Citat:
Ursprungligen postat av
Mach3
Alltså det här med "vad var det jag sa" människor. De skriker sig hesa om bubblor i 5-7 år och så fort det blir en dipp så träder de triumfatoriskt fram och säger "vad var det jag sa" trots att de har sagt "vad var det jag sa" felaktigt 1000 gånger innan de fick lite rätt en gång. Hade dessa människor köpt sig en lägenhet när de började skrika om bubbla istället för att sitta och trycka i en hyresrätt och vänta på att bubblan ska spricka så hade de tjänat många hundratusen.
Jag vet inte om du är en sådan människa man du skriver att du aldrig skulle rekommendera någon att köpa en bostadsrätt idag, när var senast du rekommenderade att man som förstagångsköpare skulle kliva in på marknaden?
Notis: Citatet är nedkortat.
Jag är inte en "vad var det jag sa-are", de flesta av dem dyker alltid upp efteråt. Jag konstaterar att bostadsmarknaden är eldad på minusränta (i en högkonjunktur) och kraschen kommer att bli otäck när det smäller. Det KOMMER att smälla, tro mig.
Tro inte att jag "sitter och trycker" i en hyresrätt heller

Jag äger flera fastigheter, skillnaden på mig och många andra är att jag INTE belånat dem hårt (då jag anser att man MÅSTE orka med en ränta på mellan 5-7 %) Det så kallade
egentliga värdet är nu inte i fas med
försäljningspriset. Många här tror att en ränta runt 1.x % är "normal"....Det är INTE normalt någonstans !
Nu ligger en lägenhet i Stockholms innerstad på sådana nivåer att till och med en nedgång till 2014 års nivå (ca 30% mindre än dagens pris) kommer att bli extremt kännbar vid en ganska blygsam räntehöjning...och det är inte rimligt.
Jag blir också extremt nervös när unga barnfamiljer bygger nya hus för att "det kostar bara 8500 kr i månaden att bo där" (med 4,5 milj i lån till 1.26% ränta efter avdrag 3300 kr+3000 i drift+2200 i amortering och inte en krona till framtida underhåll)- Verkligheten är att ett hus med 4 500 000 kr i lån kostar 270 000 kr brutto (vid en ränta på normala 6%) Det är en ränta på 22 500 kr innan ränteavdrag, sedan kommer fastighetsunderhåll och normal drift och ÄKTA amortering på det (alltså att huset ska vara betalt inom 50 år, helst inom 40 år)...och ränteavdraget kanske försvinner eftersom många börjar ifrågasätta varför andra skattebetalare ska betala dina lån.
Det är ett kraftigt subventionerat hus som min fiktiva barnfamilj byggt, den egentliga kostnaden är
10000 kr/månad om huset ska vara betalt på 40 år + 16000 kr/månad initialt med en ränta på 6% efter skatteavdrag + 3000 kr/månad i drift (ingen skillnad mot innan) + 5000 kr/månad i underhållsfond (det är här det fuskas mest "huset är ju nytt", vi behöver väl inte lägga undan pengar !)
Summa : 34 000 kr per månad. Detta beloppet är ett helt annat att bära upp. Lägg sedan in en värdeminskning på fastigheten där lånen överskrider värdet och en eventuell arbetslöshet på det...
Jag äger som sagt innan flera fastigheter och framtida underhåll är snarast LÅGT räknat. Jag har varit med ett tag, många som kommer in nu har INTE varit med innan. Gissa vem som får betala priset !