Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Källor:
Expr 710911 SDS 710911 SDS 710911 Expr 710912 SvD 710912 Expr 710913 AB 710925 AB 901218 AB 901219 Expr 140504 Expr 150913 AB 160221 INBLICK 171116
I artikeln
AB 710925 beskriver Åke Ortmark Barbrogruppens medlemmar som
konservativa med en stark nationalism, fanatiska och vapenromantiska, med en stark misstro till polisen och med målet att rädda Sverige. Vilket tycks bekant på något vis...
Jag drar mig till minnes åren jag bodde i Norduppland och kom i kontakt med en grupp unga män som var jägare och småbarnsföräldrar. Ett par gånger om året hade den en "beredskapsövning" i skogen där de övernattade och övade strid. De förberedde sig på ett inbördeskrig med invandrare, sa man till mig.
En annan del av mitt liv var när min far som hemvärnare alltid kom hem från övningarna med tunna böcker som handlade om hur Spetsnaz - ryska militära specialförband - infiltrerat Sverige. Jag läste dessa böcker och kunde konstatera faktafel och lögner.
Drar mig nu till minnes hur IB-agenten Gunnar Ekberg beskrev den polska staden Swinoujscie 1967.
Citat:
På väg tillbaka till hotellet slog det mig hur öde staden var. Mycket få bilar och sparsamt med människor rörde sig på gatorna. Nu såg jag också soldaterna. De gick tre och tre med sina ryska autmomatkarbiner hängande tvärs över bröstet. De hade stålhjälm på huvudet. Ibland hade de en stor schäfer i koppel. Ett antal täckta lastbilar körde förbi hotellet. Tillvaron i Swinousjscie var grå.
Källa:
De ska ju ändå dö: tio år i svensk underrättelsetjänst av Gunnar Ekberg (2009) sid 82-83
Inte ett ord är sant! Jag var där på semester som tonåring och istället för den beskrivningen var det som på Mallorca; öppna krogar från tidiga mornar till sena kvällar och t.o.m. en rockkonsert med en polsk grupp med mycket långt hår minns jag. Polska tonårstjejer drog med mig till en tennisbana och unga polska långhåriga män hade dyk uppvisning från bryggorna för turisterna från Sverige året 1967 i Swinousjscie.
Barbro-grupper, radioamatörer och IB-agenter i all ära. Min krigsplacering 1977-1986 i ett ingenjörsförband med uppgift att utföra sabotage känns mer realistiskt och genomtänkt.
Jag tänker bort Barbro-grupper, radioamatörer, IB och entusiaster av alla de slag vad gäller MOP. Där var det proffs som utförde mordet.