Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 02:43
  #1
Medlem
ImanMirblokis avatar
Hej!

Som ni kanske har läst, så har jag öppnat upp BitCurrency.se igen, men med ett banktillstånd istället för tillstånd från Finansinspektionen som "Betalningshanterare".
Jag fick dock stänga ner ganska snabbt igen, eftersom jag upptäckte att något inte stämmer.

En kund som vill växla 0.1 BTC hos mig, ska enligt mitt pris betala 510 kr (kurs i skrivande stund) medan t.ex. BTCX som har lägre kurs än mig betalar ut 0.09550822 BTC för samma pris. Safello som har högre kurs än mig betalar ut 0.09568573 BTC.

Deras "tickers", dvs. kurs, är därmed missvisande. Jag hämtar mina prisuppgifter från Bitstamp och Blockchain för att ta fram ett medelvärde och lägger på 2% som är min "vinst". Enkel matematik liksom.

BTCX visar för närvarande 4872.85 SEK för 1 BTC, men när man loggar in och försöker köpa en 1 BTC, så blir priset 5340 kr.

Jag har för mig att missvisande pris på produkter och tjänster är olagligt, eller har jag fel?
Citera
2016-09-26, 03:02
  #2
Medlem
ImanMirblokis avatar
För den som tvekar på mina uppgifter, så postar jag min "tickers" kod här:

Kod:
<?php   
 require_once('Cache/Lite.php');
    $id = 'bitst';
    $options = array(
                        'cacheDir' => 'tmp/',
                        'lifeTime' => 120
    );
    $Cache_Lite = new Cache_Lite($options);
        // Get USD / SEK Price Ratio
        ob_start();
        require 'dollarprice.php';
        $usd = ob_get_clean();
    function getPrice() {
        $c = curl_init();
        curl_setopt($c, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1);
        curl_setopt($c, CURLOPT_HTTPHEADER, array('Accept: application/json', 'Content-Type: application/json'));
        curl_setopt($c, CURLOPT_URL, 'https://www.bitstamp.net/api/ticker/');
        $data = curl_exec($c);
        curl_close($c);
        return $data;
    }
    if ($data = $Cache_Lite->get($id)) {
    } else {
         $data = getPrice();
         $Cache_Lite->save($data);
    }
    $obj = json_decode($data);
    $sell = $obj->{'ask'};
    $buy = $obj->{'bid'};
$tempbuy = ($buy * $usd) - (($buy * $usd) * 0.02);
?>
Citera
2016-10-02, 11:09
  #3
Medlem
Ofta visas köp-kursen, medan man köper till sälj-kursen. En konverteringsavgift läggs dessutom nästan alltid på. Detta oavsett valuta. Kolla kurserna på x-rates eller din bank och jämför med vad du får vid en växling på forex.
Citera
2017-10-12, 21:49
  #4
Medlem
Hej, jag tror du har rätt.

La in en order idag när kursen var lägre än vad den var nu och ser att jag för 10k sek får 0.21994537 BTC

Men när jag kollar kursen nu, när den är ett par tusen högre så ser jag att
10000 Kronor = 0.2327 BTC. Deras avgift är 12.15 sek. Så det beror inte på den.

Jag har mailat de och frågat om de försöker lura mig.

Ska bli intressant och se vad jag får för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback