2017-10-15, 11:43
  #59569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En smula oroväckande. Jag börjar inse att mina tunga bet på SD på över 23% riskerar att gå förlorade.

Det är förstås moderaternas fel. Ytterst oväntat att de skulle skärpa sig så pass mycket att en och annan sympatisör återvänder. Man börjar till och med offentligt nedvärdera dåren Reinfeldt och alla hans katastrofala galenskaper.

Sd:s väljarkår består grovt uppskattat av 30% f.d. sossar, 30% f.d. moderater, 30% politiskt nollställda och 10% som inte vet vad dom röstar på. Nu kommer antagligen 1/3 av de f.d. moderaterna lämna SD och gå tillbaka till M, vilket innebär att SD går ner från 25% till 20% (verkliga värden, inte opinionsinstitutens riggade).
Man bör komma ihåg att M skiljer sig markant från L och C i ett avseende, och det är att M inte är en diverselåda för en mängd olika uppfattningar som spretar åt olika håll. M är ett drillat kompani som byter åsikt på kommando. Det finns inga Birgitta Ohlsson och Carl Schlyter i M som protesterar mot omläggningen av migrationspolitiken. De som ogillar omläggningen så mycket att de inte kan stå för den finns inte längre kvar i partiet (typ Kent Persson, Moa Berglöf och Bodil Sidén), därför att de vet att om de ska vara kvar så måste de gå all-in med den skärpta politiken. Det går inte att göra som i S där såna som Ulf Bjereld driver en helt annan linje än moderpartiet. Möjligen på MUF-nivå, men på vuxennivå finns bara en tillåten M-linje (och numera accepterar t o m MUF den skärpta linjen, vilket går helt emot den över 25 år gamla traditionen att MUF slåss för öppna gränser).

Så väljarna som gått tillbaka är inte lurade i bemärkelsen att M bara skulle låtsas på nåt sätt. Den stora faran ligger snarare som vanligt i att M vill hålla ihop alliansen. Det är där SD måste lägga allt krut. Åkesson får inte tillåta M-väljarna att vaggas in i den falska föresvävningen att de endast kommer att få den nya M-politiken efter valet. SD måste nöta in ständiga påminnelser om hur det gick förra gången M skulle vara tuffa, när de ville införa försörjningskrav vid anhöriginvandring. C, L och KD förstörde det initiativet fullständigt och gjorde lagen verkningslös pga tusen undantag, och när M ville göra ett nytt försök och förhandla om undantagen så sa C, L och KD blankt nej, nej och nej.

Åkesson behöver alltså lägga de kommande 11 månaderna på att upprepa följande mantra: "En röst på Ulf Kristersson är en röst på Annie Lööf. En röst på Johan Forssell är en röst på Fredrik Federley. En röst på Elisabeth Svantesson är en röst på Cecilia Wikström."

Eller min favorit: "En röst på Hanif Bali är en röst på Johanna Jönsson." Den är sorglig men den är sann.
2017-10-15, 11:52
  #59570
Medlem
Enligt dagens Expressen har ju SD 15%! Race to the bottom verkar vara igång....
2017-10-15, 12:05
  #59571
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Enligt dagens Expressen har ju SD 15%! Race to the bottom verkar vara igång....
Tja Sifo hade 10,4 procent på SD i oktober efter valet 2014,och strax under 9 före valet.
trovärdighet= 0
2017-10-15, 12:07
  #59572
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Egentligen är 95 procent Sverigedemokrater, men eftersom nästan alla Sverigedemokrater inte törs berätta det för andra eller ta en valsedel som är märkt SD, så kommer SD aldrig få makten i Sverige.
nej det är omöjligt ,då underlaget för SD,s kärnfråga invandringspolitken är bara drygt 70%
2017-10-15, 12:08
  #59573
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Enligt dagens Expressen har ju SD 15%! Race to the bottom verkar vara igång....

Kristerssons intåg är både sds fall och lycka. Tror vi kan glömma 25-30% nästa år däremot kommer Åkessons politik råda efter 2018, gott så kan jag tycka.

– Äntligen slutar vi upp med hyckleriet i Sveriges migrationspolitik, sa riksdagsledamoten Hanif Bali inför debatten.

https://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-skarper-sin-migrationspolitik/
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2017-10-15 kl. 12:11.
2017-10-15, 12:18
  #59574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kristerssons intåg är både sds fall och lycka. Tror vi kan glömma 25-30% nästa år däremot kommer Åkessons politik råda efter 2018, gott så kan jag tycka.

– Äntligen slutar vi upp med hyckleriet i Sveriges migrationspolitik, sa riksdagsledamoten Hanif Bali inför debatten.

https://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-skarper-sin-migrationspolitik/



Du är nog alldeles för tidigt ute med dina slutsatser - tyvärr!

Tillväxten för SD inför 2018 är mer eller mindre garanterad.

Som några halvfigurer knappast kan påverka...
__________________
Senast redigerad av Charnadios 2017-10-15 kl. 12:21.
2017-10-15, 12:19
  #59575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kristerssons intåg är både sds fall och lycka. Tror vi kan glömma 25-30% nästa år däremot kommer Åkessons politik råda efter 2018, gott så kan jag tycka.

– Äntligen slutar vi upp med hyckleriet i Sveriges migrationspolitik, sa riksdagsledamoten Hanif Bali inför debatten.

https://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-skarper-sin-migrationspolitik/
Vilka funderar du at rösta på fortfarande sd?
2017-10-15, 12:22
  #59576
Medlem
Jag har märkt att det är många folk i tråden som pricip säger att SD KOMMER ATT FALLA DET ÄR KÖRT M HAR TAGIT ALLA SDS VÄLJARE OCH DERAS POLITIK. Jag årkar inte svara på deras trams hela tiden om ni trorbså gå och läs mina tidigare inlägg. Allt är inte bara svart och vitt.
2017-10-15, 12:23
  #59577
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Vilka funderar du at rösta på fortfarande sd?

Självklart lägger jag min röst på Sd. Har skrivit det hundratals gånger tidigare, övriga partier har sparkat på svenskarna och är att betrakta som landsförrädare.
2017-10-15, 12:25
  #59578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Självklart lägger jag min röst på Sd. Har skrivit det hundratals gånger tidigare, övriga partier har sparkat på svenskarna och är att betrakta som landsförrädare.
Ja exaxt dom flesta tycker också så tro inte på dom här dålia mätningarna
2017-10-15, 12:37
  #59579
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Ja exaxt dom flesta tycker också så tro inte på dom här dålia mätningarna

Jag är tyvärr inte alls säker på detta, majoriteten bryr sig inte om historia överhuvudtaget. De röstar på det parti de tycker har bäst politik på valdagen. Om de då har möjlighet att välja på moderaterna eller sd i vallokalen väljer majoriteten moderaterna tyvärr.

Min förutspåelse denna dag angående valresultat 2018 är följande:

Moderaterna: 28%
Socialdemokraterna: 25,6%
Sverigedemokraterna: 18,4%
2017-10-15, 12:46
  #59580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Ja exaxt dom flesta tycker också så tro inte på dom här dålia mätningarna

De flesta här tycker så ja, men inte folk i allmänhet, som vare sig är på flashback eller alternativ media. Nu tappar SD de M-väljare som sedan valet hoppat till SD just pga M:s tidigare huvudlösa migrationspolitik. Och som SD agerat på höger-vänsterskalan, har man dessvärre sett till att minimera rekryteringen från S.
Det SD kan hoppas på nu är att alla politiskt ointresserade väljare (som är många) ändå fortsätter att hoppa till SD när invandringskaoset bryter loss nästa år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in