2017-12-09, 16:05
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det behöver inte vara ett topphöns för att vars ett pyramidspel. Faktum är att det finns ett antal tidiga storägare som är i toppen och antagligen sakta går över i dollar eller annan valuta med stabilt värde. Dessutom finns det flera andra, som jag t ex, som gick in för några år sen och har sett en exponentiell tillväxt i värde i dollar/kronor. Helt fantastiskt. Jag har inget emot att tjäna pengar på de sista idioterna.

Men jag anser det ändå vars ett pyramidspel. Men, det är naturligtvis inte BARA det, men det har jag aldrig hävdat.

HODL!!
Väldigt lös definition på pyramidspel. Under den definitionen är allt inom ekonomi pyramidspel - och då är det inget att bry sig om att BTC också är det.
Citera
2017-12-09, 16:25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Helt efterblivet, som att tala med apor. "Dyrt", BTC är i praktiken gratis att använda.
Nej. Lura inte folk när du inte vet själv. Det är gratis att äga, inte att använda. Det du säger är att du är okunnigare än en apa.

Snittpriset på en överföring i dagsläget ligger på hutlösa 27 dollar.
https://bitinfocharts.com/comparison/bitcoin-transactionfees.html#1y
Detta när medel bekräftelsetid är på 318 minuter.
https://blockchain.info/charts/avg-confirmation-time

Hade Visa, banken, paypal eller någon annan haft dessa överföringspriser hade de gått i konkurs inom ett år.
Citera
2017-12-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jag ska förklara, men du kommer nog ändå inte att förstå.

Bitcoin har inget bakomliggande värde. Värdet ökat så länge nya spelare kommer in, som hoppas bli miljonärer - värderat i andra valutor. När sista idioten har lagt in sina sparpengar, så kollapsar värdet. Det kommer dock finnas kvar, för kriminella vill ha det för att göra skumma affärer.

Om du var mer kunnig så borde du veta att det VISST har ett bakomliggande värde då det i energikostnader kostar 2000+ dollar att producera en bitcoin, till skillnad från ex fiatpengar som euro, dollar m.m som det finns oändligt av. Kostnaden att producera en bitcoin ökar också varje dag då svårigheten ökar.
Citera
2017-12-09, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hur går jag tillväga för att blanka bitcoin? Går det via avanza?

Lanseras imorgon - läs tidningarna.
Citera
2017-12-09, 20:27
Bannlyst
Är det någon som har en konkret tanke om hur bitcoin skapades och varför. Det är ju inte EN Japan som fått en snilleblixt. Är det Ryssland med RT Max Keiser mm som inte vill annat än att krossa dollarn som världsvaluta. Ska vi se det som ett test utav förståelsen utav de medel vi handlar med idag ej har ett bakomliggande värde bara förtroendet utav systemet som värdet i sig. Finns egentligen ingen skillnad mellan Bitcoin och en fiatvaluta idag. Det du vet är om du har dina pengar på banken i Sverige idag 7% penningmängdsökning/inflation 0% på insatt kapital= du förlorar 7% i köpkraft per år. Att skapa en valuta med en stabil bas är väl inte så svårt egentligen. Lagstadga världen över att jordklotet är värt 10 trillioner och kommer alltid vara värt det, knyt valutorna emot basen och noll fluktationer blir. Tänker jag fel här om man jämför med bitcoin som matematiskt redan är uträknat att antalet kommer minska med tid och bli mer värda allt annat lika.
Citera
2017-12-09, 20:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Tragiskt att de flesta lever kvar i sin bubbla och bara relaterar till Sverige och inte tänker mer globalt.

Det är som om ni total vägrar/inte läser vad jag skriver och inte fattar att det används i hela världen redan. Vem fan bryr sig om det tar 10-12 minuter om du ska föra över stora summor?

Tror ni på allvar det är menat att användas i alldaglig handeln? Steam? Vem fan bryr sig om STEAM när folk använder det som en alternativ valuta i andra länder då deras egna statsskick inte fungerar.

Ni säger att regeringen kommer slå ner på det ? Vad lever ni i för naiv Kafka-bubbla egentligen ?

Regeringen i andra länder ÄR MED på hela BTC-galoppen. Det illustreras av att du fan kan köpa medborgarskap med BTC redan.

Ni verkar sitta på någon obskyr naiv tilltro där staten är både god och ska försöka lösa alla världens problem, där den i andra delar av världen är den onda och i maskopi med kriminella arbetar.
Citera
2017-12-09, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Tragiskt att de flesta lever kvar i sin bubbla och bara relaterar till Sverige och inte tänker mer globalt.

Det är som om ni total vägrar/inte läser vad jag skriver och inte fattar att det används i hela världen redan. Vem fan bryr sig om det tar 10-12 minuter om du ska föra över stora summor?

Tror ni på allvar det är menat att användas i alldaglig handeln? Steam? Vem fan bryr sig om STEAM när folk använder det som en alternativ valuta i andra länder då deras egna statsskick inte fungerar.

Ni säger att regeringen kommer slå ner på det ? Vad lever ni i för naiv Kafka-bubbla egentligen ?

Regeringen i andra länder ÄR MED på hela BTC-galoppen. Det illustreras av att du fan kan köpa medborgarskap med BTC redan.

Ni verkar sitta på någon obskyr naiv tilltro där staten är både god och ska försöka lösa alla världens problem, där den i andra delar av världen är den onda och i maskopi med kriminella arbetar.
Ok om vi nu leker med tankar, varför har btc inte stängts ner om den setts som ett hot? Är det en avledningsmanöver ifrån guld dvs köp Bitcoins istället för guld vi slipper manipulera ni får dessa coins vi tar guldet. Är det stött globalt för att rubba dollarns makt och skapa balans i det dolda. Är det här den nya basen i systemet för att tidigare är söndertrasat. Vad tror du? för du tror väl verkligen inte att du bestämmer något...
Citera
2017-12-09, 20:51
Medlem
tuffkatts avatar
Blanka BTC.
Citera
2017-12-09, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Blanka BTC.
Att du och tidningarna skriver det....jag skulle nog inte göra det antingen har vi ett utav de största maktskiftena det senaste seklet eller inte. Jag skulle nog hålla mig neutral/vara ute eller gå all in för att du tror på en fri valutaordning. Det sista kommer aldrig släppas utan en stor kamp. Jag vet inte, intressanta tider när människor går globalt över gränser i tankar idéer. Vi får se håll i hatten!
Citera
2017-12-09, 21:12
Medlem
haschleifs avatar
salongsberusad hobbyfilosof on topic

För några år sedan följde jag med stor spänning kursracet från 300USD till 1200 och ner till 600 igen och ansåg kursen redan då vara helt befängd.
Jag förstod inte poängen med Bitcoin riktigt.
Köpa en hashsträng, en kombination av tecken i cyberrymden för 600$. Helt befängt. Vad är värdet i att äga denna information?

Vad skiljer ett bitcoin och en sedelbunt egentligen? Det går inte äta sig mätt på varken sedlar eller bitcoins.
I en värld där alla använder bitcoins är sedlarna kanske bra att starta kaminen med.

Sedlar/fiat backas egntligen endast av stater och staters omdöme. När vi lämnade 100% guldbackning gav vi bort kontrollen av den 'naturkraft' som gav pengar dess värde. Ett naturligt system i balans nu kapat av människor.
Ska stater, styrda av ombytliga politiska agendor bråka och manuípulera det universella monetära systemet för sin egen fördel? Är det tänkbart att den stat med störst makt och rikedomar använder sitt inflytande för att manipulera systemet till sin egen fördel? Representerar makthavarna folkets vilja som i en demokrati?

Men jag kan också köpa mig en porsche och en strandvilla på Hawaii imorgon. Därmed omvandla fiat till reellt värde.

Bitcoins värde ankras i 21-miljoners limit på coins. Precis som med guld existerar bara en begränsad mängd.
Så länge alla är överens vad det begränsade medlet är. (guld/btc/papper)
Det går inte att kapa bitcoin systemet när det väl är erkänt. Donald Trump kan inte bygga 10000 bitcoinminers, hacka systemet och höja begränsningen till 30 miljoner coins och sen bara mina fram 9 miljoner coins. En inbyggd felsäkring.

Nackdelen är det är svårare att köpa samma saker med BTC. Utan att växla dem till fiat som undergräver hela poängen med BTC.

Det ekonomiska systemet är satt ur spel men sålänge vi finner oss i det sker inga förändringar.
Stat, etablissemang, media och banker frukar att bitcoin skenar ännu mer och att kryptovalutor får allt för stort fäste.

När expressen citerar CNN med att BTC är en miljöbov?

Jag hade lagt en lång position övertygat om värdet av denna stigit fram till den dagen vi kan betala både skatt, hyra och mat med BTC.

Det är basically folket mot bankmaffian och eliten.

Ser vi snart nyreggade konton sprida skrämselbudskap? Kraschar i morgon!! sälj dig utt!
Agendatroll?
Citera
2017-12-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12

Det finns inget betalningsmedel som har ett verkligt värde, allt bestämts av oss på ett eller annat sätt.

Här är jag benägen att hålla med.
Citera
2017-12-09, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
salongsberusad hobbyfilosof on topic

För några år sedan följde jag med stor spänning kursracet från 300USD till 1200 och ner till 600 igen och ansåg kursen redan då vara helt befängd.
Jag förstod inte poängen med Bitcoin riktigt.
Köpa en hashsträng, en kombination av tecken i cyberrymden för 600$. Helt befängt. Vad är värdet i att äga denna information?

Vad skiljer ett bitcoin och en sedelbunt egentligen? Det går inte äta sig mätt på varken sedlar eller bitcoins.
I en värld där alla använder bitcoins är sedlarna kanske bra att starta kaminen med.

Sedlar/fiat backas egntligen endast av stater och staters omdöme. När vi lämnade 100% guldbackning gav vi bort kontrollen av den 'naturkraft' som gav pengar dess värde. Ett naturligt system i balans nu kapat av människor.
Ska stater, styrda av ombytliga politiska agendor bråka och manuípulera det universella monetära systemet för sin egen fördel? Är det tänkbart att den stat med störst makt och rikedomar använder sitt inflytande för att manipulera systemet till sin egen fördel? Representerar makthavarna folkets vilja som i en demokrati?

Men jag kan också köpa mig en porsche och en strandvilla på Hawaii imorgon. Därmed omvandla fiat till reellt värde.

Bitcoins värde ankras i 21-miljoners limit på coins. Precis som med guld existerar bara en begränsad mängd.
Så länge alla är överens vad det begränsade medlet är. (guld/btc/papper)
Det går inte att kapa bitcoin systemet när det väl är erkänt. Donald Trump kan inte bygga 10000 bitcoinminers, hacka systemet och höja begränsningen till 30 miljoner coins och sen bara mina fram 9 miljoner coins. En inbyggd felsäkring.

Nackdelen är det är svårare att köpa samma saker med BTC. Utan att växla dem till fiat som undergräver hela poängen med BTC.

Det ekonomiska systemet är satt ur spel men sålänge vi finner oss i det sker inga förändringar.
Stat, etablissemang, media och banker frukar att bitcoin skenar ännu mer och att kryptovalutor får allt för stort fäste.

När expressen citerar CNN med att BTC är en miljöbov?

Jag hade lagt en lång position övertygat om värdet av denna stigit fram till den dagen vi kan betala både skatt, hyra och mat med BTC.

Det är basically folket mot bankmaffian och eliten.

Ser vi snart nyreggade konton sprida skrämselbudskap? Kraschar i morgon!! sälj dig utt!
Agendatroll?
Vad babblar du om? eftersom som dagens hela banksystem är uppbyggt på tillit....så vill du betala 7%för tillit eller inget. Bitcoin är inte skapat för sedlar eller transaktioner utan basen/värdet det utgår ifrån. Och vad är värdet? vem litar du på en politiker/Bis för din frihet eller en matematisk formel. Det är frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in