2017-10-17, 20:14
Medlem
dumbuks avatar
Hej,

Har fått svarta prickar som ser ut som tjära/smuts som fastnat till sig ordentligt på lacken. Testade gnugga ordentligt med svamp samt avfettning (inte kall) men trots försök så är nu prickarna kvar.

Dessutom är bilen vit, så prickarna stör mig något riktigt.

Bästa och skonsammaste lösningen? det är en ny bil så vill helst inte experimentera med medel som kan skada lacken.

Tacksam för alla svar.
Citera
2017-10-17, 20:20
Medlem
franges avatar
Det är troligen asfaltsfläckar, du har troligen kört någonstans där det varit nylagd asfalt.

Kallavfettning brukar lösa det - spruta på och låt det verka i 3-4 min så skall det bara vara att torka bort sen. Köp en RIKTIG kallavfettning av kvalitet, och inte det billigaste du hittar på macken eller Feltema.
Citera
2017-10-17, 20:22
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är troligen asfaltsfläckar, du har troligen kört någonstans där det varit nylagd asfalt.

Kallavfettning brukar lösa det - spruta på och låt det verka i 3-4 min så skall det bara vara att torka bort sen. Köp en RIKTIG kallavfettning av kvalitet, och inte det billigaste du hittar på macken eller Feltema.

Mycket möjligt, låter bekant nu när du nämner det. För dessa fläckar får man annars väldigt sällan under sommaren?

Vilken kallavfettning kan du rekommendera?
Citera
2017-10-17, 20:24
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Har fått svarta prickar som ser ut som tjära/smuts som fastnat till sig ordentligt på lacken. Testade gnugga ordentligt med svamp samt avfettning (inte kall) men trots försök så är nu prickarna kvar.

Bästa och skonsammaste lösningen? det är en ny bil så vill helst inte experimentera med medel som kan skada lacken.

Tacksam för alla svar.

Det finns en avfettning som heter PrickBort som löser dina problem, jag tror de finns på OK/Q8 och är rätt vanligt så den finns på många ställen. Spraya på, vänta nån minut och tvätta sedan bilen som vanligt.
Citera
2017-10-17, 20:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för alla svar.

Använd det här, det är suveränt och fungerar:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Clay-Bar-Kit-2000031054/
Citera
2017-10-17, 20:27
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Det finns en avfettning som heter PrickBort som löser dina problem, jag tror de finns på OK/Q8 och är rätt vanligt så den finns på många ställen. Spraya på, vänta nån minut och tvätta sedan bilen som vanligt.

Är det en kallavfettning? Om nej, vad är det mer specifikt i flaskan?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Använd det här, det är suveränt och fungerar:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Clay-Bar-Kit-2000031054/

Hur använder man en sånn kit? Brukar inte se biltemas produkter som bra överlag, men kanske värt att ge det en chans.
Citera
2017-10-17, 20:28
Medlem
För sådana envisa små tjärprickar kan en bra avfettning eller ännu hellre tjärlösare typ Prickbort funka, duscha på och låt verka enligt beskrivningen.

En annan lösning är att köpa en klump speciell lera för rengöring av lack, som man sen gnider enligt anvisningarna över lacken och som då är fenomenal på att avlägsna asfaltsfläckar, flygrost och annat envist elände från lacken.

I alla fallen ovan bör man sen polera och försegla lacken med ett bra vax eller liknande.
Citera
2017-10-17, 20:28
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Mycket möjligt, låter bekant nu när du nämner det. För dessa fläckar får man annars väldigt sällan under sommaren?

Vilken kallavfettning kan du rekommendera?

Prick-bort brukar funka bra på asfaltsfläckar men jag rekomenderar http://bilvardsexperten.se/butik/storpack/bve-avfettning-1l-i-triggerflaska/

Det finns säkert både billigare och bättre men den är sannerligen riktigt bra, spruta på den där lät verka en stund, spruta sedan på alkalisk avfettning på hela bilen och låt det stå en stund typ 5 Min och sen högtryckstvätten

Lycka till
Citera
2017-10-17, 20:31
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Prick-bort brukar funka bra på asfaltsfläckar men jag rekomenderar http://bilvardsexperten.se/butik/storpack/bve-avfettning-1l-i-triggerflaska/

Det finns säkert både billigare och bättre men den är sannerligen riktigt bra, spruta på den där lät verka en stund, spruta sedan på alkalisk avfettning på hela bilen och låt det stå en stund typ 5 Min och sen högtryckstvätten

Lycka till

Den du länkade till är en alkalisk avfettning?
Citera
2017-10-17, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur använder man en sånn kit? Brukar inte se biltemas produkter som bra överlag, men kanske värt att ge det en chans.

1. Tvätta bilen på vanligt sätt.
2. Aktivera leran genom att knåda den i händerna.
3. Spraya på vätskan på en mindre del av bilen.
4. Dra med leran över ytan.

Leran går att återanvända många gånger genom att knåda.

http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/36-04_man.pdf
Citera
2017-10-17, 20:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Vilken kallavfettning som helst funkar. Det är ju ett konstigt namn, den andra avfettningen används ju inte varm heller men här avses alltså petroleumbaserad avfettning.

Jag använder "miljövänlig" avfettning annars men just asfaltsprickar biter den inte på utan där måste det vara lite gammaldags nafta. Det går lika bra med tändvätska, lacknafta och liknande, alla sådana ämnen löser upp asfalt hur bra som helst. Jag brukar klara mig med någon dl till hela bilen, man behöver inte vräka på det.
Citera
2017-10-17, 20:36
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Den du länkade till är en alkalisk avfettning?

Den heter bve kallavfettning... deras alkaliska heter bve grön😙
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in