Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Att påvisa en korrelation är lätt. Det svåra är att visa kausalitet och åt vilket håll kausaliteten går.
Jag har föreslagit sätt att söka efter kausaliteten. Man kan jämföra socialt utsatta personer med svensk bakgrund och socialt utsatta personer med utländsk bakgrund. Man kan jämföra personer med olika sorters utländsk bakgrund. Man kan jämföra personer som har likartad utländsk bakgrund men som tillhör olika religiösa grupper.
Även andra parametrar kan studeras. Jämför brottsligheten hos personer som bor kvar i särskilt utsatta områden med personer som har flyttat därifrån. Jämför brottsligheten hos med personer med utländsk bakgrund som har skaffat sig ett "normalt jobb" med personer med svensk bakgrund som har samma jobb. Jämför personer med svensk respektive utländsk bakgrund som har samma lön och likartade ekonomiska tillgångar.
Finns det skillnader här? Pekar skillnaderna i någon viss riktning? Om det är så, till exempel, att allt tyder på att överrepresentationen i brottslighet beror på att människor med en viss etnisk bakgrund är fattiga och bor i vissa speciella bostadsområden, då måste ju samhället anstränga sig för att hjälpa de boende där att bli mindre fattiga och att flytta till andra bostadsområden. Men om det i stället är så att människor med en viss etnisk bakgrund fortfarande är överrepresenterade i brottslighet fastän de har flyttat till en helt annan sorts bostadsområde och trots att de själva har fått ett rimligt välbetalt jobb, då bör vi söka efter orsakerna till den ökade brottsligheten någon annanstans.
En tänkbar orsak skulle kunna vara att personer med en viss etnisk bakgrund upplever sig vara en del av ett eget parallellsamhälle, och att deras främsta lojalitet riktas mot detta parallellsamhälle. Just därför kanske de känner en låg grad av sympati eller lojalitet mot personer med svensk bakgrund eller mot det svenska samhället över huvud taget.
Ett sådant samband skulle kunna innebära att personer med en viss etnisk bakgrund är mycket överrepresenterade när det gäller åldringsbrott. Äldre människor kan var väldigt försvarslösa, och den som vill begå brott för att skaffa pengar kan vara extra frestad att t.ex. råna (svenska) åldringar. Ifall det skulle vara så att personer med utländsk bakgrund är tydligt överrepresenterade när det gäller brott mot äldre (svenskar), då ska samhället kanske tänka att personer med (en viss) utländsk bakgrund utgör en större risk för brukarna inom t.ex. hemtjänsten än personer från andra etniska grupper gör.
Givetvis påstår jag inte att personer med svensk bakgrund aldrig begår brott mot äldre. Den livstidsdömda Johanna Möllers avskyvärda brott mot sin far och sin mor bevisar motsatsen med all önskvärd tydlighet.
Men jag upprepar vad jag sa tidigare, det svenska etablissemangets totala vägran att undersöka vilken inverkan etnicitet (i samspel med en rad andra faktorer) har på kriminalitet, den är i sig själv ett samhällsproblem.