Citat:
Man bör komma ihåg att M skiljer sig markant från L och C i ett avseende, och det är att M inte är en diverselåda för en mängd olika uppfattningar som spretar åt olika håll. M är ett drillat kompani som byter åsikt på kommando. Det finns inga Birgitta Ohlsson och Carl Schlyter i M som protesterar mot omläggningen av migrationspolitiken. De som ogillar omläggningen så mycket att de inte kan stå för den finns inte längre kvar i partiet (typ Kent Persson, Moa Berglöf och Bodil Sidén), därför att de vet att om de ska vara kvar så måste de gå all-in med den skärpta politiken. Det går inte att göra som i S där såna som Ulf Bjereld driver en helt annan linje än moderpartiet. Möjligen på MUF-nivå, men på vuxennivå finns bara en tillåten M-linje (och numera accepterar t o m MUF den skärpta linjen, vilket går helt emot den över 25 år gamla traditionen att MUF slåss för öppna gränser).En smula oroväckande. Jag börjar inse att mina tunga bet på SD på över 23% riskerar att gå förlorade.
Det är förstås moderaternas fel. Ytterst oväntat att de skulle skärpa sig så pass mycket att en och annan sympatisör återvänder. Man börjar till och med offentligt nedvärdera dåren Reinfeldt och alla hans katastrofala galenskaper.
Sd:s väljarkår består grovt uppskattat av 30% f.d. sossar, 30% f.d. moderater, 30% politiskt nollställda och 10% som inte vet vad dom röstar på. Nu kommer antagligen 1/3 av de f.d. moderaterna lämna SD och gå tillbaka till M, vilket innebär att SD går ner från 25% till 20% (verkliga värden, inte opinionsinstitutens riggade).
Det är förstås moderaternas fel. Ytterst oväntat att de skulle skärpa sig så pass mycket att en och annan sympatisör återvänder. Man börjar till och med offentligt nedvärdera dåren Reinfeldt och alla hans katastrofala galenskaper.
Sd:s väljarkår består grovt uppskattat av 30% f.d. sossar, 30% f.d. moderater, 30% politiskt nollställda och 10% som inte vet vad dom röstar på. Nu kommer antagligen 1/3 av de f.d. moderaterna lämna SD och gå tillbaka till M, vilket innebär att SD går ner från 25% till 20% (verkliga värden, inte opinionsinstitutens riggade).
Så väljarna som gått tillbaka är inte lurade i bemärkelsen att M bara skulle låtsas på nåt sätt. Den stora faran ligger snarare som vanligt i att M vill hålla ihop alliansen. Det är där SD måste lägga allt krut. Åkesson får inte tillåta M-väljarna att vaggas in i den falska föresvävningen att de endast kommer att få den nya M-politiken efter valet. SD måste nöta in ständiga påminnelser om hur det gick förra gången M skulle vara tuffa, när de ville införa försörjningskrav vid anhöriginvandring. C, L och KD förstörde det initiativet fullständigt och gjorde lagen verkningslös pga tusen undantag, och när M ville göra ett nytt försök och förhandla om undantagen så sa C, L och KD blankt nej, nej och nej.
Åkesson behöver alltså lägga de kommande 11 månaderna på att upprepa följande mantra: "En röst på Ulf Kristersson är en röst på Annie Lööf. En röst på Johan Forssell är en röst på Fredrik Federley. En röst på Elisabeth Svantesson är en röst på Cecilia Wikström."
Eller min favorit: "En röst på Hanif Bali är en röst på Johanna Jönsson." Den är sorglig men den är sann.