2017-11-12, 15:57
Medlem
Hej!

Tänkte höra mig för här om vad ni avkastat per år de senaste åren samt vad ni har för avkastiningskrav? Skulle vara intressant att höra från någon som varit med i gamet länge.

Samt hur handlar ni tekniskt? Fundamentalt? Hur tänker ni kring riskmanegement? Jag satsar tex aldrig mer än 1 % i varje affär jag gör, positionssize mm.

Mitt krav för att hålla på med investeringar är att slå index annars kan man likväl lägga allt i avanza bero.

Hoppas på en givande diskussion.
Citera
2017-11-12, 16:18
Medlem
Jag vill absolut inte vara dryg men det är väldigt få som slår index. Samtidigt är det är bra att sikta mot stjärnorna även om det ex är väldigt få som blir Sidney Crosby.

Bra att du bara satsar 1 %.
Citera
2017-11-12, 17:34
Medlem
TheRiddle-s avatar
Den gamla klassikern är ju att man ska vinna dubbelt så mycket som man förlorar och jag brukar väl försöka hålla mig till det. Dvs ska jag vinna 10% får jag inte förlora mer än 5%. Iaf är det så jag tänker när jag gör lite långsiktigare trades.
När jag gör lite kortare affärer, säg mindre än en timma, är jag mycket fegare. Så fort jag ligger på minus går jag ur, men det har också att göra med att jag inte handlar på samma sätt i dom affärerna.
Citera
2017-11-14, 18:57
Medlem
Målet är att göra ca 27-28% i goda tider när börsen ligger i långsiktig tjurmarknad.

Kvantitativ market-timing av index som ligger investerad i börsen ca 5 månader om året, ger 21.8% i genomsnitt per år.

När jag inte ligger investerad i index så parkerar jag i MINT som är en månadsutdelande obligationsfond, den ger 1.2% för 7 månader.

Sen säljer jag rullande Cash Secured Puts veckovis, det ger 5% i premiumintäkter per år.

Så sammantaget blir det 28% i årlig avkastning.
Citera
2017-11-15, 08:39
Medlem
Långsiktiga investeringar inte under 10% netto avkastning. Räknar mellan 10-25% om året.

Kollade vad några investeringar gett senaste 12 månader rätt nyligen som jag trycker in hel del årligen. Ger även hög utdelning.

2016.11.07 - 2017.11.06
Total return75.23%

07/11/2016 - 06/11/2017
Total return23.61%

Dock day trading ger så klart extremt många % om året.
Citera
2017-11-19, 13:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Får ett normalt år ut cirka 50-60k netto i månaden, har placerat i ett femtontal bolag på OMX Stockholm samt en del passiva ränteplaceringar.

Gör någon eller några aktieaffärer om året, ligger lång och låter det mesta sköta sig själv.
Citera
2017-11-19, 14:09
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
[...]
Sen säljer jag rullande Cash Secured Puts veckovis, det ger 5% i premiumintäkter per år.
[...]

Kul med folk som pysslar med lite annat än bara stockpicking och daglig indexspekulation

På vilka underliggande brukar du ställa ut puts, och enligt några särskilda kriterier?
Citera
2017-11-20, 10:54
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Får ett normalt år ut cirka 50-60k netto i månaden, har placerat i ett femtontal bolag på OMX Stockholm samt en del passiva ränteplaceringar.

Gör någon eller några aktieaffärer om året, ligger lång och låter det mesta sköta sig själv.

Damn då måste du har flera 20-tals miljoner...?
Citera
2017-11-20, 15:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Damn då måste du har flera 20-tals miljoner...?

Jovars, och föredrar aktier med god utdelning.
Citera
2017-11-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Kul med folk som pysslar med lite annat än bara stockpicking och daglig indexspekulation

På vilka underliggande brukar du ställa ut puts, och enligt några särskilda kriterier?
Föredrar att sälja puts i index-ETF:er. Vill då sälja strikar som ligger 7-10% under nuvarande kurs för att jag ska känna mig komfortabel med risken (hålla risk i 5 dagar). Finns det inte optioner i ETF'er med tillräcklig implikt volatilitet så det blir vettig premium så säljer jag nån väl vald aktie istället. Då får man kolla så inte eventuell earnings-release eller annan nyhets-release i bolaget ligger innan expiry.

Sen måste man vara villig att ta leverans av aktierna/ETF utifall ens puts skulle gå in-the-money. Om det är så, så blankar man lika många shares som man blir tilldelad på fredag före stängning, så går man in i helgen med en noll-position. Eller om man är villig att hålla aktierna ett tag för att kunna sälja dom på breakeven.
Citera
2017-11-22, 10:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Föredrar att sälja puts i index-ETF:er. Vill då sälja strikar som ligger 7-10% under nuvarande kurs för att jag ska känna mig komfortabel med risken (hålla risk i 5 dagar). Finns det inte optioner i ETF'er med tillräcklig implikt volatilitet så det blir vettig premium så säljer jag nån väl vald aktie istället. Då får man kolla så inte eventuell earnings-release eller annan nyhets-release i bolaget ligger innan expiry.

Sen måste man vara villig att ta leverans av aktierna/ETF utifall ens puts skulle gå in-the-money. Om det är så, så blankar man lika många shares som man blir tilldelad på fredag före stängning, så går man in i helgen med en noll-position. Eller om man är villig att hålla aktierna ett tag för att kunna sälja dom på breakeven.

Intressant, mycket lönsamt i bullmarket kan jag tänka mig? Åkt på några rejäla nitar? Hur länge har du använt strategin? Försöker du tajma dessa mycket eller är det mer mekaniskt att du gör en ny trade varje vecka? Jag har inge erfarenhet av optioner men måste du inte sätta priset väldigt lågt för att få dem sålda i nuvarande marknadsläge när VIX ligger så lågt?
Citera
2017-11-22, 11:14
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej!

Tänkte höra mig för här om vad ni avkastat per år de senaste åren samt vad ni har för avkastiningskrav? Skulle vara intressant att höra från någon som varit med i gamet länge.

Samt hur handlar ni tekniskt? Fundamentalt? Hur tänker ni kring riskmanegement? Jag satsar tex aldrig mer än 1 % i varje affär jag gör, positionssize mm.

Mitt krav för att hålla på med investeringar är att slå index annars kan man likväl lägga allt i avanza bero.

Hoppas på en givande diskussion.

Jag har ganska bra resultat de tre senaste åren. Över 30% per år. Har inga avancerade strategier varken tekniskt eller fundamentalt men letar efter sånt som känns överköpt eller översålt snarare än att följa trend. Fokus ligger på riskhantering och positionsstorlek. En normal position ligger nog runt 1-2%, sen har jag inget emot att ackumulera om kursen går emot mig. Min vanligaste strategi går ut på att ackumulera större och större positioner i något som jag tror är nära att vända. Oftast vänder det innan jag hunnit investera mer än 10% av portföljen. Har funnits lägen där jag fått sälja av allt annat och legat över 100% med marginal i samma position. Har alltid en fast övertygelse om att kursändring är nära fast jag vill såklart inte hamna i den situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in