2017-11-28, 07:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Man inser vilken otroligt viktig kraft och watchdog SD och SD's opinionssiffror&valresultat är för svensk politik. Det är liksom det enda som styr politiken i en vettig riktning.

(1) Utan ett starkt SD i opinionen hade aldrig "omläggningen" skett i november 2015.

(2) Efter blott några veckor/månader med påstått dalande siffror för SD i opinionen, så vågar sig Löfven på att lägga tillbaka kursen och ge amnesti för de ljugande unga männen från Afghanistan.

Så SD's opinionssiffror är oerhört viktiga och viktigare än någon av oss egentligen kan förstå. Tänk er en situation utan SD; då hade fullt kaos rått i konungariken Sverige idag.
2017-11-28, 12:09
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Va? Är det en fråga till mig eller? Och sen följt av en solglasögonsmiley? Vad försöker du säga?
Äh, glöm bort det...
Nästan ingen orkar längre bemöta Meneliks stolliga inlägg.
2017-11-28, 12:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Äh, glöm bort det...
Nästan ingen orkar längre bemöta Meneliks stolliga inlägg.

Haha, ok. Jag fick ont i huvudet av att försöka utröna vad han menade. Det ser ju ut som en normal Mening, men skenet bedrar!
2017-11-28, 22:48
Medlem
FlashyBears avatar
Oj. Det blir plötsligt extra intressant att följa mätningarna nu. Jag tyckte att huruvida tappet var permanent eller tillfälligt berodde på om M:s nya svängningen skulle uppfattas som trovärdig eller inte. Och tack vare Löfven kommer vi snart att reda ut det. Om M inte lyckas att tvinga C att rösta emot "barn" amnesti - "barn" som ljög om sin ålder och saknar skyddsskäl - kan det bli deras sista adjö, farväl!

Den stora frågan är vem som kommer blöda mest till SD, S eller M?

Hehe, kanske blir SD det största partiet trots allt.
2017-11-28, 23:32
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
S verkar vara immuna så där tror jag inte det sker något alls i opinionen.
MP kommer gå stärkta ur detta. MPare som flytt till C, VP och några till F! kommer applådera detta och springa tillbaka nu när MP slutat vara nazister och äntligen får in många fler våldsamma våldtäktsmuslimer som ska leva på bidrag.

SD kommer inte beröras alls i opinionen av detta.

S har redan berörts av detta sedan länge och dagens opinion är bara en illusion. Bluffinstituten håller liv i S-vetsaren med konstgjord andning, men vänta du bara tills den 9:e september 2018.

Så här ser opinionen ut på riktigt.

2017-11-29, 01:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
S har redan berörts av detta sedan länge och dagens opinion är bara en illusion. Bluffinstituten håller liv i S-vetsaren med konstgjord andning, men vänta du bara tills den 9:e september 2018.

Så här ser opinionen ut på riktigt.

Delar din uppfattning. Det är oerhört mycket konstgjord andning nu när det gäller S och M i opinionen. Vill bara tillägga att de siffror du presenterar med stor sannolikhet ligger väldigt nära verkligheten och att dessa siffror visar hur opinionen troligtvis ser ut för närvarande. Räkna lugnt med att SD kommer att fortsätta att öka fram till valet den 9 september nästa år. 24,3% kommer att passeras med råge i valet 2018.

Löfven - som inte vågar visa sig nu efter att ha lagt sig totalt platt för MP - har lagt en nästan perfekt grund med sin uppgörelse om "baaaaarnen" för att sänka sitt eget parti. Så många förbannade och rent ut sagt vredgade sossar jag mött de senaste 24 timmarna har jag aldrig mött tidigare. Räkna lugnt med att tappet för S redan startat - och värre lär det bli. Titta bara på tisdagens Aktuellt 21:00 vad kvinnan som blev helt utförsäkrad sa om sitt gamla parti... "De beter sig svinaktigt och jag kommer aldrig mer att rösta på S." Det är denna ilska som jäser och jäser och jäser i hela landet... snart flyger locket till tryckkokaren av.

Löfven, den dumfan, gräver sin och hela partiets grav. Nej, han inte bara gräver, han håller på att kremera det Socialdemokratiska partiet till stoft. Att SD kommer att öka i opinionen efter detta - och öka rejält - är en lågoddsare. Flera OI kommer självklart att försöka "frisera" och "dämpa" SD:s uppgång - men på valdagen kommer de inte längre att kunna göra det. Och valdagen närmar sig allt snabbare

SD +25% i september nästa år känns mycket, mycket troligt. Det blir en fördubbling av siffrorna detta val också, liksom i tidigare val. Mycket tack vare de andra partierna som fortsätter med sin totalt verklighetsfrånvända och vansinniga politik. Där har SD ännu stor draghjälp.
2017-11-29, 11:23
Medlem
Känns svårare och svårare att förutse valresultatet än för bara några månader sedan.

Att sd sjunkit är klart, men hur mycket i praktiken kan man ju knappast säga särskilt säkert.

Hur som helst min magkänsla säger mig att detta afgandebaklet faktiskt kan röra upp mer än vad man kanske spontant tror.
Men i och med att svenskar är svenskar och anslysförmågan försvunnit signifikant och sjunkit logaritmisk hos svensken inom loppet av 20 år, så gör mig ingenting mig förvånad längre.

För att mentalt förbereda mig (Worst case scenario) på ett Sd under 20 % så har jag mer börjat att parallellt jubla när sammanräkningen av C, Mp och V:s röster sjunker. Lika viktigt det.
2017-11-29, 18:03
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015

För att mentalt förbereda mig (Worst case scenario) på ett Sd under 20 % så har jag mer börjat att parallellt jubla när sammanräkningen av C, Mp och V:s röster sjunker. Lika viktigt det.

Att förbereda sig på ett dåligt valresultat är ingalunda felaktigt, vilket i första hand med stor säkerhet torde gälla C, Mp och V - tack o lov!

Desto bättre gäller inte, med stor sannolikhet, samma behov för SD - på långa vägar...
2017-11-30, 06:51
Medlem
SD svagt uppåt i morgonens Novus, från 16,2 till 16,6.

Tyvärr ökar C (11,0) på bekostnad av M som backar till 19,9, medan MP ökar till 5,0, den enda statistiskt säkerställda förändringen.

Mätningen är gjord 30 okt-26 nov. I vanlig Novus-ordning är det som att det är en enda person som måste ringa alla samtal, så mätperioden blir en hel jävla månad. Det kanske är Sjöström själv som sitter med telefonkatalog och snurrar febrilt på nummerskiva...
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-11-30 kl. 06:55.
2017-11-30, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD svagt uppåt i morgonens Novus, från 16,2 till 16,6.

Tyvärr ökar C (11,0) på bekostnad av M som backar till 19,9, medan MP ökar till 5,0, den enda statistiskt säkerställda förändringen.

Verkar ha bråttom till julledighet om de redan är klara med decembermätningen.

Då missades väl eventuella effekter av "amnestin"?

P.S.

Såg att du fick in ytterligare information om mätperiod. Tack.

Verkar konstigt med en sådan fördröjning/eftersläpning. Snarare en novembermätning del två.
Senast redigerad av kortrockad 2017-11-30 kl. 07:03.
2017-11-30, 07:29
Medlem
SD bör fokusera mer på opinionen och mer aggressivt förklara hur det ser ut i Sverige och idag och dess konsekvenser. Det borde vara lätt för SD med hela välfärden som håller på att krackelera !! kom igen nu SD ni har öppet mål till valet skärp er...
2017-11-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Verkar ha bråttom till julledighet om de redan är klara med decembermätningen.

Då missades väl eventuella effekter av "amnestin"?

P.S.

Såg att du fick in ytterligare information om mätperiod. Tack.

Verkar konstigt med en sådan fördröjning/eftersläpning. Snarare en novembermätning del två.
Vet inte. Förra mätperioden var 2-29 oktober. Det är ju ungefär samma, bara att den inte hann ut innan månadens slut. Den släpptes 2 november. Den här den 30 november. Så det är knappast en extramätning av nåt slag. Snarare ser det ut som att Novus har övergett idén om att släppa på ungefär samma datum varje månad och istället har gått över till 4-veckorsintervaller rakt av.

På deras hemsida står mätningarna listade så här:

NOVUS/SVT FEBRUARI
NOVUS/SVT MARS
NOVUS/SVT APRIL
NOVUS/SVT MAJ
NOVUS/SVT JUNI
NOVUS/SVT 29 JUNI
NOVUS/SVT AUGUSTI 2017
NOVUS/SVT SEPTEMBER 2017
NOVUS/SVT OKTOBER
NOVUS/SVT NOVEMBER
NOVUS/SVT 30 NOVEMBER

Dvs om mätperioderna faller så att två mätningar släpps samma månad får den andra sitt släppdatum som prefix.

Novus för december kommer alltså att mätas 27 nov-24 dec och släppas i mellandagarna.
Sen blir det...

jan: 25 dec-21 jan, pub 25 jan
feb: 22 jan-18 feb, pub 22 feb
ma: 19 feb-18 mar, pub 22 mar
apr: 19 mar-15 apr, pub 19 apr
maj: 16 apr-13 maj, pub 17 maj
jun: 14 maj-10 jun, pub 14 jun
jul: 11 jun-8 jul, pub 12 jul
aug: 9 jul-5 aug, pub 9 aug
sep: En jävla massa mätningar med några dagars intervall

Sätter hashtag #novus2018 för framtida bruk

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera