Citat:
Finns säkerligen filter som gör skillnad. Men utan nån slags direkt matning av luft utifrån så gör konfilter oftast mer skada än nytta då man suger mer luft från motorrummet. Finns ju ett flertal tester gjorda där det visar sig att effektmässigt så är ett original pappersfilter det bästa.Konfilter ger ett kraftigt ökat intag av luft. Sen om det behövs är en annan femma. På en standardbil är det meningslöst. På lätt trimmade bilar funkar insatsfilter bättre. På kraftigt trimmade bilar kan det i vissa fall vara absolut nödvändigt att bygga om luftfilterboxen eller att ta bort den och ersätta den med ett konfilter för att kunna få in tillräckligt med friskluft.
Att det skulle komma in mer skit i motorn är inte heller helt sant utan mer beroende av vilket filter man köper, det finns både bra och dåliga. Originalfiltren är som regel av rätt dålig kvalitet och köper man billigt på Biltema och liknande är de ännu sämre så då kan det tillochmed vara bättre att köpa ett insatsfilter av bättre kvalitet.
Jag brukar inte använda konfilter själv då jag inte är så förtjust i ljudet men har haft det på många bilar. Nu kör jag Insatsfilter, senast ett HKS men i de andra bilarna KN och Pipercross.
Att LMM:en blir smutsig beror på att en del filter ska smörjas in med olja. partiklar från oljan följer med insugsluften och en del fastar på LMM-ens Mätpinne. Det är inte så bra. Torra filter är bättre men får bytas oftare.
Att det skulle komma in mer skit i motorn är inte heller helt sant utan mer beroende av vilket filter man köper, det finns både bra och dåliga. Originalfiltren är som regel av rätt dålig kvalitet och köper man billigt på Biltema och liknande är de ännu sämre så då kan det tillochmed vara bättre att köpa ett insatsfilter av bättre kvalitet.
Jag brukar inte använda konfilter själv då jag inte är så förtjust i ljudet men har haft det på många bilar. Nu kör jag Insatsfilter, senast ett HKS men i de andra bilarna KN och Pipercross.
Att LMM:en blir smutsig beror på att en del filter ska smörjas in med olja. partiklar från oljan följer med insugsluften och en del fastar på LMM-ens Mätpinne. Det är inte så bra. Torra filter är bättre men får bytas oftare.
Och att lägga ett sportfilter i original luftburk, sämre filtrering, mindre filteryta och oftast lägre luftflöde gör det till en rent korkad idé, original pappersfilter är ju kraftigt överdimensionerat eftersom det ska kunna gå ett par tusen mil även i riktigt dammiga förhållanden men ändå behålla prestandan under hela serviceperioden.
Brööl = konfilter.
Prestanda, ekonomi och komfort = originalfilter.
En S80 med brööl? Njae... Fast det är ju jag det.