Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag försöker förstå vad du menar. Du har rätt i att kommunen har viss makt. Inte när det gäller asylbesluten eller åldersuppskrivningarna, detta är Migrationsverkets ansvar. Men kommunerna har rätt att besluta om de vill bekosta fortsatt vård och boende för ensamkommande som bedömts vara över 18 år och som fått avslag på sin asylansökan. Teoretisk sett kan BO ha mördats av en ensamkommande som kickats ut från sitt HVB. Men jag tycker ändå att det är långsökt. Vet vi ens vad BO hade för arbetsuppgifter?
Jag hade dubbelfel!
"Enligt Migrationsverkets processägare Magnus Bengtsson, som medverkade i programmet är det kommunerna som förväntas utreda och bedöma vilken typ av boende som är bäst för varje individ. Uttalandet ger vid handen att det är kommunerna som måste börja göra egna åldersbestämningar, då den statliga myndighet som borde göra detta grovt brister i sin myndighetsutövning. Vet alla kommuners socialförvaltningar om detta? Att det är något som förväntas av dem?"
Det är ett debattinlägg och inte lagstiftning, men kommunen måste ju hantera myndig/omyndig om det så gäller rökning.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/kommunerna-tvingas-till-orimlig-aldersbedoemning-27225?story=2360
Jag förmodar att arbetsuppgifterna är detsamma i alla småkommuner som har arbetsmarknadsenheter. Ett försök att få de som står långt från anställning att gå dagligen till en sysselsättning som liknar ett arbete. Somliga glada är att få en sysselsättning andra ilska att tvingas anpassa sig till andra.
Med lock och pock, men pockets lagstiftning vad gäller försörjningsstöd har jag ingen aning om.
Vad gäller A-kassa och Försäkringskassans beslut är de sannolikt knutna till enheten rehabyrkena arbetsterapeut och sjukgymnast, tillsammans med psykolog avgörande hur man betraktar arbetsförmågan men det är en socionom som sammanfattar och lämnar utlåtande.
BO var sannolikt socionom.
Men som någon antytt kan det vara vårdnad av barn som är i fokus. Där är BO ev. utlåtande insamlat från hela arbetsmarknadsenheten under kanske många månader mycket tungt vägande och kanske mer fokuserat till personen.
Det är ett tyngre motivspår om det inte nu är ett lustmord.
Men jag tänker bara onödigt högt.