Citat:
Ursprungligen postat av
Rasquit
Problemet jag ser är just att föreningsformen kan, och ofta missbrukas.
Kolla bara på större BRFar. Tydliga stadgar och lagar till trots så myglas det extremt mycket.Kupper, exramöten och grupperingar.
I DFS stadgar står det tex att styrelsen har långt gående befogenheter att fatta beslut utan votering vid stämma eller årsmöte om det anses ”brådskande".
Typisk luddigt (och vanlig) gummiregel.
Jo, en vattenskada i lokalen är brådskande.
Det kan tyvärr även (av styrelsen) ses som "brådskande" att utesluta en medlem som kritiserar styrelsens arbete och organiserar medlemmar för att agera mot styrelsen enligt stadgarna.
Motiveringen blir att medlemmen ”skadar föreningen”, och han utesluts.
Den formulering används i stadgarna.
Jag har sett så mycket av denna skit i mitt styrelsearbete i stora föreningar och även BRFer.
Rent teoretiskt kanske det går att stoppa en uteslutning genom att inom 14 dagar ha en extrastämma, dock hade det varit bättre med 30 dagars fördröjning vid uteslutning.
Vidare lär den nuvarande styrelsen välja in lojalt folk som "aktiva medlemmar" och de som söker sig till organisationen lär vara folk som inte är de mest kritiska till de personer som nu styr, man ser detta med SD där de flesta blint litar på partistyrelsen.
Citat:
Det blir lätt toppstyrt, styrelsen får hybris och vill styra showen själva.
Tror detta kan bli ett stort problem i DFS när man har typ Dan Eriksson i styrelsen. Han har redan pekat med hela handen när han pratar om hur DFS kommer att agera inom det ena eller det andra, helt utan förankring i styrelsen av marionetter.
Problemet med DFS är att Dan enbart byggt skalet och startat föreningen.
All finansiering i princip kommer från medlemmarna.
Tror ändå Dan och styrelsen ser DFS som ”deras”.
Det är underförstått att det är Dan och hans utvalda som skall lyfta arvoden. Inga andra.
Styrelse som är självtillsatt fick man på köpet. Den måste inse sitt mandat och tror det blir svårt med typ våpet Ingrid, säljar-Dan för att inte prata om ärkemuppen Frändelöv i toppen. Har sett bra mycket mer kompetent folk falla i denna fälla.
Folk, speciellt de som är inkompetenta, tenderar att tro att de vet bäst, de lär inte lyssna på andra som är mer kompetenta.
Citat:
Kan inte tänka mig att de skulle acceptera att medlemmarna röstade bort dem och tog kontroll över styrelsen, huset och kapitalet.
Hoppas verkligen att jag har fel, men tror att detta kommer att krascha rätt fort.
Man köper väl något hus, men det kommer uppstå slitningar, grupperingar, kuppförsök etc, för att inte tala om prestige och avundsjuka.
Av erfarenhet tror jag att kollapsen kommer efter storbråk på kanske andra årsstämman där knappt hälften av medlemmarna förlorar votering om någon avgörande, vattendelare till motion, blir förbannade och lämnar.
Det är min erfarenhet. Byråkrati, mygel och knivar i ryggen.
Den som lever får se.
Själv tror jag verkligen inte att centralisering är vägen att gå. Det har vi haft i 80 år i Sverige och har lett till den skit vi sitter i idag.
Det enda som funkar är individuellt ansvar där folk ansvarar för sin egen egendom, blir nästan alltid katastrof när man kollektivt ska ha hand om grejer.
Vet av erfarenhet att förändringar i maktstrukturen i organisationer tenderar att leda till att ännu tveksammare folk kommer upp sig, såg detta i SD:ängelholm där en korkad och inkompetent bilförsäljare smörde in sig och sedan kickade ut de som inte fogade sig(flera likt mig lämnade självmant).