2017-11-11, 20:08
Medlem
Gothuss avatar
Håll i era folierade huvudbonader nu. Om jag inte trampat helt snett så är vittnet Wesslén son eller brorson till Erik Wesslén som har gör en fantastisk insatts för de nödställda under andra världskriget.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Hälsingarna som räddade judar från nazisterna
I april 1945 fick Erik Myrgren och sekreteraren Erik Wesslén order att ta sig till den kungliga svenska legationens bunker och vänta på att kriget skulle ta slut. Det var också där, i bunkern, som de fick beskedet att polisen Friedrich Mattick hade stupat. Han dödades av en granat den 1 maj 1945, den allra sista dagen av den ryska belägringen, när han var på väg ner i kyrkans källare för att titta till församlingens skyddslingar. En av dem rusade genom gatustriderna för att berätta den sorgliga nyheten för kyrkans personal. Hur det gick för polisen Hoffmann efter 1945 är inte känt. Svenska kyrkan sprängdes av ryska soldater och klocktornet var det enda som blev kvar av byggnaden.
http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/halsingarna-som-raddade-judar-fran-nazisterna
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Erik H Perwe
Vintern 1942 förklarades Forell ej önskvärd av de tyska myndigheterna och han reste hem till Sverige. Han hade tidigare förberett och vädjat till P att denne skulle ta över kyrkoherdetjänsten och de hemliga aktiviteterna. Perwe accepterade, trots den uppenbara fara det innebar för honom och hans familj. De anlände till Berlin hösten 1942. Kyrkan låg i en stor villa på Landhausstrasse 27 i Wilmersdorf som även fungerade som prästgård.
Trots att Berlin i juni 1943 förklarades "judenrein" fanns där ett antal judar, s k u-båtar, gömda, hjälpta på olika sätt av risktagande berlinare som motsatte sig nazistregimen. Perwe och den sv församlingen kom att spela en betydelsefull roll i denna hjälpverksamhet. Perwe var ansvarig för alla kyrkans operationer och den som hade det bästa helhetsperspektivet, medan principen i övrigt var att ingen inblandad skulle veta mer än absolut nödvändigt. Perwe hade stöd av sin personal, bl a församlingssystern Vide Ohmann och Eric Wesslén, en ung äventyrlig man med informell ställning i församlingen och skicklig i att få kontakt med och utnyttja Gestapo och "köpa tillbaka" judar. Genom att skriva ut falska dopbevis kunde P ge underlag för falska "ariska" identitetshandlingar. Han förmedlade också adresser till hjälpvilliga berlinare och lät judar bo på prästgårdens vind. En viktig samarbetspartner var den tyska grevinnan Maria von Maltzan, som hade anknytning till motståndsrörelsen men officiellt också goda förbindelser med högt uppsatta nazister. Stöd fick man också från en polisstation på andra sidan gatan. Dess chef och en konstapel var antinazister och kunde bl a varna Perwe för annalkande Gestapomän. Perwe rapporterade i brev om judarnas fruktansvärda situation till ärkebiskop Erling Eidem.
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=7126
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

Erik Myrgren, född 2 januari 1914 i Njutånger i Hälsingland, död 20 oktober 1996 i Hörby, var en svensk präst.

Erik Myrgren arbetade under andra världskriget som sjömanspräst i Stettin i dåvarande Tyskland. Denna raserades vid flygbombningar i slutet av 1944 och tjänstgöringen upphörde därmed. I samband med hemresan engagerades han för att ta över tjänsten som pastor vid Svenska Victoriaförsamlingen i Berlin, sedan Erik Perwe omkommit när ett Lufthansaflygplan sköts ned i närheten av Falsterbo. Han fortsatte sina båda företrädare Birger Forells och Erik Perwes arbete med att rädda människor från förföljelse av den nazistiska regimen.

Erik Myrgren tilldelades 1987 den israeliska utmärkelsen Rättfärdig bland folken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Myrgren
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 20:43.
Citera
2017-11-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Har letat länge efter tv-dokumentären från Sovjet om palmemordet. Skapade holabaloo när den skulle sändas på SVT med officiella protester från USA. Nu verkar den finnas på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1085&v=d0LMSnKV6dc

bra snack med IvB

(http://articles.latimes.com/1987-02-13/news/mn-2258_1_olof-palme)

Detta är väl Pelle Neroth Taylors kompilering?

Menar du inte:
https://www.youtube.com/watch?v=WXKMZRwAUOo
Citera
2017-11-11, 20:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta är väl Pelle Neroth Taylors kompilering?

Menar du inte:
https://www.youtube.com/watch?v=WXKMZRwAUOo

Sorry, klantigt av mig. Se min edit!
Mea culpa.
Citera
2017-11-11, 20:22
Medlem
Gothuss avatar
En slående likhet, även om tidskriften CONTRA startade 1974 och rebellerna…/the freedom-fighters i Nicaragua kom igång först 1979.

CONTRA
preposition
1.
against; in opposition or contrast to:
Consider the problems of the teenager contra those of the adult.
adverb
2.
contrariwise; on or to the contrary.
.................................................. ......
CONTRAS
Origin of contra2 Expand
American Spanish, shortening of contrarrevolucionario counterrevolutionary
Examples from the Web for contras Expand
Contemporary Examples
What was it Ronald Reagan called the contras and the Afghan mujahedin?
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 20:35.
Citera
2017-11-11, 20:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
På tal om knepiga vittnen så har jag svårt att släppa sen sk chevamannen. Här har vi en kille som cruisar runt i cityi sällskap med en kompis, i en van utrustad med fast mobiltelefon. Vilket var hyfsat ovanligt vid den här tiden. Visst, han är egen företagare men jag lämnar det därhän för nu.

Hans motiv för att vara där han är skall vara att han skall hämta ett av barnen vid en busshållplats. Dit kommer han tydligen 18 minuter efter att bussen skall ha ankommit. Inga barn. Vad gör han då? Kör därifrån! Ringer han några samtal för att kolla var ungen blivit av? Tydligen inte. Var barnet blivit av förekommer ingenstans i det utförliga förhörsmaterialet.

På mordplatsen uppträder båda herrarna i chevan som två obeväpnade konstaplar som kommer till en potentiellt väpnad brottsplats. Försiktigt. Larmar, iakttar och håller ett särskilt öga på omgivningen. Särskilt AB som de inte släpper med blicken förrän polisenär på plats. Särskilt chevamannen ger intryck av att ta initiativ, visslar in ambulansen, pekar och visar.

Samma befälsintryck ger han i en sentida intervju. Han är också helt övertygad om Petterssons skuld eftersom han litar på LP. Samma argument som t ex Ingvar Carlsson.

En kuriosikum i sammanhanget är att chevamannen precis som NF som inte riktigt vet var på Sveavägen han är och när, båda bor i Vallentuna. 2 km från varandra. Betyder säkert absolut inget i sammanhanget men lite kul är det ju. 😊
Jag tror inte NF missade sista tåget hem från Stockholms östra station, even om det var lite halt på snön. Chevamannen säger att han själv hade en sådan 70 tals tackjacka. Han observerade också de korta långa byxorna och låg skorna.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/han-sag-den-som-mordade-olof-palme
Senast redigerad av 299792458 2017-11-11 kl. 21:06.
Citera
2017-11-11, 21:06
Medlem
FurirRevaers avatar
Jo jag tänkte på de där byxorna och fotona från rekonstruktionen när jag läste den där artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte NF missade sista tåget hem från Stockholms östra station, even om det var lite halt på snön. Chevamannen säger att han själv hade en sådan 70 tals tackjacka. Han observerade också de korta långa byxorna.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/han-sag-den-som-mordade-olof-palme
Citera
2017-11-11, 21:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jo jag tänkte på de där byxorna och fotona från rekonstruktionen när jag läste den där artikeln.
Förmodligen samma skor och byxor som på mordnatten.
Senast redigerad av 299792458 2017-11-11 kl. 21:15.
Citera
2017-11-11, 21:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Det tar jag för givet att polisen särskilt uppmanar vittnena till. Det enda som inget vittne nämner är ju annars hans iögonfallande ryggsäck.
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Förmodligen samma skor och byxor som på mordnatten.
Citera
2017-11-11, 21:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det tar jag för givet att polisen särskilt uppmanar vittnena till. Det enda som inget vittne nämner är ju annars hans iögonfallande ryggsäck.

Den jackan och den ryggsäcken vär förmodligen inte med mordnatten. Men gömmer bra den breda ryggtavlan under förhöret.
Senast redigerad av 299792458 2017-11-11 kl. 21:41.
Citera
2017-11-11, 21:31
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Inlägg från Sven Anérs sida av Anonym:

Kopierat fr Aner:
"Mitt i den här soppan stoppade Olof Palme hösten 1985 två försändelser till Iran med Bofors-robotar, kontaktades troligen av North med begäran att få använda ?den legala Bofors-routen? vilket Palme nekade till (som jag beskrivit tidigare med hänvisning till avhoppade CIA-agenten Chip Tatum) och svarade att han tänkte rapportera om vapenhandeln för sin uppdragsgivare, FN:s generalsekreterare Perez de Cuellar.
Det är här jag försöker beskriva Olof Palmes utsatta läge och det är här jag tror att han skriver under sin egen dödsdom. Han hade möjlighet att avslöja en vapen- och droghandel som gav otroliga vinster till dödshandelns kolpotörer, han kunde ha stoppat ett blodig broderkrig med förnedrande förlust för Irans ?heliga krig?, han kunde ha gjort avslöjande som sannolikt fällt Reagan-administrationen och skapat historien största politiska skandal.
Behövs mer för att understryka motivet att tysta honom? Verkställigheten gick sedan snåriga vägar och det är något annat.

- Tack för information Gothus.

Kanske finns det intressanta kopplingar här, från boken jag länkade till tidigare. Har inte läst den själv.
Citera
2017-11-11, 21:34
Medlem
Gothuss avatar
The Freedom Fighter's Manual

The Freedom Fighter's Manual is the title of a fifteen-page propaganda booklet that was manufactured by the United States Central Intelligence Agency and airdropped over Nicaragua in 1983, with the stated goal of providing a "Practical guide to liberating Nicaragua from oppression and misery by paralyzing the military-industrial complex of the traitorous marxist state". The manual explains several methods by which the average citizen could cause civil disorder. A Contra fighter gave the manual to a U.S. reporter in Honduras in 1984.

The publication describes many ways in which the average citizen could disrupt the everyday workings of the government. It begins with actions that require little to no risk at all, such as hiding or destroying important tools, calling in sick for work, and leaving lights and faucets on. It then progresses to instruct people to steal food from the government, release livestock from farming cooperatives, make false reports of fires and crimes, and sever telephone lines. Four pages are devoted to disabling vehicles. By the end of the pamphlet, there are detailed diagrams showing how to make Molotov cocktails and use them to firebomb police stations.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Freedom_Fighter%27s_Manual

Det där om att sabotera telefonkablar som manualen ger instruktioner om, kan någon på redaktionen på tidningen, CONTRA fått tag i manualen från CONTRAS?
Eller har det förekommit något fall någon gång då flyg släppt ned propaganda/pamfletter i Sverige eller delar av Sverige eller i de delar i Sverige som man visste att man hade ett stort stöd i?
Vi vet att telefonkiosken i tunnelbanenedgången, vid platsen för mordet på OP, var saboterad, kablarna var avskurna.
Jag betvivlar starkt att någon från SO C I A LDEMOKRATERNA hade något med CONTRA eller CONTRAS, att göra.
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 22:34.
Citera
2017-11-11, 21:51
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man måste förstå att politik bara undantagsfallsmässigt handlar om sådana här saker när det kommer till konkret handling. Det är reelella stora hot som kan föranleda annat kastande av ord.

Reellt sett rent praktiskt betydde inget av detta något utanför den politiska retoriken. Sverige skickande inte vapen till sydamerika eller understödde med trupp, underrättelser eller krigsfinansiering.

MAO Sveriges politik gentemot Sydafrika, mellanöstern, sydamerika etc var i verkligheten bara retorik i den politiska debatten.

Det enda som kan utgöra en grund för konkret aktion är politiken med NFZ. Man har helt andra politiska och ekonomiska verktyg att tillgå att använda först dock. Blockera Svensk export t ex skulle drabba företag som Volvo etc kraftigt. Till och med när det gäller diktaturer som Nordkorea är det ekonomiska sanktioner som gäller...

Som motivbilder räcker det blott bland dem son tror att världen är ideologisk ej reell.

Mao är det intressen mycket närmare dvs på hemmaplan som kan agera så drastiskt för att de saknar alternativ men känner att de har stöd i ryggen i sin ståndpunkt eller för att de upplevde situationen akut.. Att främmande makt och en så stark makt som Nato skulle ta till mord på en vald statsminister i ett demokratiskt land är inte realistiskt att tro på.

Ursprungligen postat av wilmerxy
- Varför är du så nedsättande i din artikulering. Varför önskar du att man snabbt ska lämna de utländska underrättelseorganisationerna utanför?

Du är fri att ha din uppfattning samt driva dina teser. Jag för min del är öppen för alla förslag ( förutom då en pundare från Stockholm) och är övertygad över Olof Palmes betydelse.

Att C I A chefen är kvar en fredagsnatt till efter 23, och sedan släcker lampan och går hem 15 minuter efter informationen om att OP blivit mördad, tycker jag är talande.

Du ser det som en tillfällighet. Jag kommer inte att använda något nedsättande språk till dig för det.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är det fetade som skiljer oss åt. Jag önskar inte någonting utan drar slutsatser utifrån fakta vad som är troligt medan andra "tror" både ditten och datten rakt ut i rymden.

Utesluter på inget sätt att t ex kretsar kring WACL eller kretsar i Sverige som stod nära ståndpunkter hos utländska aktörer av olika slag varit aktiva men dety vi faktiskt vet idag är att det verkar ha varit WT folk i görningen som har anknytning till inhemska underrättelsetjänsten och som har mörkats bort i 30 år. Det pekar ganska starkt på inhemska aktörer och sådana på som Säpomannet Tore Forsberg uttryckte det. "Vår egen Bakgård".

Citat boboslake:

Det är reelella stora hot som kan föranleda annat kastande av ord.

Reellt sett rent praktiskt betydde inget av detta något utanför den politiska retoriken

Att främmande makt och en så stark makt som Nato skulle ta till mord på en vald statsminister i ett demokratiskt land är inte realistiskt att tro på.

-Jag har en viss läsförståelse och jag tolkar det du skriver annorlunda.
Nu lämnar jag den debatten, när det inte tillför något i sak. Sök efter blodstänk och kvarglömda kapsyler kring Decorama du. Jag kollar annat under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in