2017-10-30, 13:47
Medlem
HGs avatar
Jag tror också på span 24/7
Citera
2017-10-30, 13:47
Medlem
Det är inte polisen som släpper honom utan domstolen som inte tycker att det finns tillräckligt stark grund för att häkta honom. Polisen och åklagaren hade säkert gärna sett honom inspärrad under tiden utredningen fortsätter, men har ingen möjlighet att hålla kvar någon utan bevis.

Sannolikt är han fortfarande misstänkt men bevisen är inte starka nog för att hålla kvar honom. Jag gissar att han inte släpps ur sikte, dock. Polisen lär nog hålla koll på honom så får han för sig att fly vet polisen garanterat var han är så att han snabbt kan gripas om nya bevis dyker upp.
Citera
2017-10-30, 13:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror också på span 24/7

Skulle RG vara oskyldig så har han nu oförtjänt hamnat i en väldigt taskig sits.

Suttit anhållen för mordet, frisläppt, fortfarande misstänkt i ärendet.

På en så liten ord, där rykten gått om vem den misstänkte mördaren är, blir det nog helt omöjligt att bo kvar.
Citera
2017-10-30, 14:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla
Polisen hade gått ut med ett pressmeddelande tidigare idag där de sa att de ännu inte hade tillräckliga bevis för att häkta honom.

Okej. Finfint om man länkar sånt.
Citera
2017-10-30, 14:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hur säker är du på att ni har rätt person?
– Jag vill inte kommentera det, jag kan bara konstatera att vi inte kunde komma upp på den nivå av bevisning som krävs, och då är vi skyldiga att försätta personen på fri fot, säger kammaråklagare Patrik Tilly.
Aftonbladet.

Citat:
Den 28-årige man som greps i förra veckan och sedan suttit anhållen misstänkt för ett mord i Ulricehamn är skriven i en kommun i Jämtland.
SR

Okej, falukorv hade alltså rätt person, men han fick i alla fall gå.
Skäligen misstänkt borde i så fall renderat i en utredningsvecka.

Citat:
Polisen har de senaste dagarna kämpat mot klockan. Under helgen pågick ett intensivt utredningsarbete och senast klockan 12.00 på måndagen var åklagare tvungen att ta ställning i häktningsfrågan.

Vid 11.45 kom Patrik Tillys besked om att anhållningsbeslutet hävts och mannen släpptes omgående.
http://www.bt.se/ulricehamn/mordet-i-ulricehamn-polisen-kampar-mot-klockan/

Jag kollade och Tingsrätten fick aldrig en häktningsframställan så dom har inte släppt den misstänkte utan det gjorde åklagaren. Det hade bara förordnats en försvarare i helgen till den misstänkte mannen det var allt som kommit in till domstolen. Så SR har fått det hela om bakfoten.
Senast redigerad av Moosky 2017-10-30 kl. 14:39.
Citera
2017-10-30, 14:29
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Hade "polisfröken" inte varit polis och istället en man som befunnit sig (ensam) i anslutning till platsen där mordet begicks så hade hon varit misstänkt tills motsatsen bevisats.Att hon tagit hand om en utvisad ger mer frågor än svar.....

Ja, polischefen Lena Matthijs har ju befunnit sig på höravstånd alldeles i närheten under tiden för brottet, och hon har angivit att hon inte hört någonting. För det första så måste överfallet på LH då ha skett hastigt, dvs utan att hon hann reagera. Det kan med andra ord inte ha varit någon utdragen våldsam kamp, för då hade BO skrikit i högan sky.

Mot den bakgrunden förstår jag inte varför en del gör antagandet att det har varit någon slags kamp. Nu vet ju bara mördaren och polisen hur skadorna på BO ser ut, men LH har förmodligen blivit överraskad, kanske bakifrån, kanske slagen i huvudet eller fälld till marken och strypt av någon som är stark. Det KAN ju i och för sig också ha varit en kamp där brottsoffret skrek, och då kan gärningsmannen eventuellt vara...vem då?

Här säger Matthijs att hon inte hört något:

"– Jag var på golfbanan precis intill. Jag var ganska ensam och den enda som spelade där då. En stor del av min golfrunda var jag inom höravstånd, men jag hörde ingenting, säger Lena Matthijs.

https://www.expressen.se/gt/teorin-mordaren-spanade-i-sparet-under-flera-dagar/

Och här:

– Jag fick höra om det misstänkta mordet när jag kom hem på kvällen. Förmodligen var jag i området när det hände. Jag började fundera på vad jag hade sett och hört under min runda men tyvärr lade jag inte märke till något som kan användas i utredningen, säger Lena Matthijs.

http://www.ut.se/ulricehamn/kvinna-hittad-dod-vid-motionsspar/
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-10-30 kl. 14:56.
Citera
2017-10-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutoj
Bör vara att man inväntar svar på DNA-prov.

Borde ju vara ett högprioriterat ärende. Lite konstigt i så fall.
Jobbar dom inte helger på NFC?
Citera
2017-10-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ja, polischefen Lena Matthijs har ju befunnit sig på höravstånd alldeles i närheten under tiden för brottet, och hon har angivit att hon inte hört någonting. För det första så måste överfallet på LH då ha skett hastigt, dvs utan att hon hann reagera. Det kan med andra ord inte ha varit någon utdragen våldsam kamp, för då hade BO skrikit i högan sky.

– Jag fick höra om det misstänkta mordet när jag kom hem på kvällen. Förmodligen var jag i området när det hände. Jag började fundera på vad jag hade sett och hört under min runda men tyvärr lade jag inte märke till något som kan användas i utredningen, säger Lena Matthijs.

Ja vi får väl hoppas att hon inte prioriterade puttningen, framför ett avlägset skrik som lät som ett djur.
Citera
2017-10-30, 15:01
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja vi får väl hoppas att hon inte prioriterade puttningen, framför ett avlägset skrik som lät som ett djur.

Hon har bevisligen varit i närheten av brottsoffret. Under en lång tidsrymd dessutom. I skogen dessutom. I dåligt väder dessutom. För att spela golf. På höravstånd från en mordplats. Utan att ha hört något.

Jag säger inte att Matthijs är skyldig, men under alla omständigheter så måste hon anses vara en högintressant person för utredningen. Allt annat borde klassas som tjänstefel.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-10-30 kl. 15:05.
Citera
2017-10-30, 15:18
Medlem
Äckliga Boråspolisen har visat sin inkompetens och oduglighet igen. Tragiskt att man låser in människor på lösa grunder.känner en f.d. Utredare som berättat som berättat att man förra året sett till att få en oskyldig person som tidigare varit dömt för ett grovt våldsbrott inlåst på inga grunder alls. Det första brottet har det skrivits mkt om här på fb. Vidrigt när polis och rättsväsendet kan få härja fritt och godtyckligt utan grund.
Citera
2017-10-30, 15:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Borde ju vara ett högprioriterat ärende. Lite konstigt i så fall.
Jobbar dom inte helger på NFC?

Nej, det är bara i akutfall. En rättsmedicinsk obduktion har ca 1-2 veckors väntetid och förtur ges främst om det är någon misstänkt som är häktad och man behöver svar snabbt för att veta om denne skall släppas fri eller ej.

Nu har nog detta ärende haft prioritet så obduktionen gjordes nog direkt, men provsvaren kan ändå dröja beroende på vilken typ av prover det är.
Citera
2017-10-30, 15:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, det är bara i akutfall. En rättsmedicinsk obduktion har ca 1-2 veckors väntetid och förtur ges främst om det är någon misstänkt som är häktad och man behöver svar snabbt för att veta om denne skall släppas fri eller ej.

Nu har nog detta ärende haft prioritet så obduktionen gjordes nog direkt, men provsvaren kan ändå dröja beroende på vilken typ av prover det är.

Det var främst DNA analys man var intresserad av och matcha med misstänkte från brottsplatsen.
Har man inte fått svar innan man släppte honom i dag kan dom slå igen rättsväsendet anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in