Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Tror du att det kan vara GM som kommer strax efter LOP vid pelaren, så som CA ser det?
Hon ser ju tre personer, varav av en strax bakom LOP, som kommer på utsidan av pelaren. Hon tror då att de korsar Sveavägen där.
Kan det möjligen vara så att LOP går på utsidan av pelaren för att undvika AB. När de passerar pelaren kommer GM ikapp dem, GM har korsat Sveavägen, bakom bilarna som står still för rödljus, varvid CA upplever att alla tre gör det?
Att det är AB som CA ser bakom LOP känns inte rätt, då AB måste ha gjort en mycket snäv sväng in mot fasaden för att stå där han gör när skotten faller?
Onekligen förändrar möjligheten att IM misstar AB för GM allt. ALLT.
Tog en kvällspromenad och tog vägen förbi platsen. Det som slår en är hur korta avstånden är i verkligheten. Huset ser annorlunda ut idag, men med hjälp av gamla bilder går det att räkna sig fram till exakt position av bankomaten, annonspelaren och ingången till Dekorima. Platsen där IM stod är också enkel att få fram. Jag uppskattar avståndet mellan bankomaten och dekorimaporten till 12 m.
Det var alltså den sträckan som AB hade att gå innan skotten föll.
I förhör uppger han att han efter att vännerna gått in i bankomaten gick han snett bakåt ut mot trottoarkanten för att titta söder ut mot Kungsgatan, dä ute vid kanten har han sedan uppehållit sig ”en bra stund”.
”Snett bakåt” borde innebära snett söderut, ungefär vid annonspelaren.
När vännerna sedan kommit ut så verkar dom inte bry sig om honom utan började promenera norrut. Anders brydde sig inte heller om dom.
Då undrar man om vännerna ens sett Anders? Han har uppenbarligen sett dom, men valt att inte ta upp förföljandet.
I det skedet befinner han sig på trottoaren strax söder om bankomaten. Om han befann sig vid kanten eller mitt på trottoaren framgår inte, men om han nu är söder om bankomaten så kan han mycket väl blivit synlig för IM.
Då börjar han fundera på vad han ska företa sig. Han ”uppehåller sig nu avvaktande på platsen”
Hur länge han står och funderar framgår inte heller.
Men detta är intressant:
I skede då han befinner sig stillastående (!) eller möjligen gående Sveavägen tillbaka söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Tunnelgatan Sveavägen.
Han ser hur mannen till vänster lyfter upp sin högerhand som om man skulle lägga armen om någon. I ögonblicket efteråt hör han hur det smäller två gånger...
Han kan alltså fortfarande befinna sig stillastående och har inte ens börjat gå när allt detta sker.
Björkman befinner sig då på ett avstånd av 3-5 meter från de tre personerna...
Det tycks alltså som om Björkman befinner sig precis utanför Dekorimas ingång och har inte ens påbörjat sin promenad söderut.
I min värld talar det mesta för att det är Björkman som Inge sett stående utanför ingången...
Vi vet att han var där, nu vet vi också att han eventuellt också stod stilla utanför Dekorima.
Vi vet också att han stått där och funderat sedan vännerna gick iväg ett par minuter tidigare.
Varifrån mördaren dök upp har jag ingen teori om.