Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 11:22
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Där får du nog bidraga med någon förklaring(länk) som berättar varför flera ton bränsle inte påverkar tex förmågan att ta med sig mer material på resan.

För mig är helium 3 och den framtida användningen där och allmänkunskap för mig.
Men trevligt med en ad hominem i tron det skulle vara ett argument för din sak.

Och ja, jag har inte full koll, då jag inte följt såna här saker på åratal.
Men villig och få länkar som berättar att det inte har någon större betydelse för lastförmågan till mars och starta från jorden.
Att man kan ta sig till mars ifrån jorden, det har jag inga invändningar alls emot.

Och vart sa jag att vi måste ta allt material på farkosten som människor reser till mars med?
Det jag säger är att man kan ta mer om man gör ett stopp i rymden(docka) eller månen.
Och att man kommer ändå få ha obemannade transporter av material ändå.
Allt detta fanns redan i det tidigare inlägget, om än mer ytligt.

Klarar du av att svara utan ad hominem, lägga orden i munnen liknande saker och annat trams.
Eller är det enda sättet du klarar en diskussion?
Jag har inget emot du rättar till felaktigheter, men denna som bränsle får du vackert förklara med länk för visa denna vikt inte har betydelse på fraktkapaciteten.
Att det blir dyrare, det är inte frågan, även om det är en aspekt och hantera.

Är du för lat för att söka efter transportsystemet på egen hand eller? Den har även länkats tidigare. Du måset vara en galning som tror att passagerarfarkosten ska vara lastad med en massa material. När alla förstår att man skickar dit flera laster innan. Spacex nya raketer som kan återvända och tanka farkosterna direkt i rymden är betydligt billigare än att först ta sig till månen och bygga en bas.
Senast redigerad av Eroticon6 2017-12-13 kl. 11:31.
Citera
2017-12-13, 11:28
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Donald Tusk låter inte troligt, Elon musk där emot och sitt Spacex. Men det har ju redan förts fram i tråden. Verkar dock inte vara speciellt många som har någon som helst koll på vare sig Spacex eller NASA. Då är jag själv inte speciellt insatt, men vet mer än de flest pessimistiska lurkar här inne.

Oj det var naturligtvis fel av mig. Jag menade såklart Elon Musk och inte Donald Tusk. sorry.
Citera
2017-12-13, 11:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Är du för lat för att söka efter transportsystemet på egen hand eller? Den har även länkats tidigare.
Nej, däremot eftersom du vet exakt vilken text som krävs påvisa detta, så skulle det vara tacksamt om du hjälpte mig med detta.

Kanske jag skulle lagt till snälla i nån variant.
Så kan du vara snäll och hjälpa mig med detta?
Och det är en helt ärlig fråga utan agendor.

Och det ska då förklara varför flera ton bränsle inte är en sak, kontra förmågan och ta med sig mer material.
Kontra mellanlanda/stanna måne eller rymddocka och fylla på mer bränsle.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Det kommer aldrig bli någon bemannad resa till månen och Mars är bara att glömma. Mänskligheten är redan inne i sin undergångscykel och det har inte något som helst att göra med klimatet, hot om världskrig, miljöförstöring eller sjukdomar. Det handlar om apati och blasé. Det är vad den nya IT-tekniken kommit med de senaste 20-30 åren. Människan kommer aldrig kunna enas angående så stora beslut och samtidigt saknas speciellt även både initiativförmågan och drivkraften i dagens västvärld. Samhället kommer ju givetvis att förändras genom årtiondena som kommer men det kommer gå sakta mot ett slutgiltigt kaos med väldigt lite innovationer. Nanotekniken är förmodligen slutstationen och den kanske kan förlänga det fysiska livet för eliten till det dubbla men hjärnan tar oerhört mycket stryk genom åren och på det problemet finns ingen lösning och kommer aldrig att finnas. Så vad som förmodligen kommer att hända är att en enorm sekt skapas på jorden där vissa kommer att hävda att de är halvgudar eller kanske t o m Gud och sen går mänskligheten in i mörkret för alltid. Allt övervakat av den tekniken som faktiskt redan finns idag men som inte implementerats fullt ut än.

Vad Trump försöker göra är att ingjuta framtidstro. Tyvärr är det för sent för det. Det borde ha gjorts på 80- eller början av 90-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han gör verkligen allt för att försöka upprepa de stora framgångarna som USA hade i hans barndom, såsom kolbrytning, månlandning, kärnvapenskrammel etc.

Dags för honom att vakna upp och inse att man inte kan värma upp gamla suffléer
Han drömmer om den tiden när marginalskatterna var skyhöga och offentlig sektor per capita var betydligt större. När America was great.
Först var det MAGA, sen MIGA och nu Make the Moon Great Again.
Citera
2017-12-13, 11:40
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Nej, däremot eftersom du vet exakt vilken text som krävs påvisa detta, så skulle det vara tacksamt om du hjälpte mig med detta.

Kanske jag skulle lagt till snälla i nån variant.
Så kan du vara snäll och hjälpa mig med detta?
Och det är en helt ärlig fråga utan agendor.

Och det ska då förklara varför flera ton bränsle inte är en sak, kontra förmågan och ta med sig mer material.
Kontra mellanlanda/stanna måne eller rymddocka och fylla på mer bränsle.

Vad det gäller Spacex så kan de tanka direkt i rymden. Raketerna kan återvända till jorden fyllas på nytt sedan tillbaka upp igen. Ser gärna att de tar sig till månen först men det blir betydligt dyrare. Men om NASA och Spacex kan samarbeta så kommer de tillsammans ha betydligt fetare budget. Trump har tidigare haft möte med spacex ägare Elon Musk
https://www.youtube.com/watch?v=lEr9cPpuAx8
https://www.youtube.com/watch?v=0qo78R_yYFA
Senast redigerad av Eroticon6 2017-12-13 kl. 11:43.
Citera
2017-12-13, 11:45
Medlem
trickydicks avatar
Undra om man kommer att damma av Constellation-programmet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Constellation_program
Citera
2017-12-13, 11:46
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det handlar naturligtvis inte om att "upprepa månprojektet" utan mer om att börja utnyttja månen i vinstdrivande syfte. Kina har t.ex. klargjort att de siktar på en bemannad bas på månen för att utvinna Helium 3 (Professor Ouyang Ziyuan, the chief scientist of the Chinese Lunar Exploration Program (CLEP), has said that the Moon is so rich in He-3, that this could “solve humanity’s energy demand for around 10,000 years at least.” ) http://www.spacesafetymagazine.com/space-on-earth/everyday-life/china-helium-3-program/

Är inte insatt i He-3 men det bör finnas diverse metaller som jordartselement på månen som kan bli lönsamma att utvinna; en del t.o.m. tillgängliga i dagbrott (som titan). Kanske kan man hitta någon lithium-tillgång, vilken skulle kunna ta oss över "peak lithium" på jorden?

Vart Trumps månprogram leder till får framtiden utvisa; men att USA skulle sitta och titta på medan Kina bygger gruvor på månen är inte särskilt troligt.

Man kan föreställa sig robotiserade gruvor som utvinner och anrikar metaller och annat, vilka har ingen eller mycket låg bemanning. Att sedan skicka varorna till jorden skulle kunna göras billigt. På månen slipper man bekymra sig om miljöproblem och nedsmutsning eller brytningsrättigheter. Det är bara att börja gräva och processa. Inga problem med klimatförändringar eller sura grannar. Och när det skall skickas till jorden är säkerhetskraven betydligt lägre om man slipper människor som skall åka med.

För rymdobservatorier och som bas för vidare utforskning och kolonisering av rymden är månen ypperlig. Här kan man bygga ihop hela farkoster i lugn och ro och begränsningarna i vikt för att lämna atmosfären är minimala jämfört med jordens.

Det blir bra. Trump har - med stark inverkan från Pence (vicepresidenten) - planerat detta från det att han blev tillsatt (bl.a. i ett vetenskapligt råd där bl.a. Elon Musk ingick/ingår).

Dessutom är sådana här projekt spännande. De engagerar ett helt land, ja en hel värld, och tvingar fram nya innovationer och ger samtidigt en spännande värld att leva i. Att veta att det just nu är människor på månen som t.ex. bryter och renar titan, att det byggs en marsfarkost på månen osv. Det blir kontinuerliga streamingar från Månen, ungdomar intresserar sig för naturvetenskap och teknik, nya karriärvägar osv osv. En ny pionjärtid föds!

Intressant med helium 3 samt helt andra ämnen som kanske inte finns på Tellus. Tex kan man kanske hitta ämnen som kan ersätta litium osv och kanske finns där då ämnen som kan bli riktigt attraktiva och komma till nytta.
Intressant det här. Man kan ha månen som en bra start ut i universum så förutom att hämta hem bland annat metaller och värdefulla nyttiga ämnen och materia, så kan man ha nya international spacestation på månen och utgå därifrån när man expanderar vidare ut i universum.
Citera
2017-12-13, 12:02
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Tack så mycket, ska kolla dessa senare ikväll.

Sorry för min vidriga ton tidigare jag har säkert själv Jfel om att spacex planerar att skicka frakskepp i förväg, det kan ha varit nasas koncept. Känns i alla fall som att drömprojektet vore en colab spacex/NASA så Elon Musk kan få med sig de progressiva folket liberalerna och NASAs de gamla rävarna.

Var visst Spacex ide och inte NASAs att skicka 2 st cargo ships 2022 och fler 2024, lär ju bli uppskjutet. men
Elon Musk Gives Updates on Mission to Mars.
37.00
https://www.youtube.com/watch?v=XcVpMJp9Th4&t=1945s
Senast redigerad av Eroticon6 2017-12-13 kl. 12:35.
Citera
2017-12-13, 12:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag kan stoppa X antal kritor i näsan, men jag gör inte det pga anledningar. Finns det några sådana för att åka tillbaka till månen och åter konstatera att det är en torr, stenig boll?
Nej, några starka rationella skäl finns inte. Det starkaste skälet är nog helt enkelt att det är för djävla häftigt, betydligt häftigare än att stoppa kritor i näsan men även betydligt dyrare.

Men som sagt, innan det finns en fastslagen budget och mer detaljerad plan med tidplan så är detta en ickehändelse. Är det någon som sett något av detta?
Citera
2017-12-13, 12:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Trump ger order om ny månlandning – och fortsatt färd till Mars

https://www.idg.se/2.1085/1.694360/trump-manlandning-mars

————————————

Nasa’s pressrelease ger mer kött på benen: https://www.nasa.gov/press-release/new-space-policy-directive-calls-for-human-expansion-across-solar-system

/Moderator
Direktivet känns lite vagt om jag skall vara ärlig.
Vad vill man egentligen uppnå med det?
Att fara upp till en stenhög kan ju knappast vara ett mål i sig?
Känns som om det kommer bli väldigt dyrt i alla fall.
Citera
2017-12-13, 13:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför är månen ett mål egentligen? Är det så mycket att klara av idag? Varför är det så komplicerat?

Fått för mig att resa till månen borde vara pies of cacke nu när mars är på tapeten?
Varför segla över Atlanten? Vad gott skulle kunna komma av det? Var det inte bara slöseri av Europa att upptäcka resten av jordklotet?

Utforskning av rymden skapade vetenskapen och industrialiseringen. Det var direkt konkret så att Tycho Brahe mätte planeternas position över tid och Johannes Kepler hittade en koncis matematisk formel som beskriver deras rörelse. Sen generaliserade Isaac Newton detta till en utförlig matematisk beskrivning av hur alla saker rör på sig. Om vi inte hade sett Mars på natthimlen så hade vi kanske aldrig listat ut det och aldrig byggt någon motor. Vem hade trott det? Hur kommer Månen att förändra mänskligheten? Kommer den också att göra så att många miljarder fler människor kan leva och leva gott? Jag är förvånad att någonting överhuvudtaget slösas bort på annat än astronomi och rymdfart! Om en miljard år kommer det vi då har lämnat efter oss genom hela Vintergatan att minnas oss, sitt ursprung, Sputnik, Gagarin, Armstrong (och många tusen mikrober, de kommer inte längre att göra någon skillnad på art och art...)

Människor har i alla tider krigat om territorium. Men hela Månen är tillgänglig för den som vill utveckla den, utan några konflikter. Man kan flyga till Månen varje dag och man kan göra en ToR på en vecka. En resa till Mars tar 2½-3 år och kan bara starta en gång var 26:e månad. Ingen har någonsin varit i rymden mer än hälften så länge. Det är mer avlägset än vad en världsomsegling var på 1500-talet. Därtill är Mars atmosfär en utmaning att landa i. ALLA astronauter som har omkommit under flygning har gjort det vid start eller landning i Jordens atmosfär.

Det är komplicerat, men man vet hur att hantera det. Det är bara det att NASA sedan 50 år har valt att inte utveckla någon månlandare. Privata alternativ är på gång, men de behöver finansiering för att genomföras. Det är bara ett ogjort jobb. Ännu enklare än att landa på en måne utan atmosfär, är dock att inte landa alls utan undersöka Phobos och Deimos i (nära) viktlöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in