2017-12-15, 21:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vem är denne P.6. och varför?
Han är ny för mig...

Nämnd i tråden, kommer urspunglingen från en massa plötsliga kommentarer på youtube och annat som dök upp en tid efter att han dog.
Citera
2017-12-15, 21:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är också tveksam till polisspåret.. Men
å andra sidan finns ju det med "hata slumpen"... finns det poliser som uttryckligen har sympatier till extremhöger, specifikt uttalar Palmehat och ofta såväl bor som arbetar i centrala Stockholm och känner till området som sin egen ficka så är det kanske inte konstigt att några kanske undrar, oavsett om det var via SSI eller annat håll misstankarna initieras. Det är inte konstigare än att polisen skulle vilja ställa frågor till en pundare som händelsevis råkar befinna sig i närheten av några bilinbrott.

Sedan vet jag inte riktigt hur pass övertygad man ska vara om något för att liksom sätta ens yrkesheder på sätt och vis på spel... För nog må det väl ändå vara lite gränsande till att vara förtjänt att bli riktmärke i en offentlig pissoarränna att så konsekvent och systematiskt misslyckas att komma någon vart med utredningen? Inte nu kanske vad angår efterföljande PU ledningar.
Ja det finns säkert uns av sanning i anklagelserna om högerextremism men har det inte alltid varit på det viset inom polisen?
Men att sedan försöka smutskasta stora delar av poliskåren för att vara delaktiga i mordet är lite väl starkt. Jag är själv en av dom som gick på bluffen.

Borgnäs(Underrättelsetjänst? Tolkskolan?)
Jallai(Underrättelsetjänst)
Anér(Religion)
Finns det flera som vilseleder?
G.W är ju faktisk rätt hederlig vad det gäller mumlandet om att leta inom några utvalda delar av säkerhetstjänsterna.
Sedan att mörkandet fram tills idag ser lite illa ut och gör att så gott som alla ansvariga i utredningen får sin släng av sleven faller sig rätt naturligt.
Senast redigerad av Gothus 2017-12-15 kl. 22:17.
Citera
2017-12-15, 22:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nämnd i tråden, kommer urspunglingen från en massa plötsliga kommentarer på youtube och annat som dök upp en tid efter att han dog.

Ok..
En av de 12 poliser som enbart pekades ut p.g.a. fantombilden? Eller fanns där mer?
Citera
2017-12-15, 22:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok..
En av de 12 poliser som enbart pekades ut p.g.a. fantombilden? Eller fanns där mer?

Ja, det fanns tydligen mer. LP lär ha pekat ut honom plus en massa annat, som är svårbedömt och bygger på släktingars utsago.
Citera
2017-12-15, 22:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var det inte Borgnäs som som fick tips om "Ö"?

Nej, att det skulle vara "vanliga" poliser som är delaktiga är helt uteslutet.
Polisspåret borde heta underrättelsespåret.
Vem kan ha tipsat honom?
En antinazist?
En konkurrerande vapenhandlare?

Kanske kom tipset ifrån Borgnäs själv?
Citera
2017-12-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror du att det kan vara GM som kommer strax efter LOP vid pelaren, så som CA ser det?

Hon ser ju tre personer, varav av en strax bakom LOP, som kommer på utsidan av pelaren. Hon tror då att de korsar Sveavägen där.
Kan det möjligen vara så att LOP går på utsidan av pelaren för att undvika AB. När de passerar pelaren kommer GM ikapp dem, GM har korsat Sveavägen, bakom bilarna som står still för rödljus, varvid CA upplever att alla tre gör det?

Att det är AB som CA ser bakom LOP känns inte rätt, då AB måste ha gjort en mycket snäv sväng in mot fasaden för att stå där han gör när skotten faller?

Onekligen förändrar möjligheten att IM misstar AB för GM allt. ALLT.
Tog en kvällspromenad och tog vägen förbi platsen. Det som slår en är hur korta avstånden är i verkligheten. Huset ser annorlunda ut idag, men med hjälp av gamla bilder går det att räkna sig fram till exakt position av bankomaten, annonspelaren och ingången till Dekorima. Platsen där IM stod är också enkel att få fram. Jag uppskattar avståndet mellan bankomaten och dekorimaporten till 12 m.
Det var alltså den sträckan som AB hade att gå innan skotten föll.
I förhör uppger han att han efter att vännerna gått in i bankomaten gick han snett bakåt ut mot trottoarkanten för att titta söder ut mot Kungsgatan, dä ute vid kanten har han sedan uppehållit sig ”en bra stund”.

”Snett bakåt” borde innebära snett söderut, ungefär vid annonspelaren.

När vännerna sedan kommit ut så verkar dom inte bry sig om honom utan började promenera norrut. Anders brydde sig inte heller om dom.

Då undrar man om vännerna ens sett Anders? Han har uppenbarligen sett dom, men valt att inte ta upp förföljandet.

I det skedet befinner han sig på trottoaren strax söder om bankomaten. Om han befann sig vid kanten eller mitt på trottoaren framgår inte, men om han nu är söder om bankomaten så kan han mycket väl blivit synlig för IM.

Då börjar han fundera på vad han ska företa sig. Han ”uppehåller sig nu avvaktande på platsen”
Hur länge han står och funderar framgår inte heller.

Men detta är intressant:

I skede då han befinner sig stillastående (!) eller möjligen gående Sveavägen tillbaka söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Tunnelgatan Sveavägen.
Han ser hur mannen till vänster lyfter upp sin högerhand som om man skulle lägga armen om någon. I ögonblicket efteråt hör han hur det smäller två gånger...

Han kan alltså fortfarande befinna sig stillastående och har inte ens börjat gå när allt detta sker.

Björkman befinner sig då på ett avstånd av 3-5 meter från de tre personerna...

Det tycks alltså som om Björkman befinner sig precis utanför Dekorimas ingång och har inte ens påbörjat sin promenad söderut.

I min värld talar det mesta för att det är Björkman som Inge sett stående utanför ingången...
Vi vet att han var där, nu vet vi också att han eventuellt också stod stilla utanför Dekorima.
Vi vet också att han stått där och funderat sedan vännerna gick iväg ett par minuter tidigare.
Varifrån mördaren dök upp har jag ingen teori om.
Senast redigerad av gida 2017-12-15 kl. 22:43.
Citera
2017-12-15, 22:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D

En annan grej: Vad har vi på Sten Heckscher? Jag har letat nu här på Nätet men hittar nästan inget konkret utöver hans misstänkta inblandning i att hjälpa sexualsadisten Göran Lindberg, eventuellt också ha deltagit i verksamheten men där finns inga konkret bevis. Det gör det dock när det gäller Heckschers medverkan till att hjälpa Lindberg så att han inte skulle bli utredd och istället få skjuts i karriären.

Edit:
Ja, Heckscher var ju förstås inblandad i Ebbe Carlsson-affären, men det jag fiskar efter är främst kontakter och aktiviteter innan den briserade i media.
Blev inte Sten, chef sedan?

Skumma affärer det där med Lindberg.
Låter nästan som om att han blivit inlurad i något?
Senast redigerad av Gothus 2017-12-15 kl. 22:45.
Citera
2017-12-15, 22:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det fanns tydligen mer. LP lär ha pekat ut honom plus en massa annat, som är svårbedömt och bygger på släktingars utsago.

OK, jag är med.
Som sagt, behövs nog lite mer där.
Men ändå ett namn att lägga till listan.....
Citera
2017-12-15, 22:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja det finns säkert uns av sanning i anklagelserna om högerextremism men har det inte alltid varit på det viset inom polisen?
Men att sedan försöka smutskasta stora delar av poliskåren för att vara delaktiga i mordet är lite väl starkt. Jag är själv en av dom som gick på bluffen.

Borgnäs(Underrättelsetjänst? Tolkskolan?)
Jallai(Underrättelsetjänst)
Anér(Religion)
Finns det flera som vilseleder?
G.W är ju faktisk rätt hederlig vad det gäller mumlandet om att leta inom några utvalda delar av säkerhetstjänsterna.
Sedan att mörkandet fram tills idag ser lite illa ut och gör att så gott som alla ansvariga i utredningen får sin släng av sleven faller sig rätt naturligt.

Kanske inte lika uttalat, och kanske inte heller fanns en så profilerad politiker som dugt lika bra som inrikes hatobjekt för den kretsen då?
Citera
2017-12-15, 22:46
Medlem
Bofors-vapen- Palme- vapenbyken-Sten Andersson-sälja vapen-nedrustning-mutor-Martin Ardbo
Det är tufft i branschen

https://www.youtube.com/watch?v=GJat8UMldno
Händelser som skakat Sverige | Boforsaffären
Citera
2017-12-15, 23:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag tror att det börjar bli dags att gå till botten med vilka som initierade polisspåret.
Har för mig att Anér eller någon på proletären fick nys om skytteföreningen som sedan har ältats. Vem/vilka läckte ut dokumentet? Även de möten som påstås ha hållits av personer på den yttre högerkanten är bra om man går till botten med, vilka var källorna till detta?
Utredningen "Projekt Adolf" var något som även sattes i verket på begäran av vissa element.
Även IB-mannen "Bertil" som påstod att man i Norrköping skulle ha planerat ett attentat mot Olof Palme, är intressant.
Som sagt, att piketpoliserna eller andra poliser skulle vara inblandade i MOP är ett rent påhitt anser jag.
Men visst, Holmér o Ebbe är ett annat kapitel.

Jag vill minnas att det här med eventuellt inblandade poliser var något som kom upp väldigt tidigt. Att en del poliser var kritiskt inställda till OP var välkänt, inom poliskåren och folk som hade koll på den. Polser som ringde upp folk och skrek av glädje över dödsbudet. Sånna saker, va...
Sedan har vi trådhjälten CGÖ. Polis. Sålde säkerhetsprodukter till Hans Holmér. Fick Grundborgs säkerhetsklassade jobb på Televerket radio strax efter mordet. Det finns goda skäl att misstänka att CGÖs vapenhandel ingick i den del av totalförsvaret där man hade ett mycket stort antal (närmare 4000) "vapenhandlare" utspridda runt om i Riket, som ett slags depåer i händelse av krig. CGÖ hade militära kontakter genom som polar Grundborg. Det här är kända fakta som inte går att komma runt.
Denna CGÖ var i sin tur bra kamrat med andra poliskonstaplar som hade liknande politiska preferenser samt i en del fall också var militärt intresserade (kustjägare, det blir man inte av misstag. Man måste söka och visa sig duglig). En del av av CGÖs kamrater har visat sig vara ganska våldsamma. Den här kretsen hade vapen och amunition, förhållandevis god träning i bagaget, god (eller mycket god) förmåga att göra en analys av säkerhetsläget runt OP och hur det skulle hanteras. Man hade goda kontakter mot det militära och kunde (uppenbarligen) få säkerhetsklassade tjänster på televerket radio. Man kan utan att vara alltför yvig påstå att dom hade politiska motiv.

Så vitt jag vet så har dessa poliser bara utretts flyktigt, var och en för sig, för sin eventuella personliga inblandning. Ingen inom PU har, vad jag vet, sett på gruppen som helthet, dess kontakter.

Polisspåret är, enligt mig, inte ett eget spår. Den är en del av Spåret. Naturligtvis är inte alla i CGÖs vänkrets inbandade. Det är inte säkert att han själv var det, inte alls. Men just hans och Grundborgs tjänster på Televerket radio samfaller tidsmässigt med en del andra märkligheter rent tidsmässigt.

Det som saknas är ju hur kopplingarna ser ut mellan den här gruppen (Grundborg/Östling med tillbehör på VD1) och t.ex. Alf Karlsson på SÄPO och Klas Wikland (SSI) ser ut. För någon koppling åt det hållet finns det, annars hade IG och CGÖ aldrig fått några jobb på televerket. Vad skulle dom där att göra? En militär och en polis? Vem såg till att dom kom dit? Inte dom själva, det måste kommit från någon med säkerhetsanknytning och som är högt upp i beslutsstegen.
Citera
2017-12-15, 23:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag vill minnas att det här med eventuellt inblandade poliser var något som kom upp väldigt tidigt. Att en del poliser var kritiskt inställda till OP var välkänt, inom poliskåren och folk som hade koll på den. Polser som ringde upp folk och skrek av glädje över dödsbudet. Sånna saker, va...
Sedan har vi trådhjälten CGÖ. Polis. Sålde säkerhetsprodukter till Hans Holmér. Fick Grundborgs säkerhetsklassade jobb på Televerket radio strax efter mordet. Det finns goda skäl att misstänka att CGÖs vapenhandel ingick i den del av totalförsvaret där man hade ett mycket stort antal (närmare 4000) "vapenhandlare" utspridda runt om i Riket, som ett slags depåer i händelse av krig. CGÖ hade militära kontakter genom som polar Grundborg. Det här är kända fakta som inte går att komma runt.
Denna CGÖ var i sin tur bra kamrat med andra poliskonstaplar som hade liknande politiska preferenser samt i en del fall också var militärt intresserade (kustjägare, det blir man inte av misstag. Man måste söka och visa sig duglig). En del av av CGÖs kamrater har visat sig vara ganska våldsamma. Den här kretsen hade vapen och amunition, förhållandevis god träning i bagaget, god (eller mycket god) förmåga att göra en analys av säkerhetsläget runt OP och hur det skulle hanteras. Man hade goda kontakter mot det militära och kunde (uppenbarligen) få säkerhetsklassade tjänster på televerket radio. Man kan utan att vara alltför yvig påstå att dom hade politiska motiv.

Så vitt jag vet så har dessa poliser bara utretts flyktigt, var och en för sig, för sin eventuella personliga inblandning. Ingen inom PU har, vad jag vet, sett på gruppen som helthet, dess kontakter.

Polisspåret är, enligt mig, inte ett eget spår. Den är en del av Spåret. Naturligtvis är inte alla i CGÖs vänkrets inbandade. Det är inte säkert att han själv var det, inte alls. Men just hans och Grundborgs tjänster på Televerket radio samfaller tidsmässigt med en del andra märkligheter rent tidsmässigt.

Det som saknas är ju hur kopplingarna ser ut mellan den här gruppen (Grundborg/Östling med tillbehör på VD1) och t.ex. Alf Karlsson på SÄPO och Klas Wikland (SSI) ser ut. För någon koppling åt det hållet finns det, annars hade IG och CGÖ aldrig fått några jobb på televerket. Vad skulle dom där att göra? En militär och en polis? Vem såg till att dom kom dit? Inte dom själva, det måste kommit från någon med säkerhetsanknytning och som är högt upp i beslutsstegen.
Det jag fiskar efter handlar om något mycket större.
Stay behind(Europa).
Som var uppbyggt på gamla nazister av CIA.
Något som Israel och dess allierade föraktade mer än något annat.
Daniel Ganser är en av kritikerna.
Lewinter en annan.
Harkavi kanske med?
Anér.

Sedan att nazisternas värsta fiender nummer två, kommunisterna hängt med på tåget(Proletären, Deland, Wall) är en annan diskussion.
Senast redigerad av Gothus 2017-12-16 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in