2017-10-09, 14:41
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag är medveten om det. Jag är bara rätt trött på att Fuggetabowdit gång efter annan utger sig för att vara expert i precis allt som har med det här fallet att göra. Han har från trådens start gått från att vara vapenguru till ballistisk expert för att sen kunna bedöma blodfläckar och se hur döden gått till. Det är Dexter på Crystal Meth vi har att göra med här.

Jag förstod det, tänkte bara backa upp svaret
Citera
2017-10-09, 14:43
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Då kan jag berätta att i Kiruna smorde vi även in de rörliga delarna i våra magasin för att fjädrar och dylikt skulle fungera klanderfritt och inte rosta. Om det gjorde någon skillnad kan inte jag bedöma, men våra befäl ansåg iallafall det.

Las Vegas har inte Kirunas klimat, någonsin. Det är en öken. Fett binder skit och speciellt sand som blåser i en öken.
Citera
2017-10-09, 14:48
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Jag har aldrig sett någon demontera sitt magasin efter skjutning och olja in det. Jag har heller aldrig sett eller köpt patroner med inoljade kulor. Jag tror man kan förstöra ett vapen med sådana kulor. Hur många timmar lägger du på vapenvård? Har du ens tid att sitta här och posta massa påhittade teorier om inoljat skit och hur ditt tarminnehåll ser ut?

Nej då, det är nog inget man gör speciellt regelbundet direkt. Men nog kan det på ett eller annat sätt finnas vapenfett på ett magasin. Jag antar att du förnekar månens existens också då jag gissar att du inte varit där personligen.

Jag har tid till lite blandade intressen och nöjen, absolut.
Citera
2017-10-09, 14:52
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Jag är medveten om det. Jag är bara rätt trött på att Fuggetabowdit gång efter annan utger sig för att vara expert i precis allt som har med det här fallet att göra. Han har från trådens start gått från att vara vapenguru till ballistisk expert för att sen kunna bedöma blodfläckar och se hur döden gått till. Det är Dexter på Crystal Meth vi har att göra med här.
Kul att du uppskattar mina inlägg som jag dina. Det är alltid trevligt att diskutera med folk som har kunskap om något och kan tillföra diskussionen det. Tyvärr så har inte du och några andra i tråden lyckats särskilt väl med den saken och så då säger jag vad jag tycker om det. Det är ju trots allt ett diskussionforum och inte en plats där vi runkar av varandra som vissa tycks vilja göra.
Citera
2017-10-09, 15:03
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Nej då, det är nog inget man gör speciellt regelbundet direkt. Men nog kan det på ett eller annat sätt finnas vapenfett på ett magasin. Jag antar att du förnekar månens existens också då jag gissar att du inte varit där personligen.

Jag har tid till lite blandade intressen och nöjen, absolut.

På Brownells sida finns en guide för magasin, där kan man läsa följande:

If using an oil, be sure to wipe all excess oil off as this will accumulate residue and lead to malfunctions if it is not removed. Mag Slick works well as it is a dry coating that will not harm plastic frames or magazines and it leaves no wet film to collect residue. The magazine is now clean and ready for reassembly.

https://www.brownells.com/aspx/Learn/LearnDetail.aspx?lid=10505

Du kanske ska beställa en resa till månen när du ändå är ute och svävar i rymden.
Citera
2017-10-09, 15:07
Medlem
AX64s avatar
Citat:
På Brownells sida finns en guide för magasin, där kan man läsa följande:

If using an oil, be sure to wipe all excess oil off as this will accumulate residue and lead to malfunctions if it is not removed. Mag Slick works well as it is a dry coating that will not harm plastic frames or magazines and it leaves no wet film to collect residue. The magazine is now clean and ready for reassembly.

https://www.brownells.com/aspx/Learn/LearnDetail.aspx?lid=10505

Du kanske ska beställa en resa till månen när du ändå är ute och svävar i rymden.

Där står också "All of the components of the magazine should be given a very light coat of Mag Slick or oil to prevent rusting and to ensure smooth operation". Klart man inte dränker prylarna och torkar bort överflöd, till exempel på en gammal tröja.

Är helt säker på att GM läste just detta. Om bara GM hade läst lagboken också, för där står att man inte ska döda. Och allra minst ett 50-tal oskyldiga.

Ingen påstår att han med säkerhet har olja eller fett på kläderna, men att det inte är uteslutet att det kan vara det.
Senast redigerad av AX64 2017-10-09 kl. 15:09.
Citera
2017-10-09, 15:17
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Där står också "All of the components of the magazine should be given a very light coat of Mag Slick or oil to prevent rusting and to ensure smooth operation". Klart man inte dränker prylarna och torkar bort överflöd, till exempel på en gammal tröja.

Är helt säker på att GM läste just detta. Om bara GM hade läst lagboken också, för där står att man inte ska döda. Och allra minst ett 50-tal oskyldiga.

Ingen påstår att han med säkerhet har olja eller fett på kläderna, men att det inte är uteslutet att det kan vara det.
Brukar du ställa dig i vardagsrummet och praktisera vapenvård med kläderna du bär på kroppen?

Men istället för blod från en möjlig andra skottskada så anser du att det är sannolikare med kräks eller vapenolja på hans tröja.

Jag uppfattade dig som någorlunda intelligent i början men jag får erkänna att jag misstog mig där.
Citera
2017-10-09, 15:24
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Brukar du ställa dig i vardagsrummet och praktisera vapenvård med kläderna du bär på kroppen?

Men istället för blod från en möjlig andra skottskada så anser du att det är sannolikare med kräks eller vapenolja på hans tröja.

Jag uppfattade dig som någorlunda intelligent i början men jag får erkänna att jag misstog mig där.

Där svarade jag att det mycket väl kan vara näsblod.. Men eftersom det svaret antagligen var för sannolikt så gjorde du som vanligt och ignorerade det helt sonika.
Citera
2017-10-09, 15:27
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Nä, jag viftar inte med vapen i vardagsrummet alls. Skulle jag ändå vilja skjuta skallen av mig så skulle jag dock torka vapnena på Armani-kostymer om det vore så.

Varför jag inte tror på skottskada i bröst/buk är för att det borde funnits blod runt honom på golvet i det området då, och det finns det inte på de bilder vi sett. Dessutom verkar det rätt dumt att skjuta sig själv på det sättet - för att inte tala om att det är lite knepigt till och med. Jag kan ha helt fel förstås, men för mig går det inte ihop med en till skottskada.

Skulle vara bra om tråden kunde återgå till ämnet istället för det här käftslängeriet. Klart slut från min sida nu.
Senast redigerad av AX64 2017-10-09 kl. 15:32.
Citera
2017-10-09, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tror inte jag behöver vara en expert för att utföra vapenvård. Inte ens när jag gjorde lumpen fettade vi i magasinen. Vapenfettet användes för rengöring och torkades noggrant bort, för vi fick lära oss att pipan ska vara torrdragen när man sköt. Förmodligen annorlunda än på ditt regemente där du sprang omkring i overall och fettade in allt du såg.

Har för mig att ksp58 var bandmatad. Tryckte du ner bandet i fettburken?

Arf, arf. Och wow.

Ja inte hittar du något magasin för 250 patroner 7,62 som håller för 20 sekunders eldgivning. För infanteribruk. Som någon vill fylla på eller rengöra. Och som inte är i vägen eller deformeras av stötar.

Trummagasinen tappade anseende...

Jag vill minnas att banden fettades in också när du säger det. Med tops eller trassel el nåt. Och bandkasetten.

Vi kallade det uniform, för det var fler än ett plagg som togs på var för sig. I en bestämd ordning.
Citera
2017-10-09, 15:30
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vi kallade det uniform, för det var fler än ett plagg som togs på var för sig. I en bestämd ordning.

Även kallat m/59
Citera
2017-10-09, 15:31
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Där svarade jag att det mycket väl kan vara näsblod.. Men eftersom det svaret antagligen var för sannolikt så gjorde du som vanligt och ignorerade det helt sonika.

Nej, jag fann det så kreativt att jag helt enkelt avstod ifrån att kommentera det. Du vet ju att jag sällan missar dina genomtänkta logiska inlägg som verkligen höjer nivån i tråden.

Är du säker på att han inte bet sig i läppen när han siktade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in