2017-11-06, 19:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och så gick det ju som det gick också. Om Moelvs uppgifter kan tas på allvar. Han kan ju också gått på en blåsning och blivit matad med desinformation eller bara ren lögn.

Jag skulle nog i sådana fall tro mer på någon sorts vänskaplig koll på Palme på avstånd än en direkt påtvingad "överrock".
Citera
2017-11-06, 19:35
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Träffade - det vet jag ej, men jag tycker mig kunna komma ihåg att jag läst att han skulle ha talat med Emma Rothschild (SIPRI) tidigare på kvällen.

Om så var fallet, så var väl även detta samtal avlyssnat.
Fredsforskare från SIPRI (Stockholm International Peace Researche Institute) har säkert många informationer.
Citat:
Iraq
Military support
Iraq was supported by an Iranian outcast-armed party of Mujaheedin-e-khalgh, mainly engaging the pro-Iranian Kurdish forces in the North of Iraq, close to Iranian borders.

Iran
Military support
Iran was backed by the Kurdish militias of KDP and PUK in North Iraq, both organizations in fact rebelling against Iraqi Ba'athist government with Iranian support.
https://en.wikipedia.org/wiki/International_aid_to_combatants_in_the_Iran–Iraq_W ar#United_States_involvement
Citat:
The Soviet Union and her satellites were the main suppliers of arms to Iraq following the 1972 signing of the Soviet-Iraqi Treaty of Friendship and Cooperation. France was another important supplier of weapons to Iraq during the 1970s. The United States, the world's leading arms exporter, did not have normal relations with Iraq from 1967 (due to the Six-Day War) until 1984.

Soviet-Iraqi relations suffered strains in the late 1970s. When Iraq invaded Iran in 1980, the Soviet Union cut off weapons sales to Iraq and did not resume them until 1982. During the war, the People's Republic of China became a major new source of weapons for Iraq, with increasing sales from France, the U.K. and Egypt.
https://en.wikipedia.org/wiki/SIPRI_Arms_Transfers_Database,_Iraq_1973–1990
Citera
2017-11-06, 19:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bland annat Hans Hederberg berättar i sin bok "Offret och gärningsmannen om hur Olof Palmes medarbetare hade en form av inofficiell skyddsvakt runt OP. Det var ofta dom som avvisade jobbiga personer på möten och förvarnade om skränande EAPare fanns på vägen från bostaden till Rosenbad.

Även sossar boende i gamla stan hjälpte till och höll ögonen öppna. Allt var givetvis otillräckligt . Det vettiga vore och haft en fast bevakningspriset för SÄPO i anslutning till bostaden. Då hade ev övervakare kunnat fotograferas och sedan identifierats .

Ja det är ju något åt det hållet jag vill komma till.

Hotbilden mot Palme måste ha varit närmast akut under februari med flera inkomna tips om attentat.

Naturligtvis måste det i kretsen runt Palme ha funnits folk som blev jävligt oroade över situationen även om Palme själv inte öppet visade oro?

Vad kan sådana personer i sådant fall vända sig om de dessutom vet om SÄPOs åsikter om OP och inte litar på dem?

Det är inte någon professionell grupp kanske, hastigt sammankallad grupp som kollar?
Citera
2017-11-06, 20:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det är Lingärde som kommer med den uppgiften.
Kan det vara något känsligt från SIPRI som Olof Palme fått reda på i egenskap av medlare i Iran-Irak-kriget?
Något ofördelaktigt om USAs vapensmuggling till Iran?

Olof Palmes möte med den Irakiske ambassadören, Mohammed Said as-Sahaf gjorde honom upprörd vad jag kan förstå?

Hur Kurderna behandlades i Sverige kan förklaras av att Hans Holmér var styrd av C I A och Turkiska intressen.
Senast redigerad av Gothus 2017-11-06 kl. 20:03.
Citera
2017-11-06, 20:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Färsk kuriosa om Donald Forsbergs person:
I Gotlands Tidningar idag har han en insändare, en kommentar till hashtagen #metoo. Han berättar att han varit "en mycket attraktiv liten gosse som väckte liderlighet hos damerna". Han tackar "tanterna" för inblickarna i den erotiska världen de gav honom.
Det kunde jag ge mig fan på, att han satt på gamla käringar.
Citera
2017-11-06, 20:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
angående jägare mm:

"Jo, den utpekade - som här kan kallas Johan - hör liksom den häktade maskmannen till kategorin invandrarhatare och har precis som maskmannen varit i Sydafrika.

Johan besökte Sydafrika tillsammans med två andra, en kusin och mångmiljonär Karl och en viss polisman S, som båda också är kända för högerextremism och rasfixering. Alla tre figurerade i det bekanta skinheadbråket i Gamla stan i Stockholm 1986.

Johan, Karl och S är utbildade fallskärmsjägare och som sådana nära bekanta med en viss officer Lars i sydvästra Sverige. Denne Lars har tidigare hörts i Palmeutredningen om oklarheter kring hans hemresa från Gotland via Stockholm kring morddagen den 28 februari 1986.

Det var också denne officer som, enligt uppgifter från en hög polisman i Stockholm, ledde en så kallad vapendemonstration med en grupp högerextremister i en lägenhet på Söder någon kväll strax före mordet."
"Lundström väckte uppseende på Värnpliktskonferensen år 1982 när han iförd sin kustjägaruniform i ett tal krävde mer resurser, striktare regler och att Värnpliktskonferensen skulle läggas ner."

…..Han beskrev sig själv som en av de drivande bakom det som i media beskrevs som ett kuppförsök…..
Wikipedia

Något är inte rätt. Möjligt att Wikipedia har fel.
Vet du om det stämmer?

Lundström verkar rätt sympatisk, lite väl extrema åsikter dock.
https://www.youtube.com/watch?v=BmL2sAICFYY

Carl Lundström, var en av fem arvtagare, och erhöll 77 miljoner kronor när Wasabröd och dotterbolaget OLW såldes 1982. Han placerade pengarna i sitt schweiziska holdingbolag Morca AG.

Under perioden 1982 till 1997 förlorade Lundström drygt 50 miljoner i en rad dåliga affärer, enligt tidningen Filter

18 mars 1982 deltar PB 64 Lundström vid Värnpliktskonferensen och meddelar försvarsministern att -"Värnplikskonferensen bör läggas ned, dagpenningen inte skall höjas, antalet fältdygn tiodubblas samt att alla förband skall ha morgongymnastik före frukost och skarpskjutning direkt efter frukost"
Senast redigerad av Gothus 2017-11-06 kl. 21:20.
Citera
2017-11-06, 20:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det var inte vad han skrev. Det var nog hans far som hade tillgång till damer och delade med sig av sitt överflöd till "lille" Donald, som satt där på krogen med sitt guldjobb.
Citera
2017-11-06, 20:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Han är väl ingen ungdom själv, så det är väl knappast uppseendeväckande.
Citera
2017-11-06, 22:00
Medlem
Citat:
detta hade jag missat att Wedin bekräftat att han var med i Stay Behind:

Fredric Karén & Jan Stocklassa: Hej På en rak fråga från vår reporter bekräftade Bertil Wedin att han var med i Stay Behind-rörelsen, i den mer konservativa grenen."
www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=12

Mycket intressant. Både att han själv var med men också att stay behind var uppdelad i olika grenar. Gissningsvis var han i den del som organiserades av Svensk Näringsliv? Dvs SAFs "Hemliga Byrå" på 70talet? Han uppger ju också i någon intervju att han tidigare "arbetat för Svenskt Näringsliv".

Då kan man ju också tänka sig att det fanns en socialdemokratis gren av stay behind. Två organisationer som höll koll på varandra i ett inre säkerhetsarbete för att förhindra statskupp i ett skymningsläge. Ena sidan villig att direkt gå in i Nato och ge frambaseringsmöjlighet för Strategic Air Command, och en motpart intresserad av att behålla neutraliteten in i det längsta?
Citera
2017-11-06, 22:06
Medlem
Citat:
angående jägare mm:

"Jo, den utpekade - som här kan kallas Johan - hör liksom den häktade maskmannen till kategorin invandrarhatare och har precis som maskmannen varit i Sydafrika.

Johan besökte Sydafrika tillsammans med två andra, en kusin och mångmiljonär Karl och en viss polisman S, som båda också är kända för högerextremism och rasfixering. Alla tre figurerade i det bekanta skinheadbråket i Gamla stan i Stockholm 1986.

Johan, Karl och S är utbildade fallskärmsjägare och som sådana nära bekanta med en viss officer Lars i sydvästra Sverige. Denne Lars har tidigare hörts i Palmeutredningen om oklarheter kring hans hemresa från Gotland via Stockholm kring morddagen den 28 februari 1986.

Det var också denne officer som, enligt uppgifter från en hög polisman i Stockholm, ledde en så kallad vapendemonstration med en grupp högerextremister i en lägenhet på Söder någon kväll strax före mordet."
Menar du här den "Johan" som Klöverknekten ville värva som Palmemördare?
I vilket fall hettar det till en aning när vi kan lägga dessa tre till furirens lista på
sex. Alltså en anhopning av nio f-skärmsjägare, kompetent folk enligt furiren och mig.
Citera
2017-11-06, 22:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja där ser du ju vad som upptog den amerikanska administrationen vid den här tiden. Iran-Contra. Clarridge var en av nyckelpersonerna och den förste Casey pratar i telefon med lördagen 1/3. Nog för att USA fick info om MOP men knappast att man var särskilt intresserad. Inte på Casey's nivå i alla fall. Anledningen till maskning stavas inte MOP utan Iran-Contra. Det var så nära att Reagan dragits med i skandalen men han lyckades rida ut stormen.
Två veckor efter mordet på Olof Palme är maskat i CIA-chefen Casey's agenda första halvåret 1986.

Vilket sammanträffande med mordet på Olof Palme!

Om maskningen kvarstår vad finns det för anledning att neka åtkomst till sidorna om det gällde Iran-Contras affären som vi idag vet det mesta om och president Ronald Reagan och CIA-chefen William Casey är lagda i graven?
Senast redigerad av MossTrums 2017-11-06 kl. 22:25.
Citera
2017-11-06, 22:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Mycket intressant. Både att han själv var med men också att stay behind var uppdelad i olika grenar. Gissningsvis var han i den del som organiserades av Svensk Näringsliv? Dvs SAFs "Hemliga Byrå" på 70talet? Han uppger ju också i någon intervju att han tidigare "arbetat för Svenskt Näringsliv".

Ja, det var intressant. Likaså att f.d. utrikesministern Sten Andersson blev hotad av Bertil Wedin. Kommer tyvärr inte åt artikeln eftersom den ligger bakom en betalvägg.

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/bertil-wedin-hotade-mig/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in