2017-12-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja jag uttryckte mig nog lite otydligt. Självklart är det så att den lilla operativa styrkan agerade på uppdrag av personer som aldrig själva skulle smutsa ner sina händer - via mellanhänder.

Att sådana här operationer utförs på ett sätt som gör att många av de inblandade inte förstår att de är inblandade har jag läst mig till på senare tid.

Några ytterst få personer ser hela bilden. Staben av utförare - som troligen inte är särskilt stor - gör saker på uppdrag som de inte alls kan förknippa med ett statsministermord. De bidrar med små pusselbitar utan att veta att de är pusselbitar.

Själva det operativa utförandet sköts av folk som sköter sånt normalt. Det fanns - och finns - gott om yrkesmän även i den dystra branschen, särskilt utomlands men säkert även i Sverige.

Man måste ta ett steg tillbaka och fundera från början:

1. Vi vill ha bort Palme för alltid.
2. Hur går vi tillväga?
3. Vi kontaktar någon (som kontaktar någon som kontaktar någon). Vi struntar i hur han gör.
4. Vi betalar kontant till någon som sedan sköter resten, dvs avlönar i hela kedjan.
5. Vi bryr oss inte om när, var, hur. Vi vill bara ha det gjort före ett visst datum (=Moskvaresan).
6. Ett uppdrag i mängden som döljs i något företag någonstans.
7. Någon meddelar oss diskret några timmar innan kanske. Eller inte. Vi märker ju själva när det sker.
8. Vi tar oss ett glas champagne.
Om bankomaten låg där vi hela tiden antagit. På Sveavägen 42, så håller jag det för högst sannolikt att mannen som IM observerat är AB. Det skulle i så fall innebära att hela mordutredningen vilar på ett gigantiskt missförstånd.
Det tycks vara så.
Citera
2017-12-14, 16:03
Medlem
hehehos avatar
Om OP och WACL (DEL1)

Citera
2017-12-14, 16:04
Medlem
hehehos avatar
Om OP och WACL (DEL2)

Citera
2017-12-14, 16:05
Medlem
hehehos avatar
Om OP och WACL (DEL4)

Senast redigerad av heheho 2017-12-14 kl. 16:07.
Citera
2017-12-14, 16:06
Medlem
hehehos avatar
Om OP och WACL (DEL3)

Citera
2017-12-14, 16:07
Medlem
hehehos avatar
DEL 5 (sista delen)
Citera
2017-12-14, 16:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om OP och WACL (DEL1)

Källan till detta?
Citera
2017-12-14, 16:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Källan till detta?

En dansk journalist. Återkommer med exakt källa.

Edit: “The WACL Trail: Pa Sporet Af En Morder (‘On the Trail of a Murder’)” by Henrik Kruger with Agnete Vistar; Press; #37 12/1988; pp. 42-52.
Senast redigerad av heheho 2017-12-14 kl. 16:55.
Citera
2017-12-14, 16:59
Medlem
mvagrippas avatar
När Stig Bergling skulle ringas in Avdelade PG Näss kommissarie Gösta Danielsson för uppdraget. Till sin hjälp fick han Göran Arnfors och Jan Zelmerlööf. JZ är intressant då han av Olle Frånstedt överöses av beröm i den senares böcker.

Som SÄPO-chef i Malmö i mitten av 80-talet vore det konstigt om han hade koll på Karl-Erik schmitz och dennes vapenaffärer. När det gäller kontakter till sådana som varit intressanta i MOP är det faktum att JZ var Bertil Wedins förste kontaktman på SÄPO. BW blev SÄPO informatör i slutet av 60-talet.
Citera
2017-12-14, 17:20
Medlem
hehehos avatar
Min erfarenhet är att man skall lyssna 17-åriga tjejers beskrivning av en manskropp med extra trovärdighet. Kvinnliga vittnen ger också i allmänhet pålitligare beskrivning av klädsel.

Anna Hage säger att mördaren hade för stor kropp i förhållande till sitt huvud, att han verkade styrketräna och sprang otroligt snabbt, normallängd, i 35 årsåldern.
mörkt hår och lång rock.

Hade mördaren varit "gubbig" hade hon sett det på en 1/10 sekund.

Jag tror att dessa uppgifter utesluter personer som Anthony White (inte heller medellängd) eller av ett antal nämnda sydafrikaner, även om de hade varit vältränade hade de inte beskrivits på detta sätt. Även Roy Allen och Prime Evil.
En sån som Haemers är för lång, smal, ej mörkhårig, han har även kallats "världen snyggaste man" och även om observationen var knepig hade hon nog noterat något av detta.

Att det var SE hon såg kan vi nog utesluta.
Tror man skall använda hennes vittnesmål som ett första såll på kandidater.

LT, SS platsar inte heller (bla för långa och blonda).

Tror inte heller man kan få in VG heller i beskrivningen och inte CP.

Alla människor gör en undermedveten ålderbedömning av andra människor genom rörelse sättet man rör sig genom att bla leder och senor stelnar successivt när man blir äldre och man rör sig annorlunda då även om man tränar (speciellt då).
Senast redigerad av heheho 2017-12-14 kl. 17:29.
Citera
2017-12-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Min erfarenhet är att man skall lyssna 17-åriga tjejers beskrivning av en manskropp med extra trovärdighet. Kvinnliga vittnen ger också i allmänhet pålitligare beskrivning av klädsel.

Anna Hage säger att mördaren hade för stor kropp i förhållande till sitt huvud, att han verkade styrketräna och sprang otroligt snabbt, normallängd, i 35 årsåldern.
mörkt hår och lång rock.

Hade mördaren varit "gubbig" hade hon sett det på en 1/10 sekund.

Jag tror att dessa uppgifter utesluter personer som Anthony White (inte heller medellängd) eller av ett antal nämnda sydafrikaner, även om de hade varit vältränade hade de inte beskrivits på detta sätt. Även Roy Allen och Prime Evil.
En sån som Haemers är för lång, smal, ej mörkhårig, han har även kallats "världen snyggaste man" och även om observationen var knepig hade hon nog noterat något av detta.

Att det var SE hon såg kan vi nog utesluta.
Tror man skall använda hennes vittnesmål som ett första såll på kandidater.

LT, SS platsar inte heller (bla för långa och blonda).

Tror inte heller man kan få in VG heller i beskrivningen och inte CP.

Alla människor gör en undermedveten ålderbedömning av andra människor genom rörelse sättet man rör sig genom att bla leder och senor stelnar successivt när man blir äldre och man rör sig annorlunda då även om man tränar (speciellt då).

Finns bara A A kvar.
Citera
2017-12-14, 17:38
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När Stig Bergling skulle ringas in Avdelade PG Näss kommissarie Gösta Danielsson för uppdraget. Till sin hjälp fick han Göran Arnfors och Jan Zelmerlööf. JZ är intressant då han av Olle Frånstedt överöses av beröm i den senares böcker.

Som SÄPO-chef i Malmö i mitten av 80-talet vore det konstigt om han hade koll på Karl-Erik schmitz och dennes vapenaffärer. När det gäller kontakter till sådana som varit intressanta i MOP är det faktum att JZ var Bertil Wedins förste kontaktman på SÄPO. BW blev SÄPO informatör i slutet av 60-talet.
JZ är från Polen tror jag?
Det kan nog vara känsligt att rota mer i detta område men du kan vara på rätt spår.

Jag vill tillägga att polisspåret är ett rent falsarium ifrån "Anti-Nazisterna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in