2017-10-25, 17:23
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det där är ett statistiskt felslut

Dessutom är det ointressant, diskussionen bör utgå från vad vi känner till om det faktiskt fallet.

Den icke politiskt korrekta BRÅ-rapporten från 2005 håller inte med dig.
Citera
2017-10-25, 17:25
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Skulle hon inte vara tillbaka kl 16?
Så kan det varit. Jag läste snabbt vad som stod i en artikel:

Del av GP-artikel:

Citat:
Kvinnan, som är i 60-årsåldern, anmäldes försvunnen klockan 18.40 efter att hon inte hade återvänt hem efter en motionsrunda. Drygt två timmar senare, klockan 20.53, hittades hon död i terrängen, cirka 20 meter ifrån milspåret som går igenom friluftsområdet.
Citera
2017-10-25, 17:26
Medlem
Kom väl ny rapport i dagarna som sa att 95.6% av alla grova våldtäkter görs av folk som inte har 2 svenska föräldrar
Citera
2017-10-25, 17:27
Medlem
ShadowSt0rms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vad ska vi göra åt de män som beter sig så här? Vad är det för fel på dem?

För att svara på dessa frågor så är bakgrund och etnicitet väldigt viktigt. Om det kommer fram till att GM är nyanländ eller etnisk svensk så kan vi utesluta väldigt många faktorer för att sedan komma på svar till varför man beter sig såhär, punkt slut.
Citera
2017-10-25, 17:28
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Så kan det varit. Jag läste snabbt vad som stod i en artikel:

Del av GP-artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/79ByK/polisens-varning-ror-er-inte-ensamma-i-omradet

"– Hon skulle vara hemma någon gång mellan 16.00 och 17.00 men hon återkom aldrig till bostaden, säger Hans Lippens vid polisens ledningscentral."

Om den uppgiften stämmer blev hon överfallen i dagsljus.
Citera
2017-10-25, 17:28
Medlem
På med foliehattarna alla! Här är min teori.

Ett rånförsök/våldtäktsförsök har gått åt helvete. GM har sett kvinnan som ett lätt offer som är ensam ute i ett skogsparti. Till GMs förvåning upptäcker han att BO är vältränad och kan freda sig bättre än vad GM tänkt sig. BO börjar skrika och göra motstånd. GM drabbas av panik och ser enbart en utväg att få tyst på BO vilket är genom att mörda.

Skulle inte alls bli förvånad när GM grips, vilket han kommer göra, och att han visat sig vara föremål för psykiatrin och begått liknande brott innan. Ett exempel är ett brott som skedde i Vänersborg för drygt 10 dagar sedan. Så hade jag varit polis hade jag kollat upp vilka patienter som hade permission från rättspsyk i Vänersborg den aktuella dagen och som möjligtvis hör hemma i Ulricehamn. För som jag förstår det bör man ha ganska god lokalkännedom om man överfaller en kvinna i detta motionsspår.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6798982

Kom ihåg vart ni läste det först
Citera
2017-10-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Någon med koll på Ulricehamn med omnejd som har lust att peka ut fyndplats och området som BO bodde på på karta? Även om det finns intressanta byggnader eller områden kring motionsspåret, någon nämnde närhet till flyktingboende.

Man brukar utgå ifrån Kurhotellet när man ska bege sig ut på gång/löpturer. Samma plats som stadion för Världscupen var på. Har avverkat många löptimmar där och det ser ut som det är på spåret där 5km-banan går. Ungefär 6-700 meter innan så delar sig vägen och ena slingan är en del av 5km-banan(där BO ser ut att ha gått/sprungit) och den andra är en del av 10km-banan. Tycker det ser ut som att "skynket" är beläget till höger om riktningen man brukar springa i. Det är väldigt sällan man går/springer i motsatt riktning, så ett överfall bakifrån låter ganska så rimligt.

Båda slingorna går parallellt med golfbanan. Det finns något LSS-boende i närheten samt rehabhem för drogavvänjning ungefär 500m-1km från själva startområdet men jag tror inte att dessa är relaterade till brottet i fråga.

https://www.google.se/maps/@57.7881218,13.4544094,16z

Kollar du det stora grönområdet som är golfbanan så är det snett ovanför till höger om "svansen" som sticker ut på höger sida.
Citera
2017-10-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Jag brukar gå rakt ut på övergångsställen utan att kolla höger och vänster först, eftersom bilarna ändå ska stanna för mig. Jag kommer troligen inte att leva så länge. Men jag kom på idag att jag kan vara lite streetsmart och kolla mig för innan jag går ut framför bilarna så slipper jag bli påkörd.

Det ni tröga jävla feminister inte fattar är att det är ingen som beskyller kvinnan för att gjort fel för att hon har hörlurar när hon springer i skogen, däremot så är det alltid smart att vara lite smart om man vill bli gammal i den här världen. Världen anpassar sig inte efter vad vi tycker, vi får anpassa oss efter hur världen ser ut. För övrigt bör män inte heller ha hörlurar på sig när de springer. Kan bli rånade och misshandlade. Lyssna på naturen istället.

Är det här ett slumpmässigt överfall så lär det vara en jävla dåre som gör det i dagsljus.

Man behöver inte vara feminist för att anse att kvinnor ska kunna ta en löptur utan att riskera att våldtas eller mördas.
Senast redigerad av Den.smarta 2017-10-25 kl. 17:58.
Citera
2017-10-25, 17:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Den icke politiskt korrekta BRÅ-rapporten från 2005 håller inte med dig.

Det statistiska felslutet består i att överrepresentation inte säger något om åt vilket håll misstankarna bör riktas. Över- eller underrepresentation tar nämligen inte hänsyn till hur stor del den överrepresenterade gruppen utgör i populationen i stort. Det vill säga: Om vi antar att män som du klassar som "MENA/Afrika" är 200 000 individer i Sverige, och män som du klassar som svenskt ursprung är 2 000 000 individer, och den första gruppen är 5 gånger överrepresenterad i förhållande till den sistnämnda, så är det då mest troligt att GM tillhör den sistnämnda, eftersom de gruppen är tio gånger större.

Dessutom tittar statistik till sin natur på samtliga fall, och om det här rör sig om en överfallsvåldtäkt så är det (precis som alla andra våldtäkter) inte ett typiskt fall.
Citera
2017-10-25, 17:38
Medlem
PW-Gerssons avatar
På tv sade de nyss att kvinnan arbetade inom kommun och att det nu undersöks om det förelåg någon hotbild mot kvinnan. Någon som vet mer kring detta?
Jobbade hon som politiker, på soc. en ungdomsgård eller var?
Citera
2017-10-25, 17:41
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag visste inte att man behövde vara feminist för att anse att kvinnor ska kunna ta en löptur utan att riskera att våldtas eller mördas.

Spelar ingen roll vad vi anser, vi kan bli mördade och våldtagna ändå.
Citera
2017-10-25, 17:42
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Kom väl ny rapport i dagarna som sa att 95.6% av alla grova våldtäkter görs av folk som inte har 2 svenska föräldrar

Skulle inte vara förvånad om GM i detta fall är etnisk svensk. Känns lite som ett gammalt fall från 1960-talet som skulle kunnat vara från "Veckans brott" på SVT. Generellt sett är dock oddsen låga att det kan vara en nysvensk utifrån våldtäktsstatistiken...

Polisutredningen borde förhoppningsvis kunna få fram en hel del ledtrådar eftersom offret hittades så snabbt.

Tragiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in