2017-11-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då blir det i så fall också dödsstöten för svenska domstolar eftersom dom tillämpar samma rättsprincip när det gäller fall där ord står mot ord.

Ingen i Sverige blir dömd om en person anklagar en annan, utan att det finns andra vittnen eller andra bevis.

Betyder detta att svenska domstolar skyddar pedofiler? Självklart inte, men så förvridet tänker dessa som med alla medel försöker smutskasta Jehovas vittnen.
Nu förvränger du igen, slingerbult!
Du kan inte blanda ihop en friande dom efter rättslig prövning i domstol med vittnenas medvetna ansträngningar att förhindra en rättslig prövning. Det är två helt skilda saker.
När organisationen instruerar äldste att göra allt för att hemliga handlingar om pedofiler i församlingen inte ska komma i polisens händer skyddar man nämnda pedofiler.
Att dessutom påstå att undersökande kommissioner går Satans ärenden är lika magstarkt som ditt påstående ovan.
Citera
2017-11-10, 21:37
Medlem
Varangians avatar
Alla sekter är ju misstänksamma mot den syndfulla och djävulska världen "utanför". Även världens största kyrka, den katolska kyrkan.

Så pedofili och religion kommer alltid att samexistera.
Citera
2017-11-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Nu förvränger du igen, slingerbult!
Du kan inte blanda ihop en friande dom efter rättslig prövning i domstol med vittnenas medvetna ansträngningar att förhindra en rättslig prövning. Det är två helt skilda saker.
När organisationen instruerar äldste att göra allt för att hemliga handlingar om pedofiler i församlingen inte ska komma i polisens händer skyddar man nämnda pedofiler.
Att dessutom påstå att undersökande kommissioner går Satans ärenden är lika magstarkt som ditt påstående ovan.

Nej, det är du som förvränger, slingerskruv!
Citera
2017-11-10, 21:47
Medlem
Som jag har sagt, jag hade 10 års erfarenhet av Jehovas vittnen innan Uppdrag Granskning föll pladask för avfällingarna, där Janne Josefsson suktade efter ett scoop, och lade undan all pressetik och gick enbart på dom som anklagade.

Jag kunde se igenom alla falska anklagelser och förvrängningar i det snedvridna programmet, jag lovar er, det fanns massor i det reportaget.

Jag hade i 10 års tid blivit undervisad om att följa samhällets lagar och underordna sig myndigheterna, helt enligt Rom 13:1 , inget tydde på att jag inte fick polisanmäla brott, tvärtom.
Citera
2017-11-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Alla sekter är ju misstänksamma mot den syndfulla och djävulska världen "utanför". Även världens största kyrka, den katolska kyrkan.

Så pedofili och religion kommer alltid att samexistera.

Pedofili och idrott kommer också att samexistera, med tanke på t.ex. Patrik Sjöberg.
Citera
2017-11-10, 21:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Pedofili och idrott kommer också att samexistera, med tanke på t.ex. Patrik Sjöberg.

Jo, fast religion är bättre på att skapa en tystnadskultur. Ändamålet helgar ju medlen. Hela mänsklighetens frälsning står ju över några få olyckliga offer, eller hur?
Citera
2017-11-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, fast religion är bättre på att skapa en tystnadskultur. Ändamålet helgar ju medlen. Hela mänsklighetens frälsning står ju över några få olyckliga offer, eller hur?

Det kan jag inte säga, och i princip är det ointressant, pedofili finns överallt i samhället, inte bara inom religion.

Jag tror nog att en tystnadskultur kan skapas i alla slags institutioner och miljöer, t.ex. i dom senaste anklagelserna av sexuella övergrepp i Dramaten och hos skådespelare, dessa skedde inte i en religiös miljö.
Citera
2017-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Det kan jag inte säga, och i princip är det ointressant, pedofili finns överallt i samhället, inte bara inom religion.

Jag tror nog att en tystnadskultur kan skapas i alla slags institutioner och miljöer, t.ex. i dom senaste anklagelserna av sexuella övergrepp i Dramaten och hos skådespelare, dessa skedde inte i en religiös miljö.

Sant, och de får sin beskärda del av kritik för det, när det kommer fram.
Dock är det betydligt lindrigare än pedofili tror jag de flesta skulle tycka.
Citera
2017-11-10, 22:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Nej, men det som står på spel är per definition "högre" när det gäller religion. Hela mänsklighetens frälsning vs. t.ex. svenska teaterns förtroende.

I båda fallen smärtar det men i religionens fall så blundar men således betydligt enklare då mer står på spel. Därav att det alltid kommer att vara ett större problem för religiösa grupper.
Citera
2017-11-10, 22:28
Medlem
Citat:

En skillnad är att när problemen inom kultursektorn kommer fram i ljuset väljer man att ta tag i problemet istället för att fortsatt envist förneka det.
En annan stor skillnad är att vi här talar om övergrepp på barn bland jehovas vittnen.
Sen handlar det inte om en kultur utan om en noggrannt definierad policy med tydliga direktiv att dölja fakta från myndigheterna som sägs gå Satans ärenden.
Citera
2017-11-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Sant, och de får sin beskärda del av kritik för det, när det kommer fram.
Dock är det betydligt lindrigare än pedofili tror jag de flesta skulle tycka.

Du vill alltså gradera pedofili som grövre och våldtäkt på vuxna som "lindrigare" övergrepp?
Citera
2017-11-10, 22:47
Medlem
Citat:
Som jag har sagt, jag hade 10 års erfarenhet av Jehovas vittnen innan Uppdrag Granskning föll pladask för avfällingarna, där Janne Josefsson suktade efter ett scoop, och lade undan all pressetik och gick enbart på dom som anklagade.

Jag kunde se igenom alla falska anklagelser och förvrängningar i det snedvridna programmet, jag lovar er, det fanns massor i det reportaget.

Jag hade i 10 års tid blivit undervisad om att följa samhällets lagar och underordna sig myndigheterna, helt enligt Rom 13:1 , inget tydde på att jag inte fick polisanmäla brott, tvärtom.

Hallå!
Såg vi samma program? Har vi läst samma överklagande?
JV:s ledning ansåg att 16 eller 17 punkter var fel, vilket anmäldes till granskningsnämnden. Det mesta av argumenten baserades på ren lögn, tex om lättkontrollerade fakta som ålder och tidpunkter som skulle avse tid när förövaren inte var ett vittne. JV tom framförde dessa lögner i helsidesannonser i pressen som om de vore fakta.

Granskningsnämnden gav JV rätt i 1, ETT fall! Det var att det var ganska liten skillnad i ålder -4 år har jag för mig. Men det var ytterligare 4 eller 5 års skillnad till lillasystern och av någon anledning så undveks den delen helt i överklagandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in