Citat:
Ursprungligen postat av
Ostrobothnia
På tal om norsk bredd, lite själviskt av MJS att köra halvkrasslig idag när Glöersen kämpar för OS plats.
Sundby och Taugböl hade dock friplatser så det hade inte hjälpt Glöersen. Däremot bör man ju fråga sig hur han kunde bli petad av Röthe (22), Krogh (27), Skar (34) och Tönseth (36).
Tänker som en tok på svenska laget till Toblach. Det finns ju många parametrar att spela med. För det första är det hög höjd och en dubbeltävling, så att plocka in nya åkarekänns som en dum idé. För det finns ju ettt bra alternativ, att köra skandinavisk cup istället. Med tanke på att det max blir 6 åkare per kön till Toblach så finns ju möjligheten att skicka en klart större trupp än vanligt till Vuokatti, typ 10 per kön + några juniorer. Sen måste man ju väga in hur slitna åkarna börja bli, i synnerhet de som tänkt åka touren.
Men på damsidan bör Kalla, Andersson och Wikén fortsätta. Ida och Stina är väl på gränsen om det är något att vinna på att fortsätta, Toblach och fristil intervall är ju Stinas absolut sämsta kombination. Och en brutal uppåkning i jaktstarten förväntar jag mig inte denna gång. Till sist Haag som vägrar hitta någon vettig utgångsfart, så de tär svårt att veta var hon står. Men det känns som det behövs ett avbrott.
Av de som inte körde idag så är Settlin mest intressant, hon som alltid persar i Toblach. Sen är både Falk och Sömskar alternativ om det finns platser över. Reserv i vanliga fall hade varit Nordström, men jag skulle skickat henne till Vuokatti istället.
På herrsidan är Hellner och Richardsson givna. Halfvarsson kan också tas med, även om han lär dö dag 2. Vet inte hur många dagar på höjd Lindblad har, men han förtjänar antingen Toblach eller Vuokatti. Thorn behöver lopp så han kan få en chans till. Eriksson kan tas med i brist på annat medan Westberg för börja om. Sen skulle Peterson och Jönsson kunna vara intressant också, men det känns som de behöver sprintheat och de får de i Vuokatti. Sandström och Lagesson får vara virtuella reserver, men även de lär gör sig själva mer rättvisa i Vuokatti.