Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Japp enormt mörkertal för Sd, som inte består av en massa ombytliga moderater som syns och hörs, inte minst här. Tror inte för ett ögonblick att den "moderata sorten" håller till baks sina åsikter men det gör väldigt många andra som inte kan detekteras av korkade institutsexperter.
Sd 25,9% i valet 2018.
Tål man inte läsa det utan att få uppstötningar pröva att blunda, ta en omperazol, en prozac, 2 glas mjölk.

Just detta med mörkertalet hos SD i opinionen är något som jag tycker diskuteras på tok för sällan och alldeles för lite. Vet att professorn och valforskaren Sören Holmberg har tagit upp detta lite då och då, bl a i Almedalen och vid några TV-intervjuer, men det är uppenbarligen något som inte är tillräckligt intressant för vare sig medierna eller opinionsinstituten. Detta är dock en synnerligen viktig fråga eftersom alla - eller åtminstone väldigt, väldigt många - opinionsundersökningar kommer att hamna otroligt snett och tokigt om denna faktor inte börjar tas på allvar snart. Och jo, jag vet, det kommer säkert någon insatt som säger att det är därför instituten viktar och justerar osv. Men historien visar ju oss klart och tydligt, svart på vitt, att dessa viktningar är rent ut sagt värdelösa.
Ta t ex de tre välkända institut som inför föra riksdagsvalet gav SD 8,0%, 8,1% och 8,0% veckan innan valet...??? De missade alla med ca 60%??? En felmätning på sextio procent? Varför lyckades man inte fånga in dessa? Man missade över 300 000 SD-väljare. Helt orimligt! Är det någon som på fullaste allvar tror att dessa institut kommer att mäta mer korrekt i valet 2018? Glöm det!
När man idag samtalar med folk från alla de slag, VVS-reparatören, snickaren, elektrikern, den kommunanställde, personal som jobbar inom äldrevården (t ex en nära släkting och 8 av 10 av hennes arbetskamrater), lastbilschauffören, taxichauffören, sjuksköterskan, pensionären på apoteket, folk på lunchrestaurangen, i väntrummet till vårdcentralen, lagerchefen, HR-chefen på ett företag som tillverkar badrumsinredningar, säljaren och representanten hos ett kontorsinredningsföretag, verktygsmakaren och hans kollegor, folk på torget som ska köpa blommor till sina avlidna anhörigas gravar, osv, osv, osv... så säger de öppet att
"nu får det fanimej vara nog. Detta fungerar inte längre. Titta på hur det ser ut i landet: våld, mord, skjutningar, neddragningar inom vård, omsorg, en otrygghet som skrämmer, gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, shariapoliser i våra förorter, över 130 utanförskapsområden i landet, en arabisering och afrikanisering av aldrig skådat slag... det finns inget annat alternativ än SD. Sjuklövern måste väck." Sånt här hör jag vecka efter vecka efter vecka... från Gävle och söderut, ända till Helsingborg. Och nu vill opinionsinstituten få mig (och andra) att tro att SD "rasar" månad efter månad efter månad? Men detta återspeglar ju inte den verklighet som finns därute. Inte på något sätt.
Många skulle nog kalla dig spritt språngande galen när du tror att SD kan få 25,9% i valet 2018. Personligen tror jag att dina siffror är något i underkant - det fattas några procent till.
De som sysslar med OU verkar uppenbarligen helt enkelt inte kunna ta in hur stort mörkertalet kring SD är. De förstår inte, eller vill inte begripa. Eller är köpta, eller korrumperade... Vet inte vilket. Och det är just denna "okända faktor" - detta mörkertal - som kommer att göra att nästa års riksdagsval blir en politisk jordbävning som kommer att sända chockvågor ända in i maktens och etablissemangets djupaste djup. "Alla" verkar tro att SD kommer att få 15-20%... som jag skrev ovan: Glöm det!