2017-10-26, 23:51
Medlem
riskybizzys avatar
Enligt Olle Minell skall en släkting till Palme kontaktat honom om misstankar gällande Anti Avsans ev. inblandning i mordet. Har helt missat denna artikel från februari 2016. Vet inte om den är postad tidigare.

"För en tid sedan kontaktade en släkting till Olof Palme mig. Han hade läst mina och Proletärens artiklar på nätet om Palmemordet och polisspåret. Speciellt att jag hade skrivit om en Anti Avsan som en person som kunde ha varit delaktig i mordkomplotten mot Olof Palme. Han sa följande vid vårt möte på Centralstationen i Göteborg:

– Min fru har jobbat som jurist tillsammans med Anti Avsan. Och jag har träffat honom också. Vi är båda överens om att han är en iskall typ, i vårt tycke hänsynslös och obehaglig. Jag vet inte vad jag skall säga som kan hjälpa dig, men jag ville att du skulle veta detta – jag tror mycket väl att han kan ha varit med i en sammansvärjning. Inom den nära familjen Palme finns det ingen du kan tala med om detta – de är låsta!"

http://www.proletaren.se/inrikes-ovrigt/morklaggning-och-villospar-tradarna-palmemordets-utredare-inte-vagar-nysta-i
Senast redigerad av riskybizzy 2017-10-27 kl. 00:00.
Citera
2017-10-27, 01:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Enligt Olle Minell skall en släkting till Palme kontaktat honom om misstankar gällande Anti Avsans ev. inblandning i mordet. Har helt missat denna artikel från februari 2016. Vet inte om den är postad tidigare.

"För en tid sedan kontaktade en släkting till Olof Palme mig. Han hade läst mina och Proletärens artiklar på nätet om Palmemordet och polisspåret. Speciellt att jag hade skrivit om en Anti Avsan som en person som kunde ha varit delaktig i mordkomplotten mot Olof Palme. Han sa följande vid vårt möte på Centralstationen i Göteborg:

– Min fru har jobbat som jurist tillsammans med Anti Avsan. Och jag har träffat honom också. Vi är båda överens om att han är en iskall typ, i vårt tycke hänsynslös och obehaglig. Jag vet inte vad jag skall säga som kan hjälpa dig, men jag ville att du skulle veta detta – jag tror mycket väl att han kan ha varit med i en sammansvärjning. Inom den nära familjen Palme finns det ingen du kan tala med om detta – de är låsta!"

http://www.proletaren.se/inrikes-ovrigt/morklaggning-och-villospar-tradarna-palmemordets-utredare-inte-vagar-nysta-i

Förstår jag rätt nu, det du citerar låter inte riktigt klokt... En släkting till Olof Palme tar kontakt med en skribent på Proletären och meddelar att hen inte kan hjälpa honom (skribenten)?

i) hade Minell bett om hjälp? Från just Palmes släktingar?
ii) är det märkvärdigt på något sätt, annat än om släktingen oombedd tog det initiativet? Man kan ju tycka (jag gör nog det) det är en ganska sund inställning, att man inte aktivt vill påverka på ett sätt som kan bli negativt, även om utredningen i perioder redan kluddats till av många kockar som formellt är jäviga på alla sätt och vis. Det skulle jag tro är ganska klart för OPs närmaste familjemedlemmar, de är väl välutbildade och känner väl till hur saker bör göras och även varför. Det är väl bara Guillos Hamilton som agerar som Melanders Rulle med "själv är bäste dräng" motto?
Även om vi i Sverige har fri bevisvärdering så skulle vittnesuppgifter kunna devalveras rätt bra om BOs anhöriga börjar leta rätt på dem för samtal etc. I värsta fall skulle det väl kunna bedömas som övergrepp i rättsak. Och det är väl onödigt om man kan slippa?

Man kanske heller inte ville binda ris till egen rygg, ifall nu Proletären hade uppgiftlämnare som hade kopplingar till de "utredningsaktiviteter" som utfördes via DDR. Det kan ju vara en sak att höra vad de ev kommer fram till med visst intresse men man kanske inte exakt vill delta i deras utredning?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-27 kl. 01:21.
Citera
2017-10-27, 01:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Övervakningsoperation eller attentatsgrupp? I vilket fall måste dessa identifieras (om det inte redan är gjort). Av vittnesmålen får man en bild av att LOP var helt inringade. Oavsett vilket håll de tänkte sig hemåt så var det kört. Enda vore väl om de tog en taxi då.

Intressant med WT-observationen vid Hötorgsnedgången till T-banan. Kan ju peka på att åtminstone övervakningsgruppen tänkte möjligheten att paret kanske skulle välja den istället för Rådmansgatan.

Precis. Min bild är att alternativ 1 för attentatsgruppen (jo, jag tror det fanns en sådan) var att paret Palme skulle gå tillbaka norrut till Rådmansgatans t-banestation efter filmen.

Istället gick de söderut.

Dock finns ett tidsmässigt problem med WT-mannen vid Hötorgets t-bana. Han står där redan 23.15. Då började paret Palme gå söderut från bokhandeln söder om Grand.

Hur kunde han veta redan 23.15 att de skulle börja gå söderut samtidigt?

Om de valt alternativ 1 Rådmansgatan så stod han ju där helt i onödan.

MEN. Det kan som du antyder vara så att både Rådmansgatan och Hötorget var säkrade av attentatsgruppen.

Eftersom jag även tror att det fanns andra attentatsmän nära paret Palme vid Grand cirka 23.15 (vittnen Lars-Erik E, Mårten P, Ljubisa N, Lars K) så var även alternativet att de skulle ta sig hem på något annat sätt säkrat.

Den metallbrytande ammunitionen initierar tanken att GM även skulle ha skjutit om Palme satt sig i en bil vid Grand, exempelvis en taxi.

De många säkrade hemvägarna betyder att åtminstone 4-5 män fanns runt Palme när det började bli dags för avrättning. Det ser jag som en fullt rimlig grupp.

Att livvaktsskyddet var hemförlovat visste attentatsmännen enligt detta scenario. Det hade de fått veta av invigda personer på Säpo och då troligen de tre män som kontinuerligt övervakade Palme.

Eller kanske av han som såg till att förhandsvarningar försvann, var sambandsman på mordnatten, satt i spaningsledningen och sedermera planterade PKK-spåret i Holmérs huvud för att något år efter mordet sluta på Säpo och börja jobba hos gamle chefen istället.

Beträffande WT-män ser jag främst dem som jag listade i förra inlägget som mest intressanta att identifiera för Krister Petersson och hans mannar.

Vet vi förresten om PU gått till botten med Kjelle F:s uppgifter? Korta kodade radiomeddelanden från okända röster i city från kl 22.30 och framåt. Spännande.
Citera
2017-10-27, 01:34
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Är Clifford Gaddy antagonist till CIA? Nej de verkar inte vara så som de utgav sig för. Varken Hardwick, Gaddy eller Mikael Eriksson.
Lever Mikael Eriksson?

Ja, Michael Eriksson lever. Alla i ledargarnityret i EAP från 80-talet lever, med undantag för Tore Fredin.
Citera
2017-10-27, 01:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tjusigt, med sammanställningen om observationerna. Precis som du tror jag att en del av dem är något för mycket.

Det du anför ovan är vad jag tänkt om att det "plötsligt händer". Alla wtgubbar som syns var knappast involverade i någon övervakning av OP men några kan ju vart det. Om det nu var så att det dels surrades om att han var förrädare, spion etc, detta kunde väl fått mer fyr av omständighet att han sagt bort livvaktsskyddet. Likaså att det för någon som bedriver spaning väl kvittar om de blir observerad av någon annan än dem de spanar på?

En övervakningsaktivitet av OP skulle också kanske kunna förklara att SE dyker upp som gubben i lådan?

Ja, denne SE är för mig en ytterst intressant person i händelseutvecklingen under kvällen. Han var enligt en av Skandia-vakterna ute på stan och åt mat tidigare på kvällen och återkom till Skandia ca 20.10.

Därefter ska han ha suttit i sitt låsta rum med fönster mot Luntmakargatan fram till strax före mordet då han bestämde sig för att åka hem. Jag behöver väl inte rekapitulera allt trasslande med hans uttider från Skandia, tråden kan det redan.

Det intressanta, som jag ser det, är vad han pysslade med mellan 20.10 och 23.21?

Vad hände egentligen under dessa lite drygt tre timmar?

Det har sagts i tråden att han satt och smygsöp på rummet. Jag har inte en aning.

Ett annat alternativ som man åtminstone måste öppna sinnet för är att han tog sig ut bakvägen genom den berömda olåsta dörren. Säg vid 23-tiden. Gick fram till Grand, stirrade efter Palme i några minuter, gick tillbaka till Skandia. Inga problem att hinna det.

Då var det SE som Margareta S såg. Hans uppdrag bör då ha varit att meddela någon i närheten att paret Palme nu är på väg ut ur biografen.

Denne "någon annan" tog då över övervakningen av Palme. Möjligen mannen vid möbelaffären 23.15.

Om SE lämnade Grand ca 23.10-23.13 så bör han ha varit inne i Skandiahuset senast 23.18-23.20. Det var trots allt bara snett över Sveavägen.

För att direkt "officiellt gå hem".

Då var det någon annan än SE som Mårten Palme såg.

Vad sägs om den?
Citera
2017-10-27, 08:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är inte samma "släkting" som för några år sedan kom med avslöjandet att OP var rädd för några poliser? Minns inte namnet men han hade ett mytomanrykte sedan tidigare. Och släkt med OP var han inte. Men den här kanske är någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Citera
2017-10-27, 09:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är inte samma "släkting" som för några år sedan kom med avslöjandet att OP var rädd för några poliser? Minns inte namnet men han hade ett mytomanrykte sedan tidigare. Och släkt med OP var han inte. Men den här kanske är någon annan.

Du tänker på Leif Bolling, nej vi får hoppas det inte är han det rör sig om.
Citera
2017-10-27, 11:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag tror nog vi kan vara överens om att om utredningen gjort som man tänkte och gjort en undersökning av SE:s arbetsplats samt kört det spåret helt i botten hade vi antingen haft ett uppklarat mord nu eller så hade SE varit helt ute ur bilden. Samma sak med VG. Dessa båda var som jag ser det mycket mera belastade med frågetecken än den man som till slut hamnade inför rätta. Därmed blir hanteringen av dessa båda helt obegriplig. Nu vet jag att HH var mer intresserad av att sätta dit PKK men när han var ute ur bilden fanns ju inga hinder att köra dessa båda spår i botten.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, denne SE är för mig en ytterst intressant person i händelseutvecklingen under kvällen. Han var enligt en av Skandia-vakterna ute på stan och åt mat tidigare på kvällen och återkom till Skandia ca 20.10.

Därefter ska han ha suttit i sitt låsta rum med fönster mot Luntmakargatan fram till strax före mordet då han bestämde sig för att åka hem. Jag behöver väl inte rekapitulera allt trasslande med hans uttider från Skandia, tråden kan det redan.

Det intressanta, som jag ser det, är vad han pysslade med mellan 20.10 och 23.21?

Det har sagts i tråden att han satt och smygsöp på rummet. Jag har inte en aning.

Ett annat alternativ som man åtminstone måste öppna sinnet för är att han tog sig ut bakvägen genom den berömda olåsta dörren. Säg vid 23-tiden. Gick fram till Grand, stirrade efter Palme i några minuter, gick tillbaka till Skandia. Inga problem att hinna det.

Då var det SE som Margareta S såg. Hans uppdrag bör då ha varit att meddela någon i närheten att paret Palme nu är på väg ut ur biografen.

Denne "någon annan" tog då över övervakningen av Palme. Möjligen mannen vid möbelaffären 23.15.

Om SE lämnade Grand ca 23.10-23.13 så bör han ha varit inne i Skandiahuset senast 23.18-23.20. Det var trots allt bara snett över Sveavägen.

Vad sägs om den?
Citera
2017-10-27, 11:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förstår jag rätt nu, det du citerar låter inte riktigt klokt... En släkting till Olof Palme tar kontakt med en skribent på Proletären och meddelar att hen inte kan hjälpa honom (skribenten)?

i) hade Minell bett om hjälp? Från just Palmes släktingar?
ii) är det märkvärdigt på något sätt, annat än om släktingen oombedd tog det initiativet? Man kan ju tycka (jag gör nog det) det är en ganska sund inställning, att man inte aktivt vill påverka på ett sätt som kan bli negativt, även om utredningen i perioder redan kluddats till av många kockar som formellt är jäviga på alla sätt och vis. Det skulle jag tro är ganska klart för OPs närmaste familjemedlemmar, de är väl välutbildade och känner väl till hur saker bör göras och även varför. Det är väl bara Guillos Hamilton som agerar som Melanders Rulle med "själv är bäste dräng" motto?
Även om vi i Sverige har fri bevisvärdering så skulle vittnesuppgifter kunna devalveras rätt bra om BOs anhöriga börjar leta rätt på dem för samtal etc. I värsta fall skulle det väl kunna bedömas som övergrepp i rättsak. Och det är väl onödigt om man kan slippa?

Man kanske heller inte ville binda ris till egen rygg, ifall nu Proletären hade uppgiftlämnare som hade kopplingar till de "utredningsaktiviteter" som utfördes via DDR. Det kan ju vara en sak att höra vad de ev kommer fram till med visst intresse men man kanske inte exakt vill delta i deras utredning?

Kan inte något om bakgrunden utan citerar bara. Vi får som sagt hoppas att det inte är Bolling som varit i farten utan en verklig släkting.
Citera
2017-10-27, 13:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Vad sägs om den?

Återigen fabulerar du.

En noggrann analys av SEs tidslinje visar att han inte kunde varit på mordplatsen i tid. Vilket jag tidigare visat i tråden.

Hur skulle det vara att du visar att den analysen är fel utifrån tillgängliga fakta och vittnesmål.
Citera
2017-10-27, 13:25
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Vad hände med Bror Peräs vapen? Var det samma som han glömde i bilen som sedermera användes för självmordet (eller var det en hagelbrakare han använde) ? Finns det kvar eller är det destruerat?
Citera
2017-10-27, 16:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Vad hände med Bror Peräs vapen? Var det samma som han glömde i bilen som sedermera användes för självmordet (eller var det en hagelbrakare han använde) ? Finns det kvar eller är det destruerat?

Bror Perä hade en revolver 38 special och den destruerades i mars 1986. Beslagtogs från BPs bil på Regeringsgatan i Stockholm på Trettondagen 1986. Var i polisen förvar vid tiden för MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in