Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-16, 20:39
Medlem
smoerreboms avatar
Det här var ruggigt onödigt.

Råkade dra o släppa min mapp som heter downloads och släppa den i en systemmapp som ligger bredvid. Jag har xp pro.

Nu vägrar den flytta tbx katalogen, den vägrade när jag provade ångra o ctr-z, man får pop up pm att den är skrivskyddad eller öppen.

Kollar man på egenskaper så är skrivskyddad så där lätt grå och även om man tar bort det så kommer det tbx hela tiden. Katalogen är nu dessutom helt tom trots att det var typ 100 gig med filmer i

Har googlat lite på detta o på engelska o får intrycket att det är rätt kört?
Citera
2017-10-16, 20:49
Medlem
När sånt där händer är det dax för [format c:]. Eftersom du tydligen fortfarande kör Xp är det också läge för operativssystemsuppgradering. =)
Citera
2017-10-16, 22:13
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2017-10-16, 22:32
Medlem
En möjlighet är att starta datorn med ett annat operativsystem, från antingen USB-minne eller CD/DVD-skiva. Då borde du kunna komma runt eventuella rättigheter som hindrar dig.

Jag är inte säker, men jag tror det finns någon DOS-kopia som är fri att använda. Annars kan du använda tex Knoppix, och möjligen Ubuntu.
Citera
2017-10-17, 18:48
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
När sånt där händer är det dax för [format c:]. Eftersom du tydligen fortfarande kör Xp är det också läge för operativssystemsuppgradering. =)
Datan är 10 år gammal , Q6600 så det har gått bra. Dock så är det lite hasardartat med XP nu så visst, det är bara att jag tycker det är så trist att installera om alla program, lösenord och skit. Fruktansvärt liten miss rent mekaniskt, jag råkade dra musen nån millimeter samtidigt som jag tryckte på download-foldern, antar att det är det som är "pro" i XP pro

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En möjlighet är att starta datorn med ett annat operativsystem, från antingen USB-minne eller CD/DVD-skiva. Då borde du kunna komma runt eventuella rättigheter som hindrar dig.

Jag är inte säker, men jag tror det finns någon DOS-kopia som är fri att använda. Annars kan du använda tex Knoppix, och möjligen Ubuntu.
Det där låter för jobbigt.

Ni tror inte det finns något program som går att använda inom ramen för det befintliga operativsystemet alltså? Eller via CMD på nåt sätt.
Citera
2017-10-18, 17:11
Medlem
Det finns räddnings / recovery program men du får räkna med att det tar flera dagar om det är en jätte stor disk.

Du kan köpa/låna en disk som du testar att installerar om på. En extra disk har man ändå nytta av för extra backup, testa olika Windows versioner mm.

Men ha bara 1 disk kopplad medan du installerar om. Andra diskar kopplar du in när DVD/USB installerat klart. Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta vilket leder till olika problem senare.

Tröttnar du på att installera om så kan du byta till gamla disken och fortsätta en annan dag. Oavsett hur många program, spel mm du har så är det bara några som man använder varje dag. Resten kan man vänta till den dagen de behövs.

Man sparar massor med tid och energi genom att förbereda sig i förväg med att ladda ned det som behövs och kopiera det man inte vill förlora. Diskar kan dö närs om helst så man bör se till att ha backup.

Gällande att byta Windows version så är hur mycket minne datorn mer intressant. Jag antar att du har 4GB och inte kör något krävande spel mm och då borde det vara lönt att åtminstone testa det med en annan disk.
Citera
2017-10-18, 19:55
Medlem
Kommer du åt skiten med Adminrättigheter i Felsäkert läge kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in