2017-11-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Att GBU,SSI och KSI skulle bedrivit inrikesspionage betvivlar jag starkt efter de rättelser spm gjordes efter IB affären. Däremot har de ju lagrum och direktiv att spana på yttre hot även om objekten vistats på svensk mark.Källa önskas om du finner annan info. Exempelvis bedrevs i början av 80talet insamling om läget i Afghanistan.

Tja många olika uppgifter tyder på att IB:s inrikesverksamhet fortsatte att finnas. T ex sjukhusspionaffären där det påstods utåt att det var säpo uppfattade uppsatta sossar som deltog i arrangemanget att de uppfattat att det var IB03 eller krigs-IB men där viss personal formellt var placerade hos SÄPO förmodligen för att dölja den. Senare talas det också om ssi-inrikes. Det är ingen grov gissning att de grupper som formellt var knutna till Säpo officiellt i gränslandet mellan jurisdiktionerna som t ex Företagsskydsgruppen var en del av denna verksamhet. Det var också här som i skydd av krigsorganisation som uppenbarligen minst två grupper arbetade med uppdrag. De som OF benämnde Leon och Barbro. Det betyder troligen att det fanns en direkt kontaktperson i regeringskansliet (troligen försvarsdepartementet) för denna verksamhet och grupperna som en kanal förbi både Säpos befälslinje och GBU/SSI s befälslinje. Kanske till och med så att en Barbro och eller Lennart var anställd där t ex som sakkunnig eller som diplomat eller liknande (ej utlandsplacerad) vid UD...
Citera
2017-11-02, 01:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja många olika uppgifter tyder på att IB:s inrikesverksamhet fortsatte att finnas. T ex sjukhusspionaffären där det påstods utåt att det var säpo uppfattade uppsatta sossar som deltog i arrangemanget att de uppfattat att det var IB03 eller krigs-IB men där viss personal formellt var placerade hos SÄPO förmodligen för att dölja den. Senare talas det också om ssi-inrikes. Det är ingen grov gissning att de grupper som formellt var knutna till Säpo officiellt i gränslandet mellan jurisdiktionerna som t ex Företagsskydsgruppen var en del av denna verksamhet. Det var också här som i skydd av krigsorganisation som uppenbarligen minst två grupper arbetade med uppdrag. De som OF benämnde Leon och Barbro. Det betyder troligen att det fanns en direkt kontaktperson i regeringskansliet (troligen försvarsdepartementet) för denna verksamhet och grupperna som en kanal förbi både Säpos befälslinje och GBU/SSI s befälslinje. Kanske till och med så att en Barbro och eller Lennart var anställd där t ex som sakkunnig eller som diplomat eller liknande (ej utlandsplacerad) vid UD...

Är en sådan ordning riktigt vettig? Jag tänker att det väl måste vara lite drygt att exempelvis leda SÄPO på sådana premisser, att det ltt kan bädda för misstro åt båda håll?
Citera
2017-11-02, 01:39
Medlem
wilmerxys avatar
Hej,
Har läst en del här för en tid sedan och har väl min uppfattning klar för mig men min fråga är om någon har läst en ny bok som kommit ut i ämnet: 'In the Spider Web of the Secret Services" ?

Här verkar man ju också vara klar över att, som jag tolkar det, HH var en medlem i CIA vid tillfället.

Baab explained that Colby was the man largely responsible for the creation of the NATO Stay Behind army in Sweden in early post-WWII Europe, notwithstanding the country's formal neutrality. "Therefore, until his death, he kept his own contacts in Sweden. One of them was a member of the CIA and of the secret army, and also the first head of the investigation into Palme's murder,"

https://timesofislamabad.com/how-cia-assassinated-an-anti-us-european-prime-minister/2017/10/14/

Boken kanske kan tillföra något i ert redan digra underlag...

Mvh
Citera
2017-11-02, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Svårt att hitta sådant utan utredningsmöjligheter tror jag
Lite mer om stegsmordet
http://www.ltz.se/allmant/jamtland/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet
Ungefär nio månader efter MOP sker ett mord där offret skjuts med ett påsittande skott i ryggen med revolver. Långsökt kanske men...

Nja, någon som är hyfsat välbärgad som utökar med köp av bolag eller fusioner med bolag med latenta skulder. Antingen att siffrorna är friserade eller att det finns förpliktelser som ännu inte "väckts" typ skadeståndsanspråk eller liknande och inte uppmärksammas vid hafsig due diligence. En annan typ kan ju vara att man köper konsultföretag, som inte är mycket värt i lösöre om de anställda försvinner. Nu ligger det väl inte i fas med tidpunkt för MOP men typ någon som Björkegren.

Kepigt med Stegsmordet, BO verkar nästan väl tillbakadragen för att vara involverad men kanske därigenom någon som GM på grund av detta anförtror sig åt, eller är oförsiktig och väcker misstanke? Det verkar på något sätt otympligt, om det det då är ett rån med primärt syfte att komma åt hans tillgångar eller mer förslaget, själva dödandet var syfte men att det skulle se ut som att han var vid liv och själva pengarna mer "på köpet"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-02 kl. 02:10.
Citera
2017-11-02, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Hej,
Har läst en del här för en tid sedan och har väl min uppfattning klar för mig men min fråga är om någon har läst en ny bok som kommit ut i ämnet: 'In the Spider Web of the Secret Services" ?

Här verkar man ju också vara klar över att, som jag tolkar det, HH var en medlem i CIA vid tillfället.

Baab explained that Colby was the man largely responsible for the creation of the NATO Stay Behind army in Sweden in early post-WWII Europe, notwithstanding the country's formal neutrality. "Therefore, until his death, he kept his own contacts in Sweden. One of them was a member of the CIA and of the secret army, and also the first head of the investigation into Palme's murder,"

https://timesofislamabad.com/how-cia-assassinated-an-anti-us-european-prime-minister/2017/10/14/

Mvh

"Medlem"?
Citera
2017-11-02, 02:19
Medlem
Citat:
Med andra ord kan vi nog avskriva Sagnell helt som den person OF beskriver. En anrik firma som producerade och sålde kirurgiska instrument mm till t ex Tandläkare och operationer är knappast positionen för någon som under 15 år skall ha hållit på med arbete i ledande ställning åt underrrättelsetjänstens inrikesavdelning.

Förmodligen heter hon inte "Barbro" och "Lennart" varken "Leon" eller Lennart i vart fall med den stavningen och som förstanamn.

Gissningsvis har "Barbro" ett så utmärkande namn att OF tog något som fanns i bakhuvudet som inte antyder hennes verkliga identitet medan Leon (Som efter spekulationerna kopplades till EK) ändrades till Lennart kanske på grund av att det kunde leda till något som identifierade denne. Leonard. Leo leonardo etc. MAO kan Leon ge en nyckel till identitet medan Barbro är ett medvetet vilseledande påhitt. En gammal uv som OF förstod nog att inte försäga sig.

Kan de inte vara så att hon varit skenanställd på en "harmlös" tjänst?
Citera
2017-11-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Var ser du bäringen på MOP i det ovanstående ?
Företaget hon jobbade för gjorde huvudsakligen kirurgiska precisionsinstrumen av metall. Peanger spatlar etc men också skåp för förvaring av tandläkarutrustning, lampor i rostfritt etc.

Sagnell kan uteslutas som den Barbro OF beskriver. Den verkliga personen gick några år efter Palmemordet vidare och rekryterades av dåvarande ÖB till Must för att arbetaoperativt mot Baltstaterna. Detta via en täckanställning. Öb som rekryterade var ej medveten om hennes jobb med Barbrogruppen.
Citera
2017-11-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bara det att Barbro Sagnell arbetat både på FRA och på Siemens.

Boboslacke menade att eftersom Sagnell arbetade på KIFA AB så kunde hon inte vara Barbrogruppens ledare.

Men nu arbetade hon alltså på Siemens.
Du vet inte du om var mustfolk på den nivån rekryteras och var de döljs. Ja simens kan ha köpt företaget hon jobbade på. Detta var tider då man diversifierade. Volvo köpte in sig i olja livsmedel etc.
Citera
2017-11-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Hej,

Mvh

Glöm den källan. Inte tillförlitlig.
Citera
2017-11-02, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan de inte vara så att hon varit skenanställd på en "harmlös" tjänst?
Nej i största grad tvärt om. Det här handlar om en person som jobbat direkt med ÖB och högste chefen för inrikesspionaget och som rapporterade direkt till regeringskansliet. Det gick till som. OF beskriver. Klara direktiv uppifrån att blunda och inte stå ivägen utan att veta vad de gjorde på vems uppdrag. Hon rapporterade enbart direkt till sin chef.

Vem tror på fullt allvar att en s regering skulle anlita en sekreterare och radioamatör med högerextrema tendenservför så känsliga uppdrag och att leda något som var direkt olagligt?
Citera
2017-11-02, 08:57
Medlem
Citat:

Vem tror på fullt allvar att en s regering skulle anlita en sekreterare och radioamatör med högerextrema tendenser för så känsliga uppdrag och att leda något som var direkt olagligt?

S-regeringen anlitade en person för känsliga och olagliga uppdrag.

Är detta essensen av vad du skriver?! Detta förtjänar då verkligen ytterligare belysning.
Citera
2017-11-02, 08:59
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Medlem"?

Jag vet inte hur seriös frågan var ställd, eller vad den söker svar på men, ifall den syftar till länken jag bifogade så: Nej, inte på något sätt. Jag Duckade den, när jag mindes att jag läst om den i ett annat sammanhang och tyckte att innehållet passade in i ämnet här. Men du kanske har en annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in