2017-12-08, 20:52
Medlem
Precis som rubriken lyder.

https://www.metro.se/artikel/cissi-wallin-jag-skäms-över-vår-vita-självupptagenhet

Jag antar att Cissi absolut inte syftar till att vita människor är överlägsna andra människor med annan hudfärg. Men, efter att ha läst artikeln några gånger är jag osäker på vad hon faktiskt menar.

I princip skriver hon att det bara är vita människor som har tillräcklig kapacitet att vara så framgångsrika att de kan ägna sig åt annat än att tänka på sitt överlevande.
Varför skulle bara vita människor ha råd/kunna prioritera ett par träningsbyxor för 700kr?

Är det jag som är helt fel ute här?

Jag uppmanar till objektivitet här då jag är genuint nyfiken på hur ni tolkar och tycker. Behåll hat och smutskastning för er själva.
Jag kan själv mycket väl ha misstolkat hennes text men blir förvirrad av min tro på vad hon vill förmedla och vad hon faktiskt skriver.

Tack!

Ser fram emot smarta kommentarer och tankar, högt och lågt, PK och far off.
Citera
2017-12-08, 21:05
Medlem
XaoqcHs avatar
Du är helt fel ute, ja. Det finns ingen dold undertext i hennes kolumn utan det är sedvanligt självhat och medelklassångest hon har skrivit om i flera år. Det Wallin självklart inte nämner är att om det är något som är ett meta i-landsproblem, så är det är spy galla över Svensson-livet som intellektuell.
Citera
2017-12-08, 21:32
Medlem
Jellohs avatar
Nej det är Cissis definition av vithet som är oerhört smal.
Citera
2017-12-08, 22:03
Medlem
Håller fullständigt med TS här. Det är naturligtvis inte hennes avsikt att vara rasistisk (mot ickevita), men resultatet är ju svårt rasistiskt. Hon känner alltså inte till några ickevita som har det så bra att de kan tänka på annat än överlevnad. Hon förstår inte ens att de kan finnas utan att hon känner till dem.
Citera
2017-12-08, 22:16
Medlem
Semenomore2s avatar
Jag kan inte säga att jag riktigt håller med dig. Sedan är ju texten hysteriskt ironisk, vilket kanske var ett medvetet val. Väldigt roligt i så fall.

Texten är ganska bra skriven också, men helt tom. Såvida det inte var just humorn som var tanken.
Citera
2017-12-08, 22:41
Medlem
PermanentMarkers avatar
Hon gör en jävla klassfråga, till ett problem mellan raser. Så himla bränd i huvudet. Hur många rika svarta i ex. Usa lever inte på det sätt hon tillskriver den vita rasen?

En fattig vit har väl precis lika dåliga förutsättningar till att köpa byxor för 700 spänn som en fattig svart ?

Det blir så fel när man tar klass-och rasproblematik från usa hit till Sverige, när det ser helt olika ut.

Har hon sett hur rika svarta beter sig i Usa? Eller hur jäkla fattig en hemlös vit man är ?

Här hemma i Sverige kan vi tala om klasskillnader ja, rika vs. Fattiga osv men rasfrågan är ju inte lika påtaglig här som i USA.

Krönikan är hårt förvrängd om något.
Senast redigerad av PermanentMarker 2017-12-08 kl. 22:49.
Citera
2017-12-08, 22:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Du är helt fel ute, ja. Det finns ingen dold undertext i hennes kolumn utan det är sedvanligt självhat och medelklassångest hon har skrivit om i flera år. Det Wallin självklart inte nämner är att om det är något som är ett meta i-landsproblem, så är det är spy galla över Svensson-livet som intellektuell.
Vet inte om det är med en slags självironi hon pratar om ”vita”. Men det blir liiite tjatigt. Det är nåt ”svenskt” över hennes gnäll.
För hennes romantisering av andra än kritvita är ju så korkat som det kan bli (snudd på rasistiskt). Fåfänga finns hos alla, och det är en grundläggande mänsklig egenskap.

Annars är ju det här hon beskriver klockrent:
Citat:
Han berättade om hur han som svart brukar ragga upp vita brudar genom att locka med hemgjord chiapudding och en dyr yogamatta.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2017-12-08 kl. 22:51.
Citera
2017-12-08, 23:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hon bedömer åtminstone olika utifrån hudfärg, eftersom inga andra kriterier tas upp. Om det är rasistiskt får läsaren avgöra.
Citera
2017-12-08, 23:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankandeManniska
Precis som rubriken lyder.

https://www.metro.se/artikel/cissi-wallin-jag-skäms-över-vår-vita-självupptagenhet

Jag antar att Cissi absolut inte syftar till att vita människor är överlägsna andra människor med annan hudfärg. Men, efter att ha läst artikeln några gånger är jag osäker på vad hon faktiskt menar.

I princip skriver hon att det bara är vita människor som har tillräcklig kapacitet att vara så framgångsrika att de kan ägna sig åt annat än att tänka på sitt överlevande.
Varför skulle bara vita människor ha råd/kunna prioritera ett par träningsbyxor för 700kr?

Är det jag som är helt fel ute här?

Jag uppmanar till objektivitet här då jag är genuint nyfiken på hur ni tolkar och tycker. Behåll hat och smutskastning för er själva.
Jag kan själv mycket väl ha misstolkat hennes text men blir förvirrad av min tro på vad hon vill förmedla och vad hon faktiskt skriver.

Tack!

Ser fram emot smarta kommentarer och tankar, högt och lågt, PK och far off.

Jag tolkar inte alls artikeln så. Rubriken "Jag skäms över vår vita självupptagenhet" tycker jag sammanfattar artikeln bra. Liksom meningen: "Vi har det så bra, så aningslöst förspänt att vi har tid och ork att uppfinna icke-problem och sen bygga en hel livsstil kring att framställa dessa som verkliga utmaningar i vår lallande vardag."

Trots att jag inte är vänster tycker jag hon kan vara helt OK att läsa ibland. Just denna artikeln tillför i varjefall inte mig något av värde. Börjar inte folk plugga journalistik för att de vill förmedla nyheter och kritiskt granska dessa? Men C.W. vill istället använda sitt mediautrymme till att berätta att hon skäms. OK bra, skäms på då Cissi. Vad jag finner märkligt är att hon tror att jag verkligen bryr mig. Hon är en skicklig journalist, kanske vore bättre om hon satsade på journalistik än trams om hur hon upplever sitt icke-liv.

Tillägg: Då hon har kunskap och kontakter inom media kan hon ju t.ex. granska den, det finns ju uppenbarligen mycket problem där. Vill hon inte granska den så kan hon ju t.ex. börja bena i "transportgate", det finns nog många stenar kvar att vända på där. Det finns massor av spännande uppdrag att gräva i för en driven journalist. Ovanstående artikel var dock ett utmärkt exempel på motsatsen.
Senast redigerad av Ancistrus 2017-12-09 kl. 00:25. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-09, 00:42
Medlem
Hon verkar ha blandat ihop hudfärg med klass-skillnader. Att man är vit gör en inte automatiskt rik. Min vite far har bara ett par byxor, som det är hål i, skulle han åka på yogaresor världen runt och köpa nya byxor för 700? Finns säkert en hel del svarta, med bra ekonomi, som lever precis likadant som dessa vita hon nämner i texten.

Hon verkar väldigt ignorant, på ett skrämmande sätt. Bara för att hon själv, och alla hennes vita vänner, råkar tillhöra övre medelklassen som sysslar med sånt här. Sen har de lärt sig att man ska tycka synd om alla mörkhyade bara för att de är mörkhyade, känns väldigt rasistiskt.
Citera
2017-12-09, 00:44
Medlem
thegoodshepherds avatar
Hon har en poäng men det slutar gälla efter Sthlms innerstad, för vem annars kommer på tanken att klättra i bergen i Himalaya?

Lika tröttsamt som tjatet om struktuell *gäsp* rasism.

Jävla "journalister" borde lämna Södermalm lite och umgås med andra än varandra.
Senast redigerad av thegoodshepherd 2017-12-09 kl. 00:47.
Citera
2017-12-09, 00:47
Medlem
Höjas avatar
Lever man i en stockholmsbubbla så ser man abra stockholmsproblem. Glöm ej, stockholm är ej verkligheten. Det är en vek hittepåvärld av låtsasmänniskor. De skriver för varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in