2017-11-17, 20:00
  #60709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ned dryga 6 PE i Inizio på 3 månader. Besvärande trend.
Inväntar novembers Sentio och Yougov innan jag blir bekymrad på riktigt.

Det tycks vara en nedåtgående trend. Men Jimmie är nöjd, även om SD bara får 15% i kommande valet - för då kan han sitta kvar som partiledare och spela nätbingo. Han slipper tänka på en jobbig regeringsbildning, och att sitta i riksdagen och vara partiledare är ju soft...
...som läget ser ut nu, skulle jag tippa att SD hamnar på 16-19%. Tyvärr.
2017-11-17, 20:32
  #60710
Medlem
Jimmie Åkesson intervjuas i TV4 morgon i morgon lördag.
2017-11-17, 20:42
  #60711
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Allra starkast stöd har SD i mindre samhällen ca 100-1000 invånare som drabbats av befolkningsminskning, oftast p.g.a. dålig arbetsmarknad.
Bottenskrapet bland negrer, araber och hazarer har fyllt på lediga bostäder, och en tidigare svag kommunal ekonomi har blivit ännu sämre, samt ovannämnda grupper har alltid förtur till all samhällsservice.

Kan ta valkretsar med SD:s allra starkaste valresultat 2014 som exempel, dessa ligger inte alls i Skåne utan i Bergslagen.
Skulle absolut påstå det finns massor med liknande fall också i Norrland!

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/18/64/0102/index.html
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/K/valdistrikt/18/85/0203/index.html

Bugar och bockar för länkarna. Intressant som tusan. Dessa siffror visar om något den "tornado" som just nu virvlar runt och samlar kraft för att sopa rent ordentligt när tiden är mogen. 34%... och 36%...??? Helt otroliga siffror, om än på mindre orter. Vågar dock gissa att bara några få år innan valet 2014 kom dessa trakter inte ens upp i tvåsiffriga tal när det gällde SD...

Just i Bergslagen kan jag förstå att de kommer upp i sådana här siffror, den trakten har blivit fullständigt invaderad av Löfvens (och Reinfeldts) pensionsräddare och kulturberikare. Mina gamla föräldrar bodde i de trakterna i mitten på 1950-talet då farsan arbetade inom finsnickeri (möbeltillverkning). På den tiden var detta område ett paradis på jorden, enligt honom själv i alla fall. När han nu talar med vänner i 80-års åldern som bor kvar däruppe säger de att man inte känner sig "hemma" längre. Våld, otrygghet, droger, uppgörelser, polisingripanden, kulturkrockar, mord, knivskärningar, massarbetslöshet, dålig samhällsservice, kass infrastruktur, etc hör numera till vardagen. Och så undrar "de lärde" och Stockholmarna varför SD växer ute i landet...?

Har sagt det många, många gånger i denna tråd nu: Det finns ett enormt mörkertal när det gäller SD i opinionen för närvarande; och detta mörkertal kommer att ställa till det ordentligt för våra kära opinionsinstitut inför valet 2018. Underskattningen av SD i nästa års val riskerar att bli något vi aldrig skådat tidigare i detta land.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-17 kl. 20:45. Anledning: Förtydligande
2017-11-17, 21:15
  #60712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Bugar och bockar för länkarna. Intressant som tusan. Dessa siffror visar om något den "tornado" som just nu virvlar runt och samlar kraft för att sopa rent ordentligt när tiden är mogen. 34%... och 36%...??? Helt otroliga siffror, om än på mindre orter. Vågar dock gissa att bara några få år innan valet 2014 kom dessa trakter inte ens upp i tvåsiffriga tal när det gällde SD...

Just i Bergslagen kan jag förstå att de kommer upp i sådana här siffror, den trakten har blivit fullständigt invaderad av Löfvens (och Reinfeldts) pensionsräddare och kulturberikare. Mina gamla föräldrar bodde i de trakterna i mitten på 1950-talet då farsan arbeade inom finsnickeri (möbeltillverkning). På den tiden var detta område ett paradis på jorden, enligt honom själv i alla fall. När han nu talar med vänner i 80-års åldern som bor kvar däruppe säger de att man inte känner sig "hemma" längre. Våld, otrygghet, droger, uppgörelser, polisingripanden, kulturkrockar, mord, knivskärningar, massarbetslöshet, dålig samhällsservice, kass infrastruktur, etc hör numera till vardagen. Och så undrar "de lärde" och Stockholmarna varför SD växer ute i landet...?

Har sagt det många, många gånger i denna tråd nu: Det finns ett enormt mörkertal när det gäller SD i opinionen för närvarande; och detta mörkertal kommer att ställa till det ordentligt för våra kära opinionsinstitut inför valet 2018. Underskattningen av SD i nästa års val riskerar att bli något vi aldrig skådat tidigare i detta land.

Lämnade fel länk för Gusselby, det var till kommunfullmäktige.
Rätt siffra för SD till riksdagsvalet 2014 är 36,9 %.

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/18/85/0203/index.html
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2017-11-17 kl. 21:20.
2017-11-17, 21:46
  #60713
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så här förklarar man enklast de förflyttningar som pågår mellan M och SD:

I SCB:s mätningar så skiljer man på partisympati och valintention. Om man kollar på senaste PSU:n från maj 2017 så ser man att partisympati och hur man skulle rösta ligger väldigt lika (+/- 1%) för alla partier utom två: M och SD. I skattningen av hur väljarna skulle rösta så trodde SCB i maj i år att 18,4 skulle rösta på SD och 18,1 på M. Men när det gäller uppgiven partisympati fick SD 13,5 och M fick 21,0.

Den där snedbalansen konstaterades redan i eftervalsanalyserna 2014 av bl a Demoskop, som fann att det fanns mängder av SD-väljare som inte hade SD som förstahandsval. De var bara moderater som tröttnat på Reinfeldts och markerade missnöjet med att rösta på SD. Ursprungligen hade de kanske bara tänkt protestera i själva valet och sedan gå tillbaka. Men på grund av allt som hände efteråt (AKB, DÖ, flyktingkrisen) fortsatte protestaktionen långt efter Reinfeldt. Fast de slutade aldrig sympatisera mer med M än SD. Och nu är allt de störde sig på borta - Reinfeldt, AKB, DÖ och den gamla invandringspolitiken. Då går de tillbaka. Jag menar, om hela 21% är M-sympatisörer som övervintrade ända till maj 2017 nästan 3 år efter Reinfeldt, så lär de ju knappast ha gett upp hoppet mellan maj och oktober.

Men i och med att de senaste mätningarna har legat ganska nära partisympatierna så kommer det inte att hända så mycket mer. SD-hatarna kan glömma fantasierna om att det blir fritt fall mot spärren. Partisympatin för SD är det absoluta golvet, det finns inte på kartan att SD skulle ha färre väljare än sympatisörer. Men hädanefter måste SD alltså växa genom att skapa partisympatier, det går inte längre att förlita sig på att man ska få andra partiers sympatisörer till låns för att de vill protestera.

Klockren (partisympati vs valintention) analys.

Vill bara tillägga att dessa människor troligen är hoppfulla, men fortfarande oroliga och lättrörliga. Dvs om M till exempel viker sig ner C:s ultimatum (innan valet alltså) eller liknande kommer de snabbt att proteströsta igen.
2017-11-17, 22:10
  #60714
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har sagt det många, många gånger i denna tråd nu: Det finns ett enormt mörkertal när det gäller SD i opinionen för närvarande; och detta mörkertal kommer att ställa till det ordentligt för våra kära opinionsinstitut inför valet 2018. Underskattningen av SD i nästa års val riskerar att bli något vi aldrig skådat tidigare i detta land.

Japp enormt mörkertal för Sd, som inte består av en massa ombytliga moderater som syns och hörs, inte minst här. Tror inte för ett ögonblick att den "moderata sorten" håller till baks sina åsikter men det gör väldigt många andra som inte kan detekteras av korkade institutsexperter. Sd 25,9% i valet 2018.

Tål man inte läsa det utan att få uppstötningar pröva att blunda, ta en omperazol, en prozac, 2 glas mjölk.
2017-11-17, 22:35
  #60715
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper


Tål man inte läsa det utan att få uppstötningar pröva att blunda, ta en omperazol, en prozac, 2 glas mjölk.


SD som största parti kräver dock endast 1 tablett av varje och 1 glas mjölk!
2017-11-17, 23:24
  #60716
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Japp enormt mörkertal för Sd, som inte består av en massa ombytliga moderater som syns och hörs, inte minst här. Tror inte för ett ögonblick att den "moderata sorten" håller till baks sina åsikter men det gör väldigt många andra som inte kan detekteras av korkade institutsexperter. Sd 25,9% i valet 2018.

Tål man inte läsa det utan att få uppstötningar pröva att blunda, ta en omperazol, en prozac, 2 glas mjölk.

Just detta med mörkertalet hos SD i opinionen är något som jag tycker diskuteras på tok för sällan och alldeles för lite. Vet att professorn och valforskaren Sören Holmberg har tagit upp detta lite då och då, bl a i Almedalen och vid några TV-intervjuer, men det är uppenbarligen något som inte är tillräckligt intressant för vare sig medierna eller opinionsinstituten. Detta är dock en synnerligen viktig fråga eftersom alla - eller åtminstone väldigt, väldigt många - opinionsundersökningar kommer att hamna otroligt snett och tokigt om denna faktor inte börjar tas på allvar snart. Och jo, jag vet, det kommer säkert någon insatt som säger att det är därför instituten viktar och justerar osv. Men historien visar ju oss klart och tydligt, svart på vitt, att dessa viktningar är rent ut sagt värdelösa.

Ta t ex de tre välkända institut som inför föra riksdagsvalet gav SD 8,0%, 8,1% och 8,0% veckan innan valet...??? De missade alla med ca 60%??? En felmätning på sextio procent? Varför lyckades man inte fånga in dessa? Man missade över 300 000 SD-väljare. Helt orimligt! Är det någon som på fullaste allvar tror att dessa institut kommer att mäta mer korrekt i valet 2018? Glöm det!

När man idag samtalar med folk från alla de slag, VVS-reparatören, snickaren, elektrikern, den kommunanställde, personal som jobbar inom äldrevården (t ex en nära släkting och 8 av 10 av hennes arbetskamrater), lastbilschauffören, taxichauffören, sjuksköterskan, pensionären på apoteket, folk på lunchrestaurangen, i väntrummet till vårdcentralen, lagerchefen, HR-chefen på ett företag som tillverkar badrumsinredningar, säljaren och representanten hos ett kontorsinredningsföretag, verktygsmakaren och hans kollegor, folk på torget som ska köpa blommor till sina avlidna anhörigas gravar, osv, osv, osv... så säger de öppet att "nu får det fanimej vara nog. Detta fungerar inte längre. Titta på hur det ser ut i landet: våld, mord, skjutningar, neddragningar inom vård, omsorg, en otrygghet som skrämmer, gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, shariapoliser i våra förorter, över 130 utanförskapsområden i landet, en arabisering och afrikanisering av aldrig skådat slag... det finns inget annat alternativ än SD. Sjuklövern måste väck." Sånt här hör jag vecka efter vecka efter vecka... från Gävle och söderut, ända till Helsingborg. Och nu vill opinionsinstituten få mig (och andra) att tro att SD "rasar" månad efter månad efter månad? Men detta återspeglar ju inte den verklighet som finns därute. Inte på något sätt.

Många skulle nog kalla dig spritt språngande galen när du tror att SD kan få 25,9% i valet 2018. Personligen tror jag att dina siffror är något i underkant - det fattas några procent till.

De som sysslar med OU verkar uppenbarligen helt enkelt inte kunna ta in hur stort mörkertalet kring SD är. De förstår inte, eller vill inte begripa. Eller är köpta, eller korrumperade... Vet inte vilket. Och det är just denna "okända faktor" - detta mörkertal - som kommer att göra att nästa års riksdagsval blir en politisk jordbävning som kommer att sända chockvågor ända in i maktens och etablissemangets djupaste djup. "Alla" verkar tro att SD kommer att få 15-20%... som jag skrev ovan: Glöm det!
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-17 kl. 23:47. Anledning: Förtydligande
2017-11-18, 01:06
  #60717
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Klockren (partisympati vs valintention) analys.

Vill bara tillägga att dessa människor troligen är hoppfulla, men fortfarande oroliga och lättrörliga. Dvs om M till exempel viker sig ner C:s ultimatum (innan valet alltså) eller liknande kommer de snabbt att proteströsta igen.

Det är detta allt handlar om. Att först nå ut för att sedan cementera fakta.
Sverige är en oerhört välfungerande demokratur.
Denna tråd visar detta oerhört tydligt då vissa trådveteraner fortfarande inte förstår att majoriteten inte förstår (lever i MSMs verklighetsbubbla).

M kommer knipa igen om så mycket det bara går så länge det bara går. M har absolut inget att vinna på att bekänna färg om att de i verkligheten står för en invandringstakt på 100.000+/ år som sedan dessutom skall kompromissas upp med C och L.
SDs jobb är nu att tvinga M till detta i god tid innan valet.
Man vill verkligen förakta de som nu lämnat SD för M i opinionen, men de vet/förstår inte bättre.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2017-11-18 kl. 01:15.
2017-11-18, 08:40
  #60718
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är detta allt handlar om. Att först nå ut för att sedan cementera fakta.
Sverige är en oerhört välfungerande demokratur.
Denna tråd visar detta oerhört tydligt då vissa trådveteraner fortfarande inte förstår att majoriteten inte förstår (lever i MSMs verklighetsbubbla).

M kommer knipa igen om så mycket det bara går så länge det bara går. M har absolut inget att vinna på att bekänna färg om att de i verkligheten står för en invandringstakt på 100.000+/ år som sedan dessutom skall kompromissas upp med C och L.
SDs jobb är nu att tvinga M till detta i god tid innan valet.
Man vill verkligen förakta de som nu lämnat SD för M i opinionen, men de vet/förstår inte bättre.

Man kan ju hoppas på individens "egenansvar" att inte låta sig luras av en ny Messias Kristersson utan avkräva skriftlig programförklaring. Men inte ens en urkund är garanti för nya bedrägerier. Moderaterna innehåller trots allt återvandrade, rabiata centerpartister som gillar massinvandring och tror på återtagande av Reinfeldts kurs och riktning.

Hur fan ska Kristersson kunna behålla alla de som hoppas, men hoppas på helt olika saker??? Han måste rimligen tappa antingen sina "sverigedemokrater" eller sina "centerpartister" och "liberaler"

Det är bra att det än 10 månader av eftertanke och omprövnad till valet för alla sverige-moderater.
Minskad invandring har fortfarande bara en garant och det är Sd. Nää M får max 20% i valet och blir mindre än Sd 25,9%.
2017-11-18, 14:53
  #60719
Medlem
Smoothmans avatar
SD stoppas i Aftonbladet: "Oacceptabla värderingar"

"Sverigedemokraterna kommer inte få annonsera i Aftonbladet i samband med höstens val. Det säger tidningens chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén i Sveriges Radio Ekot."

Goda nyheter för SD. Det är precis sådan här beslut som Aftonbladets chefredaktör och VD, Sofia Olsson Olsén, nu tagit som kommer att reta upp många, ge ökad publicitet till SD och deras politik samt ge dem mer sympati och en skjuts uppåt i opinionen. Hur mycket återstår dock att se, men detta är på intet sätt negativt för SD.

På detta sätt hoppas vi att tokvänstern, ultrafeministerna och de idiotliberala krafterna ska fortsätta "arbeta för SD" utan att begripa vad de gör. De är fanimej dummare än vad jag trodde .

https://www.expressen.se/nyheter/sd-stoppas-i-aftonbladet-oacceptabla-varderingar/

Sedan kommer mainstream medierna att klia sig i huvudet och undra varför SD börjar klättra i opinionen igen... Det är svårt att benämna Aftonbladets chefredaktör för något annat än en svårt ignorant person i nuläget. Hon vill uppnå negativitet för SD i opinionen men kommer i stället att åstadkomma det rakt motsatta - utan att hon förstår det själv
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-18 kl. 15:16. Anledning: Korrigering o tillägg
2017-11-18, 16:12
  #60720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD stoppas i Aftonbladet: "Oacceptabla värderingar"

"Sverigedemokraterna kommer inte få annonsera i Aftonbladet i samband med höstens val. Det säger tidningens chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén i Sveriges Radio Ekot."

Goda nyheter för SD. Det är precis sådan här beslut som Aftonbladets chefredaktör och VD, Sofia Olsson Olsén, nu tagit som kommer att reta upp många, ge ökad publicitet till SD och deras politik samt ge dem mer sympati och en skjuts uppåt i opinionen. Hur mycket återstår dock att se, men detta är på intet sätt negativt för SD.

På detta sätt hoppas vi att tokvänstern, ultrafeministerna och de idiotliberala krafterna ska fortsätta "arbeta för SD" utan att begripa vad de gör. De är fanimej dummare än vad jag trodde .

https://www.expressen.se/nyheter/sd-stoppas-i-aftonbladet-oacceptabla-varderingar/

Sedan kommer mainstream medierna att klia sig i huvudet och undra varför SD börjar klättra i opinionen igen... Det är svårt att benämna Aftonbladets chefredaktör för något annat än en svårt ignorant person i nuläget. Hon vill uppnå negativitet för SD i opinionen men kommer i stället att åstadkomma det rakt motsatta - utan att hon förstår det själv

Aftonbladet är nu desperata. Det gör vad som helst för att stoppa SD. Men varför inför de detta nu är SD sjunker i opinionen? Jo, för att Aftonbladet vet att deras opinionsundersökningar är fake. Varför annars plötsligt införa denna desperata annons blockad??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in