Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det går nog skrapa fram någon som tycker det är en hit att slå ihjäl en försvarslös kvinna bara för den sakens skull. Om du tänker dig en hjärna som beskådar alla sorters människor som kan finnas i ett motionsspår vid alla tidpunkter på året (en miniatyr av världen för GM, men med betoning på fysisk kapacitet och funktionalitet och ideal) och som sen väljer en stavgående kvinna på 60 nånting, så får du en profil på en voyeur-typ som eggas av de yngre kvinnorna, skräms och stöts bort av männen och som sen ska få sitt eget värde, inte av att motionera och bli starkare på det sättet (som vanligt folk), utan av att ha ihjäl någon "stackare som inte förstår hur ynklig hon är". Jämförelsen går mellan idealet ("de starka"), som jämförelsevis stöter bort GM, men därmed med samma ögon även stöter bort BO, och synbarligen ger GM en gnutta värde tillbaka. Detta översätts sedan i en liemanslogik, där GM får mentalt övertag på alla i spåret genom att föreställa sig att han kan (är "stark" nog att) dräpa vem som helst av dem, men han "råkar" välja damen, för att därmed vad gäller "potens" mentalt närma sig/inte skilja sig från "de starka" i spåret. Dessutom är de starka i alla händelser för starka så det passar ju bra. Att han kan bestämma över liv och död självlegitimerar dödandet av den svagare: Jag kan, och jag vågar, alltså har jag rätten att göra det, och därmed är jag starkare än alla i spåret.
Det är en människa som inte anser det nödvändigt eller möjligt för egen del att förändra sig (vare sig förändra (byta) sina ideal, välja sina egna ideal efter sina egna förutsättningar, motionera och träna för att orka med livet fysiskt, eller mogna och växa och vänta på andra skeden i livet), utan som betraktar tillvaron som statiskt uppdelad i starka och svaga, och tillvaron som oföränderlig och i händerna på de medfött lyckade och framgångsrika och starka. Mordet och tanken på detta är ett förnekande av att det skulle vara möjligt att förändra sig, ett substitut för att försöka ta tag i sitt eget liv, ett frånhändande av ansvar för sitt eget liv, och den lättsinniga utvägen ur en upplevd svaghet och otillräcklighet. Losern blir allsmäktig med en Quick fix. Med all respekt för livets hårda och olika villkor och mångas tuffa och tuffare psykiska, fysiska och sociala förutsättningar.
Vad han (som det brukar vara) bl.a. inte förstår är att livet hela tiden förändras och att "de starka" i spåret blommar över, skadar sig, åldras, gör felaktiga livsval, kämpar med ekonomi och hälsa och vardag, förlorar jobbet, och att det inte finns några garantier för någon. Och att tecknen på styrka ofta är, inte medfödda och oföränderliga, utan vad människor försöker omge sig med för att trivas, må bra och för att förenkla livet och leva upp till omgivningens krav på dem. Det finns tiotusen olika skäl att befinna sig i ett motionsspår, men förövaren ser bara sin egen underlägsenhet i allt.
Det går nog skrapa fram ngn sådan.
Det är minst lika troligt som ett planlagt mord på just LH, och troligare än en älgolycka.