2017-09-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Särskild anledning att starta lågt, 25 mg/d i en vecka, kan vara indikationen panikångest. Annars är det tillåtet att starta med 50 mg Sertralin om man så vill. Som regel är det ingen större brådska att trappa upp, så det kan finnas ett förnuft i att start low, go slow.

Jämviktskoncentrationen för Sertralin etableras efter ca 2 veckor efter en dosändring, varför det kan vara förnuftigt att låta det gå minst 2 veckor mellan doshöjningar utöver 50 mg. Dosökningarna kan då ske i steg om 25-50 mg. Maxdos som regel 200 mg.

Glöm inte att göra en interaktionskontroll - eller snarare be läkaren göra det - innan läkemedel sätts in eller tas bort. Det är ett råd oavsett vilka läkemedel man använder.

Ok, jo panikångest är ett frekvent inslag även om det inte är jätteofta så då är det nog bra att köra sakta. Skit också, då får man kanske vara beredd på det. Ångest har en otrolig förmåga att jinxa så jag får nog ångest utav bara vetskapen :S Har det hänt att folk trappar upp det ännu saktare än 25, 50, 75 osv eller är det helt meningslöst? Känns förjävligt att det eventuellt ska bli ännu värre innan det KANSKE vänder. Vad jag förstår så är ssri inte alltid verksamt mot ångest och kanske i mindre grad för panikångest men jag måste väl börja någonstans.
Senast redigerad av sprocks 2017-09-28 kl. 21:26.
Citera
2017-09-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprocks
Ok! Nej sant, verkar vara väldigt individuellt. Jobbigt att inte veta innan bara Hur funkade det för dig? Blev det bättre att ta mindre dos först?

Hej ja för mej funkade det bra att börja med halv dos. Fick ingen ångest vid insättning. Däremot huvudvärk, men men... Lite får man tåla!
Hur känns det nu när du tagit sertralinet några dagar? Hoppas det funkar bra
Citera
2017-09-30, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbjork5
Hej ja för mej funkade det bra att börja med halv dos. Fick ingen ångest vid insättning. Däremot huvudvärk, men men... Lite får man tåla!
Hur känns det nu när du tagit sertralinet några dagar? Hoppas det funkar bra

Ok skönt att höra. Har inte börjat än. Har hämtat ut receptet men står inför en flytt och har i samråd med läkaren bestämt att det är säkrast att påbörja efter flytten.
Citera
2017-09-30, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seua
Jag började med 50mg i två veckor, mådde riktigt dåligt psykiskt vid insättning, ökade sen till 100mg och nu är jag på 150mg. Vid varje doshöjning fick jag ökad ångest som släppte efter drygt en vecka. Se till att få något lugnande som du kan ta vid insättning/doshöjning som stesolid. Men alla mår ju inte dåligt vid insättning, sen blir det bara bättre och bättre, men det tar väl 6-8v tills man hittat sin dos och man mår riktigt bra. Hoppas det går bra men försök få lite lugnande medicin i början så kommer det gå bra.

OK! Är det vanligt att få vid insättning av ssri? Har man det vid behov eller får man det kontinuerligt under dagen?

Blev lite orolig när jag såg Oxascand I fass: Ångest och oro i samband med depressioner: 25 mg 3-4 gånger dagligen."

Antar att man måste trappa ut det sakta om man får så hög dos kontinuerligt, eller kanske gäller oavsett?
Citera
2017-11-14, 11:54
Medlem
Okej. Vad kan hända om man går från venlaflaxin 150 till Sertralin 150 för snabbt?

Alltså dag 1-3 75 venlaflaxin och 25 Sertralin, dag 4-6 50/50, dag 7-9 25 venlaflaxin och 100 Sertralin för att sedan ta 150 Sertralin. Min läkare har gett mig detta schemat men jag undrar asså..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in