2017-11-23, 08:46
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Oj- stora delar av världen har svårt för personer en annan stor del av världen avgudar. Är du helt säker på att du har någon poäng här?
Nej, och att du lyckas få in ordet "bevisat" här gör meningen extra mindfuck.
lol. Det är som att påstå att Monero rullat tillbaka alla Bitcoin-block. Det är ett riktigt, riktigt skevt perspektiv.

Men det är det som är grejen, Ethereum-communityt är på vippen att lösa både privacy och scaling. Det är därför det är så intressant. De har kort sagt väldigt, väldigt stor chans att lyckas. Och privacy och scaling är de enda barriärerna vi har, resten är bara organiska nätverk+tid.

Såklart jag har en poäng. Det är sällan populärt bland människor som förespråkar öppenhet och frihet att en enstaka individ har så mycket makt över protokollet. Därav känns inte ETH som ett naturligt val på de fria delarna utav internet. DAO-skandalen och senaste Parity-hacken (som skedde av misstag...) skapar även de misstro mot protokollet. Gång på gång har ETH visat sig osäkert och centralstyrt. Detsamma kan jag inte säga om Monero.

Det har ju skett hardforks för att invalidera överföringar, eller hur? Minns du inte DAO-skandalen som resulterade i ETC-forken? Du får gärna förklara på vilket sätt jag missupfattar det hela. Om det har skett en gång varför skulle det inte kunna ske igen?

Sharding för att lösa scaling och implementeringen utav zk-SNARK för privacy är helt klart intressant, men det är ännu inte implementerat. zk-SNARKS är dessutom väldigt resursintensivt vilket gör att användningsområdet blir begränsat. Monero är privat by default och fungerar att använda redan idag. Min uppfattning är att det är just Monero som nästa generations darknet-marknader kommer använda. Man ser redan att Monero ökat i popularitet och faktiskt används som en valuta.
Senast redigerad av KastaMask 2017-11-23 kl. 09:10.
Citera
2017-11-23, 09:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Såklart jag har en poäng.
Men poängen är ett missförstånd.

Citat:
Det är sällan populärt bland människor som förespråkar öppenhet och frihet att en enstaka individ har så mycket makt över protokollet.
Vitalik har absolut ingen makt över protokollet. Det är ett open source-protokoll där kedjan drivs av konsensus. Global konsensus är den enda (formella) makten som existerar. Det råkar bara vara så att Vitalik hittills gjort väldigt, väldigt bra saker som tillräckligt många håller med om.

Under Ethereums uppbyggnad som nätverk valde Vitalik att ignorera DAO-fiaskot. Vissa höll inte med. Därför har vi idag ETH och ETC. Själva existensen av ETC bevisar vad du tror att det motbevisar.

Om Vitalik vid en annan punkt i ETH-kedjan väljer att göra något annat så är det samma läge igen. Antingen följer majoriteten hans fork eller så gör de inte det. Samma sak händer i alla organiska nätverk, och det faktum att vi får minoritetskedjor som tar andra val är en styrka, inte en svaghet.

Citat:
Därav känns inte ETH som ett naturligt val på de fria delarna utav internet. DAO-skandalen och senaste Parity-hacken (som skedde av misstag...) skapar även de misstro mot protokollet.
Vad tror du att parity har med ETH att göra, d.v.s. på vilket sätt tror du att de hör ihop?

Citat:
Gång på gång har ETH visat sig osäkert
Även det en missuppfattning. Samma missuppfattning har florerat i alla år kring Bitcoin. "Bitcoin är hackat!" osv. Nej, Bitcoin är inte hackat, någon implementation för att hantera Bitcoin är hackat.

Citat:
och centralstyrt.
Som sagt nej. Vad du kritiserar är stark konsensus på ett fritt nätverk. Du argumenterar mot fria system.
Senast redigerad av Trillske 2017-11-23 kl. 09:20.
Citera
2017-11-23, 09:42
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Som sagt nej. Vad du kritiserar är stark konsensus på ett fritt nätverk. Du argumenterar mot fria system.

Fast det jag kritiserar är ETH som valuta, vilket inte ens är det primära användningsområdet för ETH. Försök att sätta dig in i t.ex en darknet-vendors skor. Om du ska använda en valuta vad för egenskaper söker du då? Säkerhet, ospårhet, stabilitet och tillit. Dessa kriterier lever inte ETH upp till i dagsläget. ETH är intressant som plattform för smarta kontrakt och dAPPs. Vill man bara ha en valuta för säkra överföringar är Monero helt enkelt ett bättre alternativ, för att den är designad för det ändamålet.

Såklart att Vitalik har makt över protkollet. Då han är en stor profil så tenderar folk att lyssna på honom och göra som han säger.
Senast redigerad av KastaMask 2017-11-23 kl. 10:19.
Citera
2017-11-23, 09:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Fast det jag kritiserar är ETH som valuta, vilket inte ens är det primära användningsområdet för ETH. Försök att sätta dig in i t.ex en darknet-vendors skor. Om du ska använda en valuta vad för egenskaper söker du då? Säkerhet, ospårhet, stabilitet och tillit. Dessa kriterier lever inte ETH upp till i dagsläget.
Helt enig, men det gör ju inget annat heller. Monero är ett bra alternativ för ospårbarhet, men rätt dåligt på alla andra punkter.
Citera
2017-11-23, 10:03
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Helt enig, men det gör ju inget annat heller. Monero är ett bra alternativ för ospårbarhet, men rätt dåligt på alla andra punkter.

Finns det nån crypto du tycker verkar bra?
Citera
2017-11-23, 10:53
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:

Hela syftet med Monero är att vara digital cash. Då är det något bra att den inte har onödig funktionalitet som orsakar flera attack-vektorer. Lite som att säga att en bil är rätt dålig för att den inte kan åka på vatten .
Citera
2017-11-23, 21:09
Medlem
Vare sig vi ser oväntade problem hos diverse kryptovalutor typ problem i bitcoinstrukturen eller ej så kan vi ju alla enas om att den analoga valutan kommer behöva utvecklas. Vi rör oss närmre framtiden för varje dag som går. Detta är ju inget som sker över en dygn. Det är ju vida känt att rom inte byggdes på en dag! Kryptovalutor är för mig den naturliga utvecklingen som måste ske. En decentraliserad valuta som tillåter anonymitet tror jag är viktig för dagens samhälle och kanske extra viktigt för länder som saknar välfärd, där blir decentraliseringen viktig. En valuta som skyddad från tredjeparter.
Den fråga som verkar intressera folk mest är ifall det går att tjäna några pengar på valutornas värdeökning. Det är en fråga som är svår att svara på men bara idag har valutan ether ökat med 14%. Det man däremot kan säga med säkerhet är att den som inte investerar aldrig kommer tjäna något på det. Jag har däremot som du säger börjat undra var bitcoin är påväg. De visar fina siffror nu men tyvärr tror jag det kommer sluta med ett magplask när bitcoinstrukturen fallerar. Redan idag ser vi oregistrerade köp. Ether som är den näst största kryptovalutan har gått riktigt stadigt hela året och verkar ha en bra uppbyggnad, med smart contracts till skillnad från bitcoin.

Tyvärr finns det få ställen i sverige att köpa ether på men köpte förra veckan på etherexchange.se
Funkade jävligt bra, betalade med swish så nu får vi väl se vem som är miljonär år 2097.
Citera
2017-11-23, 21:50
Medlem
Citat:
Det har ju skett hardforks för att invalidera överföringar, eller hur? Minns du inte DAO-skandalen som resulterade i ETC-forken? Du får gärna förklara på vilket sätt jag missupfattar det hela.
Detta stämmer inte. Du har missuppfattat det hela.
Inga överföringar rullades tillbaka i forken som senare resulterade i Ethereum Classic. Det som skedde var att hackaren lyckades föra över en massa Ether till ett "underkontrakt" till The DAO där de var låsta i tre veckor innan han kunde rösta på sig själv för att ta ut pengarna. Under dessa veckor förgrenades Ethereum med en regel som endast tillät ägarna att ta ut sina egna Ether ur kontraktet. Därmed tappade The DAO hela sin mening, hackaren fick aldrig pengarna utan de gick tillbaka till sina ägare istället samt inga transaktioner behövde rullas tillbaka.
Sedan fortsatte någon att minea den gamla kedjan och lade till en marknad på börsen så att hackaren iallafall fick ut sina Ether Classic.
Citera
2017-11-24, 15:48
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Detta stämmer inte. Du har missuppfattat det hela.
Inga överföringar rullades tillbaka i forken som senare resulterade i Ethereum Classic. Det som skedde var att hackaren lyckades föra över en massa Ether till ett "underkontrakt" till The DAO där de var låsta i tre veckor innan han kunde rösta på sig själv för att ta ut pengarna. Under dessa veckor förgrenades Ethereum med en regel som endast tillät ägarna att ta ut sina egna Ether ur kontraktet. Därmed tappade The DAO hela sin mening, hackaren fick aldrig pengarna utan de gick tillbaka till sina ägare istället samt inga transaktioner behövde rullas tillbaka.
Sedan fortsatte någon att minea den gamla kedjan och lade till en marknad på börsen så att hackaren iallafall fick ut sina Ether Classic.

Tack för en enkel förklaring. Intressant.

Hoppas på en korrektion på ETH. Har lite, men inte tillräckligt... Mycket FOMO för tillfället.

Någon som har tips på en bra trading-chat?
Senast redigerad av KastaMask 2017-11-24 kl. 15:54.
Citera
2017-11-24, 18:45
Medlem
Finns det några vettiga sätt att få exponering mot flera kryptovalutor på en gång just nu? Om inte, hur ser ni i tråden på denna ICO?

https://thenextweb.com/contributors/2017/11/24/index-fund-type-coins-enter-cryptocurrency-market/

http://www.combined-coins.com/

Hemsidan är inte jätteförtroendeingivande, men verkar de ha på fötterna för det de säger i sin whitepaper?
Citera
2017-11-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Finns det några vettiga sätt att få exponering mot flera kryptovalutor på en gång just nu? Om inte, hur ser ni i tråden på denna ICO?

https://thenextweb.com/contributors/2017/11/24/index-fund-type-coins-enter-cryptocurrency-market/

http://www.combined-coins.com/

Hemsidan är inte jätteförtroendeingivande, men verkar de ha på fötterna för det de säger i sin whitepaper?

Jag förstår inte vilket syfte deras egna coin fyller. Är det inte bättre att vänta på nån av de startup index-fonder som har och är påväg att startas av de traditionella bankerna? Inte för att jag är jätteförtjust i banker men de har i alla fall mer trovärdighet än något random ICO som likagärna skulle kunna skita i hela projektet så fort de fått in alla pengar.

Agrecoin förstår jag inte syftet med, visst att investera i top 6 coins är en bra idé, men många sidor som man kan köpa bitcoin på kan man köpa även ethereum o litecoin, o redan där har du ju hälften av top 6 crypto-currencies som finns.
Citera
2017-11-24, 21:27
Medlem
Kolla på Iconomi. Där finns olika fonder innehållande olika kryptovalutor. Vissa hanteras av olika förvaltare och Blockchain Index (BLX) är Iconomis egna som just nu ser ut så här:
1W Return +16.75 %
1M Return +55.07 %
3M Return +31.51 %
6M Return +161.62 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här