2017-12-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men...

Bara för det finns en bok/sekt/religion som beskriver vår omvärld så det stämmer halvt om halvt så blir det inte på något sätt en sanning (om inte det som beskrivs bygger på vetenskapligt stöd då... allt måste ju inte vara påhittat).

Se detta exempel:
Jag ser att det är ljust på dagen och mörkt på natten. Jag set att solen försvinner långt bort ifrån mig. Hmm, jag vet inte varför den gör det. Jag tror solen är en brinnande hamster som kan flyga.
Och på kvällen flyger den ner i en sjö långt där borta. Simmar under mig i en underjordisk gång. Och på morgonen kommer den upp ur en annan sjö på andra sidan.
Den börjar brinna och då flyger hamstern igen.

Så är det bara, tycker det beskriver omvärlden bra. Men min tes bygger inte på fakta överhuvudtaget. Bara några få observationer:
1: något "brinner" på himmelen.
2: denna brinnande sak "flyger" över mig och bort i väster.
3: saken som brinner sluta brinna, då släcks den brinnande saken.
4: vatten släcker eld.
5: den brinnande saken kommer upp igen i väster.
6: en underjordisk gång kan förflytta någon från punkt a till punkt b.

Så tycker du mina observationer är tillräckliga för att min världssyn förklarar verkligheten?

Så här bygger tex plattjordarna eller valfri religion, sekt etc sin världsbild. Dom ser något dom inte förstå. Dom hittar på en förklaring. Om någon visar att dom har fel blir dom arga ELLER hittar på en förklaring som kan kvarhålla deras påhittade världssyn.

Vetenskapen bild på omvärlden bygger på mätbara observationer. Observationer som kan bekräftas genom olika typer av sätt att mäta. Sedan kan man kontrollera dessa olika mätsätt med andra saker och se att det blir samma resultat. Plötsligt har vi bevis på vår teori. Teorin bli ett faktum.
Och mer och mer helt oberoende observationer bekräftar hela tiden samma sak.
Vad i sak har du att invända mot mitt inlägg?
Citera
2017-12-21, 12:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
https://www.youtube.com/watch?v=78qbJMduWcc

11 miles från Wide Awake, intressant eftersom han har så många föremål som han följer och vi kan ännu en gång konstatera att det inte finns någon kurva på denna jord.
Det enda som bekräftas är att snubben inte förstår vad han ser. Rätt kraftig mirage med spegelbild och allt. Det kan sålunda inte användas som bevis.
Citera
2017-12-21, 12:33
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det enda som bekräftas är att snubben inte förstår vad han ser. Rätt kraftig mirage med spegelbild och allt. Det kan sålunda inte användas som bevis.

Om man filmar ett “mirage”, sätter sig i en båt fortsätter filma och åker mot objektet tills man är framme. Vad anser då globaisterna kommer hända? Hur blir skiftet mellan mirage och verkligt?
Citera
2017-12-21, 12:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Om man filmar ett “mirage”, sätter sig i en båt fortsätter filma och åker mot objektet tills man är framme. Vad anser då globaisterna kommer hända? Hur blir skiftet mellan mirage och verkligt?
Vad globalisterna anser vet jag inte, det frår du fråga dem om.

Spegelbilden försvinner antagligen strax innan det reella föremålet kommer i sikte. Inget jag själv testat så se det som en gissning. Välgrundad gissning eftersom det finns tonvis med andra bevis på en rund jord.
Citera
2017-12-21, 13:03
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Vad globalisterna anser vet jag inte, det frår du fråga dem om.

Spegelbilden försvinner antagligen strax innan det reella föremålet kommer i sikte. Inget jag själv testat så se det som en gissning. Välgrundad gissning eftersom det finns tonvis med andra bevis på en rund jord.

Om resultatet blir att objektet inte försvinner och objektet bara blir klarare och klarare vad anser du händer då?
Citera
2017-12-21, 13:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Om resultatet blir att objektet inte försvinner och objektet bara blir klarare och klarare vad anser du händer då?
Det kommer inte att hända. Men testa för all del.

Fast detta är bara små pyttedetaljer. Det finns så mycket annat som plattjordare inte kan förklara som satelliter och ISS till exempel. Att kalla det för fejk är en cop out för att slippa diskussionen.
Citera
2017-12-21, 13:36
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Det kommer inte att hända. Men testa för all del.

Fast detta är bara små pyttedetaljer. Det finns så mycket annat som plattjordare inte kan förklara som satelliter och ISS till exempel. Att kalla det för fejk är en cop out för att slippa diskussionen.

Okej, det kommer inte att hända. Men om det händer finns det något som skulle kunna förklara detta eller är ditt argument att prata ISS då?

Håller med om att ett riktigt mirage, finns sådana såklart, inte skulle kunna filmas hela vägen fram.
Citera
2017-12-21, 13:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=78qbJMduWcc

11 miles från Wide Awake, intressant eftersom han har så många föremål som han följer och vi kan ännu en gång konstatera att det inte finns någon kurva på denna jord.

Fast det du påstår är inte sant.

För varje skakigt YT-klipp du länkar till så finns det 100 klipp, bilder, beräkningar och vittnesmål om att det finns en "kurva". Det finns mängder med observationer som visar att det finns en "kurva" och så länge du inte kan förklara dem så står du dig väldigt slätt.

Du kan t.ex inte förklara varför vi observerar polstjärnan lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.
Citera
2017-12-21, 13:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja alltid magi som svar när icke-kurvan ännu en gång bevisats.
Då kanske du kan svara på frågan vad Mirage/hägringar har med magi att göra?
Citera
2017-12-21, 14:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Mirage/magi som förklaring till icke-kurvan är bedrövligt dåligt tom för globetards.

Det är inte en förklaring till "icke-kurvan" - det är en förklaring till att den observerade horisonten kan vara längre bort än den strikt matematiska. Någon "icke-kurva" har inte observerats, det är precis tvärtom. Vi har miljontals bevis för "kurvan".

Förnekar du refraktion?
Citera
2017-12-21, 14:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Mirage är inte svaret, vad är det du inte fattar?

Jag fattar inte hur du kom till den slutsatsen. Förklara.
Citera
2017-12-21, 15:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=5tv4hyKx7Vs

Så länge du vägrar kolla och därmed inte kan förklara vad du inte förstår så kommer vi givetvis ingenstans.

Så sant.

Då kan vi i stället diskutera polstjärnan.

Att polstjärnan är synlig 90 grader över horisonten vid nordpolen och 60 grader över horisonten 300 mil från nordpolen ger, på den platta jorden, att polstjärnan är 519 mil ovanför nordpolen.

Detta ger i sin tur att om du är 1000 mil från nordpolen så ska stjärnan teoretiskt vara synlig 27 grader ovanför horisonten. 1000 mil från nordpolen kan vi observera polstjärnan cirka 0 grader över horisonten.

Förklara varför vår observation inte stämmer överens med den teoretiska platta jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in