2017-12-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Ja, tiderna justeras. Märktes tydligt i Idre där deras klocka rullade på beräknade tider istället för justerade. Då kunde man se att Ebba tog ledningen med vad som såg ut att vara 2-3 sekunder men som bara var någon tiondel när den officiella mellantiden kom in. Samma sak med hennes sluttid där det var mer jämnt än vad som framgick i sändningen. På världscupen så får man se justerade tider i bild också.

När det gäller jaktstarter så får man förstås inte starta innan ens riktiga starttid. Bestraffas vanligtvis med ett påslag (i alla fall i skidskytte var jaktstart är vanligare). Kan inte komma ihåg någon diskning.

Tack för intressant svar!
Då är det alltså inom jaktstart att den som är först över mållinjen inte nödvändigtvis behöver vinna. Så när kommentatorerna kommenterar slow motion-bilder om vems skidspets som korsade mållinjen först så måste vi ha i beaktande att tidsjusteringen också måste beaktas..? Är det korrekt tolkat?
2017-12-10, 15:09
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Tack för intressant svar!
Då är det alltså inom jaktstart att den som är först över mållinjen inte nödvändigtvis behöver vinna. Så när kommentatorerna kommenterar slow motion-bilder om vems skidspets som korsade mållinjen först så måste vi ha i beaktande att tidsjusteringen också måste beaktas..? Är det korrekt tolkat?

Nej. "När det gäller jaktstarter så får man förstås inte starta innan ens riktiga starttid." Min första paragraf var svaret på det fetstilta, lite oklart.
2017-12-10, 15:12
Medlem
Toni Ketelä fick ett tidstillägg på 15 sekunder för att han tjuvstartade i intervallstartsloppet(!) i Ruka. Han startade väl mer än 3 sekunder innan sin tid som R.O.S.H angav som spann.
2017-12-10, 16:36
Medlem
Nu känner jag mig som halvidiot som postar det här strax efter Kläbo totalt dominerat hela världscupinledningen MEN Norge ser bakom honom faktiskt mycket klenare ut än vanligt på herrsidan? Eller är det en illusion för att Sundby och Northug är ur slag? Idag har de "bara" två topp femton och är lagmässigt slagna av både Frankrike och framförallt Ryssland.
2017-12-10, 18:05
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Nu känner jag mig som halvidiot som postar det här strax efter Kläbo totalt dominerat hela världscupinledningen MEN Norge ser bakom honom faktiskt mycket klenare ut än vanligt på herrsidan? Eller är det en illusion för att Sundby och Northug är ur slag? Idag har de "bara" två topp femton och är lagmässigt slagna av både Frankrike och framförallt Ryssland.

Det är min bild av herrsidan med.
Bortsett från Kläbos smått overkliga uppvisning så är Norges herrar hittills klart beskedligare så här långt.
Men det är ju OS säsong så jag räknar med att flertalet av dem kommer vara betydligt bättre när det väl är OS dags.
På damsidan ser de starkare ut. Det har ju varit 3-4 norskor efter Kalla vid hennes båda segrar och idag var de etta och två, med 5 åkare bland de 10 bästa.

Det jag mest funderar på är vilka som kommer att köra hela TDS i år?
Weng lär väl gå fullt ut och troligen vinna touren. Hon vet att Björgen står över pga OS, och nästa år är Johaug tillbaka så då lär väl hon vinna TDS. Weng har en stor chans att i år försvara titeln.
Men vad tror vi om övriga länder?
Charlotte och Stina står väl över helt (Nilsson kanske kör inledande sprinten?)?
2017-12-10, 18:21
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Bortsett från Kläbos smått overkliga uppvisning så är Norges herrar hittills klart beskedligare så här långt.
Men det är ju OS säsong så jag räknar med att flertalet av dem kommer vara betydligt bättre när det väl är OS dags.
För bara en vecka sen toppade fyra norrmän skiathlon-loppet i Lillehammer.
2017-12-10, 18:24
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
På damsidan ser de starkare ut. Det har ju varit 3-4 norskor efter Kalla vid hennes båda segrar och idag var de etta och två, med 5 åkare bland de 10 bästa.

Weng lär väl gå fullt ut och troligen vinna touren. Hon vet att Björgen står över pga OS, och nästa år är Johaug tillbaka så då lär väl hon vinna TDS. Weng har en stor chans att i år försvara titeln.
Men vad tror vi om övriga länder?
Charlotte och Stina står väl över helt (Nilsson kanske kör inledande sprinten?)?
På tal om norsk bredd, lite själviskt av MJS att köra halvkrasslig idag när Glöersen kämpar för OS plats.

---

Pärmen har väl sagt att TDS är viktigt för OS-uppladdningen och lär gå mer el mindrr all in.
2017-12-10, 18:26
Medlem
Alkibiadess avatar
De norska damerna har väl varit väldigt ojämna så här långt.

När det gäller Tour de Ski så är det väl inte alla norrmän som vill åka men att de måste göra det för att bli uttagna till OS (glunkades lite om det hos de norska damerna under försäsongen).
Senast redigerad av Alkibiades 2017-12-10 kl. 18:29.
2017-12-10, 18:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Weng lär väl gå fullt ut och troligen vinna touren. Hon vet att Björgen står över pga OS, och nästa år är Johaug tillbaka så då lär väl hon vinna TDS. Weng har en stor chans att i år försvara titeln.?

Undrar jag med.

Ska man utgå från att alla kör förutom Kalla, Stina, Kläbo och Björgen? Mellaneuropeerna ligger nära till hands att köra, även Ustiugov + andra ryssar (Bolsy?). Tveksamt med Nordamerikaner förutom Harvey kanske. Asiater kan vi nog glömma fast det är ingen förlust. Hur ser det ut i Finlands planering?
2017-12-10, 18:36
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Undrar jag med.

Ska man utgå från att alla kör förutom Kalla, Stina, Kläbo och Björgen? Mellaneuropeerna ligger nära till hands att köra, även Ustiugov + andra ryssar (Bolsy?). Tveksamt med Nordamerikaner förutom Harvey kanske. Asiater kan vi nog glömma fast det är ingen förlust. Hur ser det ut i Finlands planering?
Åtm Iivo lär bara köra ngra av de inledande distanserna, Heikkinen är jag inte helt säker på han har rätt lite tävlingsdagar än så länge så kanske kör lite mer men jag tror det blir på gehör om det blir hela touren.
2017-12-10, 19:01
Medlem
Toblach-lag? Vilka vill köra?
2017-12-10, 19:09
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
På tal om norsk bredd, lite själviskt av MJS att köra halvkrasslig idag när Glöersen kämpar för OS plats.
Sundby och Taugböl hade dock friplatser så det hade inte hjälpt Glöersen. Däremot bör man ju fråga sig hur han kunde bli petad av Röthe (22), Krogh (27), Skar (34) och Tönseth (36).

Tänker som en tok på svenska laget till Toblach. Det finns ju många parametrar att spela med. För det första är det hög höjd och en dubbeltävling, så att plocka in nya åkarekänns som en dum idé. För det finns ju ettt bra alternativ, att köra skandinavisk cup istället. Med tanke på att det max blir 6 åkare per kön till Toblach så finns ju möjligheten att skicka en klart större trupp än vanligt till Vuokatti, typ 10 per kön + några juniorer. Sen måste man ju väga in hur slitna åkarna börja bli, i synnerhet de som tänkt åka touren.

Men på damsidan bör Kalla, Andersson och Wikén fortsätta. Ida och Stina är väl på gränsen om det är något att vinna på att fortsätta, Toblach och fristil intervall är ju Stinas absolut sämsta kombination. Och en brutal uppåkning i jaktstarten förväntar jag mig inte denna gång. Till sist Haag som vägrar hitta någon vettig utgångsfart, så de tär svårt att veta var hon står. Men det känns som det behövs ett avbrott.

Av de som inte körde idag så är Settlin mest intressant, hon som alltid persar i Toblach. Sen är både Falk och Sömskar alternativ om det finns platser över. Reserv i vanliga fall hade varit Nordström, men jag skulle skickat henne till Vuokatti istället.

På herrsidan är Hellner och Richardsson givna. Halfvarsson kan också tas med, även om han lär dö dag 2. Vet inte hur många dagar på höjd Lindblad har, men han förtjänar antingen Toblach eller Vuokatti. Thorn behöver lopp så han kan få en chans till. Eriksson kan tas med i brist på annat medan Westberg för börja om. Sen skulle Peterson och Jönsson kunna vara intressant också, men det känns som de behöver sprintheat och de får de i Vuokatti. Sandström och Lagesson får vara virtuella reserver, men även de lär gör sig själva mer rättvisa i Vuokatti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in