liten och smal. Så jag väljer att tänka att det inte var dom.
Två halvnakna mänskors, kvinnan syns på en övervakigkamera staxt efter 5. Mannen observeras av någon på efftermiddagen/kvällen/natten. Det ger tankar. Jag täker att han kan knappast ha setts av någon granne, det här är landet. Man borde ringa sin granne som har hästar i hagen om man såg en halvnaken man bete sig suspekt i hagen. Så vida inte mannen var bekant. Han hade upplevts leta efter något. Kan det istället inte vara så att han sänkte något. Med tanke på att hästarna inte drack.
Citera
2017-12-21, 06:21
Medlem
Merrybums avatar
Fy fan vad lite vi vet.

10/6-17
Paret syns hemma. Tor arbetar i trädgården och småpratar glatt med en granne. Han visar inga tecken på nervositet eller oro. Om mötet på söndagen var planerat känmde han troligtvis inte obehag för det. Den (ö)kämda rackarbilen var everuellt på besök (först säger man att bilen setts vid ett flertal tillfällen 11 och 12. För att senare begränsa den till den 10. Sent på kvällen har paret kontakt med anhöriga på telefonen. Paret är som vanligt. Rackarbilen nämns inte.. anmärkigsvärt har jag tyckt. Men inte så konstigt om den inte varit där
11/6-17.
Om denna dag vet vi ingenting förren kl 16,09 då Edvin har tagit parets bil till borensberg för att länsa parets kort.
Var det den här dagen Den turkosa sågs? Kom i så fall gärningshenen i den? (Onekligen järvt val om man har mord i tankarna).. hur kom de annars. Parkerade de långt borta, tog de en av de få lansvägsbussat som går?För jag har aldrig hört en efterlysning angående en gärnigsbil. Två bilar beslagstog direkt en i skänninge och en på annan plats i Mjölby kommun. Vardå? Utanför huset? Nästa heltid på denna dag är 17,09 då stallflickan fångas på bild. Senare oxå en man vid dammen.
Rättsläkare bedömmer att paret bragts om livet på eftermiddagen denna dag.
12/6-17
De första rapporterna säger att rackarbilen syns även denna dag.
Sen eftermiddag hittad paret av anhöriga

Edit: fy fan vad lite vi vet.
Senast redigerad av Merrybum 2017-12-21 kl. 06:28. Anledning: Tilläg
Citera
2017-12-21, 11:03
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
10/6-17
Paret syns hemma. Tor arbetar i trädgården och småpratar glatt med en granne. Han visar inga tecken på nervositet eller oro. Om mötet på söndagen var planerat känmde han troligtvis inte obehag för det. Den (ö)kämda rackarbilen var everuellt på besök (först säger man att bilen setts vid ett flertal tillfällen 11 och 12. För att senare begränsa den till den 10. Sent på kvällen har paret kontakt med anhöriga på telefonen. Paret är som vanligt. Rackarbilen nämns inte.. anmärkigsvärt har jag tyckt. Men inte så konstigt om den inte varit där
11/6-17.
Om denna dag vet vi ingenting förren kl 16,09 då Edvin har tagit parets bil till borensberg för att länsa parets kort.
Var det den här dagen Den turkosa sågs? Kom i så fall gärningshenen i den? (Onekligen järvt val om man har mord i tankarna).. hur kom de annars. Parkerade de långt borta, tog de en av de få lansvägsbussat som går?För jag har aldrig hört en efterlysning angående en gärnigsbil. Två bilar beslagstog direkt en i skänninge och en på annan plats i Mjölby kommun. Vardå? Utanför huset? Nästa heltid på denna dag är 17,09 då stallflickan fångas på bild. Senare oxå en man vid dammen.
12/6-17

Den okämda rackarbilen var everuellt på besök ?
Det är ju inte fastställt att varken bilen , stallflickan eller nakna mannen har med saken att göra ?
Så varför sitter du och svamlar om detta ?
Faan vad lite du vet .
Citera
2017-12-21, 13:43
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
10/6-17
11/6-17.
12/6-17

Lite rättelser/klargöranden..
Inledningsvis trodde man att paret hade blivit dödade tidigare under helgen - att man fann kropparna flera dagar efter morden.
Därav framkom vittnesuppgifter om flera bilar som rört sig i området "vid kritisk tidpunkt" som här sedan föll snabbt i glömska när morddagen fastslogs till den 11e.
Den mintgröna/turkosa amerikanaren uppgavs först ha synts "under helgen den 10 och 11 juni" för att sedan skärpas till den 10e.

Vill även påminna om att förundersökningssekretess råder så polisen har ingen skyldighet att yppa något.
Inte ens ”bror grönut” kan vara säker på att någon medlem av "familjen grönut" inte är aktuell i förundersökningen till detta fall.
Senast redigerad av linkebodabo 2017-12-21 kl. 14:01.
Citera
2017-12-21, 16:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Lite rättelser/klargöranden..
Inledningsvis trodde man att paret hade blivit dödade tidigare under helgen - att man fann kropparna flera dagar efter morden.
Därav framkom vittnesuppgifter om flera bilar som rört sig i området "vid kritisk tidpunkt" som här sedan föll snabbt i glömska när morddagen fastslogs till den 11e.
Den mintgröna/turkosa amerikanaren uppgavs först ha synts "under helgen den 10 och 11 juni" för att sedan skärpas till den 10e.

Vill även påminna om att förundersökningssekretess råder så polisen har ingen skyldighet att yppa något.
Inte ens ”bror grönut” kan vara säker på att någon medlem av "familjen grönut" inte är aktuell i förundersökningen till detta fall.

Nja, där håller jag inte med dig. Jag tycker att man först sa 11-12. Detta enligt en tidig artikel i Corren. För att senare backa lite. I Corren sammanfattning om mordet står nu bara 11-12.

Nej självklart inte. Men om man står och stampar. Bör man be allmänheten om hjälp mera aktivt.

Grönut,Granit, Granat kanske vet vi Sandellningen snart.
Citera
2017-12-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Intressant! Väskan du nämner, vet du om det var en handväska eller om det var en större variant, typ en bag?

Dammen vi talar om, är det den man ser ca 350 m väster om brottsplatsen och som är belägen på en vall med ett gäng bergsknallar som ligger i dagern (bif länk)? Stallet ligger sedan ytterligare ett par hundra meter västerut?

Har du någon uppfattning om dammens djup; man kan vada fritt alt att man inte bottnar?

Jag har svårt att köpa att polisen inte redan skulle ha gjort en grundlig undersökning av dammen, misstänker att de mörkar på den punkten!

Länk till kartan:
https://www.hitta.se/kartan/pl/%4D%61%6E%74%6F%72%70%73%20%47%C3%A5%72%64%20%35%2 0%20%4D%61%6E%74%6F%72%70/1006783766!~58.33568,15.25958,15z/tr!i=zRKRHia5/search!i=1006783766!q=Mantorps%20G%C3%A5rd%205%20% 20Mantorp!t=single!st=plc/tileLayer!l=1

Ska ha varit en handväska! Dammen ligger i hästhagen på andra sidan vägen från framsidan av huset! Tror det är samma som du tror, är bergsknallar runt! Är rätt djup i mitten, går ej gå ut. Tror det behövs säkerligen nån snöre med krok eller nåt dylikt att muddra med!
Citera
2017-12-21, 18:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

...men detta vet du?
Citat:
Edvin har tagit parets bil till borensberg för att länsa parets kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in