2017-12-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Polisen skrev i sitt sms: DU ÄR EJ MISSTÄNKT. Då är saken klar för min del - Ingen
pratstund med farbror blå. Och att inte samtycka till provtagningar är inget tecken på skuld.
Jag skulle även tillagt vad jag tyckte om dessa usla poliser som tror att de skall lösa
ett mordfall genom att göra ett svep genom den hederliga allmänheten.

Då har vi fastslagit att GM är "etniskt svensk", om du anser dig vara det.
Citera
2017-12-06, 11:04
Medlem
Norrens avatar
Citat:

Polisen skrev i sitt sms: DU ÄR EJ MISSTÄNKT. Då är saken klar för min del - Ingen
pratstund med farbror blå. Och att inte samtycka till provtagningar är inget tecken på skuld.
Jag skulle även tillagt vad jag tyckte om dessa usla poliser som tror att de skall lösa

Haha! DU är en av de 200 lyckligt utvalda i Ulricehamn som kommer få topsas och förhöras
ang mordet på LH! GRATTIS OBS! Du är EJ misstänkt!!

Hoppas att någon av de utvalda kan komma in och lämna ngn information här om
vad det kan vara för kriterier de uppfyllt...
Senast redigerad av Norren 2017-12-06 kl. 11:06.
Citera
2017-12-06, 11:41
Medlem
Citat:

Polisen skrev i sitt sms: DU ÄR EJ MISSTÄNKT.
.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Då har vi fastslagit att GM är "etniskt svensk", om du anser dig vara det.

Nej det har vi inte fastslagit; UT64 återger ju bara en formulering från polisens sms, hen hävdar ej att hen själv har fått sms från polisen. Det är ju inte riktigt samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Norren

Hoppas att någon av de utvalda kan komma in och lämna ngn information här om
vad det kan vara för kriterier de uppfyllt...

Ja det skulle ju vara lite intressant, helt klart.
Citera
2017-12-06, 21:47
Medlem
Vore väl bättre dom topsade hela kommunen när man ändå är igång så behöver inte vissa känna sig utpekade, vore mer rättvist. Men det handlar väl om pengar så det är väl inte rimligt.
Citera
2017-12-06, 22:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Äsch, även om polisen inte hittar rätt genom att topsa dessa 200 utvalda så KAN det faktiskt leda
till ett genombrott. Att GM blir såpass nervös av att höra talas om masstopsningen att han går till polisen och erkänner, alternativt blir så skärrad att folk i hans närhet uppfattar beteendet som misstänkt och anger honom.

Man kan tycka att polisen agerar desperat men vad fan ska de göra om de inte har någonting annat att gå på? Är väl bättre att köra den här strategin än att lägga ner fallet?

Man kan tycka vad man vill om integritetskränkning etcetera men det gäller ett mord, inte snatteri. Jag
tror att de anhöriga är tacksamma att polisen försöker lösa fallet. Det är tillochmed jag som inte har
ett uns av relation till det som har hänt.
Citera
2017-12-06, 22:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Äsch, även om polisen inte hittar rätt genom att topsa dessa 200 utvalda så KAN det faktiskt leda
till ett genombrott. Att GM blir såpass nervös av att höra talas om masstopsningen att han går till polisen och erkänner, alternativt blir så skärrad att folk i hans närhet uppfattar beteendet som misstänkt och anger honom.

Man kan tycka att polisen agerar desperat men vad fan ska de göra om de inte har någonting annat att gå på? Är väl bättre att köra den här strategin än att lägga ner fallet?

Man kan tycka vad man vill om integritetskränkning etcetera men det gäller ett mord, inte snatteri. Jag
tror att de anhöriga är tacksamma att polisen försöker lösa fallet. Det är tillochmed jag som inte har
ett uns av relation till det som har hänt.

Det går inte ha en sån jeppe gående lös. Det kan alla enas om, sannolikt även jeppen själv.

Efter en sådan topsning – oavsett utfallet – borde antalet möjliga misstänkta i Ulricehamn hastigt närma sig 0.

Sen trodde väl inte ens GW att det skulle ge resultat, eller konklusivt resultat, men det borde ändå fylla sin funktion.

Sett polisiärt, eller samfundsmässigt, har man spår, som inte testas mot en population, så betyder det att polis och myndigheter och anhöriga och U-bor och Lassalyckan-motionärer måste traska runt och veta att det finns en mördare bland dem som de kanske möter dagligen men som de inte kommer åt. Och som kan slå till igen. Det är inte roligt. Hon var tjänsteman och det förblir oklart om hon dödades för något hon gjort i tjänsten, som slumpmässigt offer eller för något privat.

Det är svårt att argumentera mot användande av varje till buds stående medel.
Citera
2017-12-06, 23:24
Medlem
everythingiss avatar
Citat:

Jag skulle tro att det är masttömningar som har bidragit till vilka personer som topsas eller förhörs. Jag skulle tro att de som har ett vattentätt alibi egentligen inte behöver topsas, men det kanske är lättare att köra deras dna än att kolla alibin.

Jag har svårt att tro att det bara är den hederliga allmänheten som sveps, någon slags profilering ligger nog till grund, och förekomst av uppkopplade telefoner.
Citera
2017-12-06, 23:37
Medlem
Kan de inte specifikt topsa BO’s klienter? Eller finns det ngn sekretess som sätter stopp för detta?
Citera
2017-12-07, 06:13
Medlem
Gud-Runars avatar
Är det inte så att om man topsar 200 män och inte får någon delträff kan man också utesluta deras närma släktingar.

Eller delträff och det är en släkting!

I mitt fall har jag aldrig testats närmare med någon än 1% överenstämmelse.
Vilket på sin höjd blivit kusinbarns barn.
Citera
2017-12-07, 06:23
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Är det inte så att om man topsar 200 män och inte får någon delträff kan man också utesluta deras närma släktingar.

Eller delträff och det är en släkting!

I mitt fall har jag aldrig testats närmare med någon än 1% överenstämmelse.
Vilket på sin höjd blivit kusinbarns barn.
Jag tror det är två olika typer av test. För att kolla dna och hitta spår av släktingar så behövs ett mer avancerat test. Har för mig hagamannens brorsa topsades utan att de gav utslag. Men tekniken kanske gått framåt en del sen dess..
Citera
2017-12-07, 11:05
Medlem
UT64s avatar
BO var alltså chef inom Ulricehamns kommun och tydligen inblandad i asylindustrin.

Är detta ett spår i utredningen eller är huvudspåret en sexualdåre?
Citera
2017-12-07, 14:52
Medlem
Känner till en 22-åring som blev kallad till DNA-topsning gällande Hylander.
Senast redigerad av Aleakim82 2017-12-07 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in