2017-10-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tycker ändå att det är djupt orättfärdigt att skicka en person som aldrig har fått en chans, en som varit på flykt istället för att få gå i skolan, "tillbaka" till en krigszon där han inte hör hemma.
Vadå aldrig fått en chans? Han hade ju det bra i Iran (där han har bott i stort sett hela livet) enl honom själv.

Han hade också möjlighet att vara ärlig när han emigrerade till Sverige. Men han valde att ljuga.
Citera
2017-10-08, 18:55
Medlem
zkuurks avatar
Vi är nog många som undrar.... http://katerinamagasin.se/nar-tanker-lofven-bekrafta-den-sanna-bilden-av-sverige/
Citera
2017-10-08, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kanske är det TT:s Owe Nilsson som får den äran. Han kom ut som allt annat än opartisk och granskande idag tycker jag:
https://twitter.com/owenil/status/916753926019600384

Tweeten lyder alltså:

Citat:
Säker på att Dante gett en egen plats för ”vi som kom in men tycker att det är dags att ge sig på dem som kom efter”.
På utsökt versmått...

Tror han ångrar det där, med tanke på alla mothugg han fått på den tweeten, även från LO-folk och dylikt. Man påpekar att det är moraliskt rätt tveksamt att insinuera att invandrare inte ska få tycka hur de vill i politiska frågor, utan ständigt måste agera utifrån någon påstådd solidaritet med andra invandrare. Lite smygrasism från Owe, helt enkelt. Om sådant händer på er arbetsplats är det viktigt att ni står upp för allas lika värde och säger ifrån, det där är faktiskt inte ok, Owe.

Däremot vågar han nog inte radera tweeten, då det skulle vara att likställa med en skuldbekännelse.
Citera
2017-10-08, 19:03
Medlem
zkuurks avatar
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1894545867531395&id=100009280 018989
Citera
2017-10-08, 19:05
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nästa vecka ska Amir låta sig intervjuas:

https://twitter.com/nabizadehse/status/917050170851975168

Ska vi tro att det är aktivistbladet blankspot med "journalisten" Hamrud (vilken redan relativiserat det inträffade) som kommer att hålla i pennan.

Eller står Bouvin på DN redo att skriva ännu ett hovreportage för Ung i Sverige.

Kanske är det TT:s Owe Nilsson som får den äran. Han kom ut som allt annat än opartisk och granskande idag tycker jag:
https://twitter.com/owenil/status/916753926019600384

Fast, vi har också Anders Lindberg så klart. "Låt Sultan stanna" kan följas upp av en ledare om Amir.
Intressant att se vad som kommer fram av den intervjun. Trodde att han skulle låta den här frågan dö ut.

Jag tror inte att han kommer säga "jag ljög för Migrationsverket om min ålder". MV skulle kunna få svårt att inte ta upp hans ärende igen då, om han offentligt säger att han kommit med en betydelsefull lögn i sitt ärende.

Bortförklaringar ligger närmare till. Möjligen att han säger att han av olika skäl angav högre ålder i sina bloggar än han var (han var i själva verket 13, fast han skrev 18).

En annan variant är att han säger att han inte vill bemöta Balis uppgifter och istället spinna på hur förföljd och hatad han är. Här blir det intressant att se hur slipad journalisten som intervjuar honom är, blir det några kritiska frågor alls eller blir det en offerkofta-intervju i ETC eller Flamman? Blankspot är kanske en bra gissning.

Han lär få bästa möjliga juridiska stöd inför intervjun, alldeles oavsett.
Citera
2017-10-08, 19:12
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Intressant att se vad som kommer fram av den intervjun. Trodde att han skulle låta den här frågan dö ut.

Jag tror inte att han kommer säga "jag ljög för Migrationsverket om min ålder". MV skulle kunna få svårt att inte ta upp hans ärende igen då, om han offentligt säger att han kommit med en betydelsefull lögn i sitt ärende.

Bortförklaringar ligger närmare till. Möjligen att han säger att han av olika skäl angav högre ålder i sina bloggar än han var (han var i själva verket 13, fast han skrev 18).

En annan variant är att han säger att han inte vill bemöta Balis uppgifter och istället spinna på hur förföljd och hatad han är. Här blir det intressant att se hur slipad journalisten som intervjuar honom är, blir det några kritiska frågor alls eller blir det en offerkofta-intervju i ETC eller Flamman? Blankspot är kanske en bra gissning.

Han lär få bästa möjliga juridiska stöd inför intervjun, alldeles oavsett.

Han kommer inte att intervjuas överhuvudtaget, utan precis som i tidigare "intervjuer" så kommer en journalist att dikta ihop det på egen hand (givetvis med lite input från inblandad, tips om historier, namn och platser exempelvis).
Citera
2017-10-08, 19:42
Medlem
49450s avatar
Tycker det är väldigt udda att skriva sånt som han gör på sin blogg. "sommarlov" och massa trams. En person som är mellan 17-25 är för cool för sånt.

Det ser ut som att han larvar sig för att han tror att en 18åring skriver sånt.

Jag tror personligen han ljuger om sin ålder.
Citera
2017-10-08, 20:09
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkuurk
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1894545867531395&id=100009280 018989

Vad är meningen med att gå dit och filma dom?
Citera
2017-10-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne och återgivet i xmz'x post #481:
Hanif Bali känns som mera SD än SD självt. Har han fått grönt att vara små
rasistisk för att han själv är invandrare?

Mangnes fråga är viktig.

Det är vi svenskar som är dödsförskräckta för att råka säga någonting som kan misstänkas vara det allra minsta lilla rasistiskt, för vi vet att det är socialt självmord att bli avslöjad med någonting sådant. Man kan förlora nästan hela vänkretsen, det mesta av släkten och kanske jobbet på kuppen.

De flesta invandrare har ett annat socialt umgänge än svenskar, och de tror inte att deras värld kommer att rasa samman för att de kallar en spade för en spade. Många invandrare vågar därför säga saker högt och beskriva den verklighet de ser omkring sig.

Det är vi svenskar som inte vågar säg högt vad som håller på att hända med Sverige, så det är tur att invandrare som Hanif Bali finns.
Citera
2017-10-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mangnes fråga är viktig.

Det är vi svenskar som är dödsförskräckta för att råka säga någonting som kan misstänkas vara det allra minsta lilla rasistiskt, för vi vet att det är socialt självmord att bli avslöjad med någonting sådant. Man kan förlora nästan hela vänkretsen, det mesta av släkten och kanske jobbet på kuppen.

De flesta invandrare har ett annat socialt umgänge än svenskar, och de tror inte att deras värld kommer att rasa samman för att de kallar en spade för en spade. Många invandrare vågar därför säga saker högt och beskriva den verklighet de ser omkring sig.

Det är vi svenskar som inte vågar säg högt vad som håller på att hända med Sverige, så det är tur att invandrare som Hanif Bali finns.

Ja, Hanef Bali, Katerina Janouch, Sakine Madon, Tino Sanandaji, Sara Mohammad, Nalin Pekgul med flera. Massor av invandrare jag är tacksam över att bor i Sverige!
Citera
2017-10-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Svenskar är otroligt ensamma och har de inte ekonomiska resurser så är det helt och hållet slavar åt staten. Resultatet av politiseringen av svenska samhället.

Rädslan av att bli uthängda som rasister av pressen kan också leda till fysiskt våld ifrån invandrare och AFA (något som knappast drabbar invandrare).

Är man inte rik och kan flytta direkt så är det bäst man håller käft i Sverige.
Citera
2017-10-08, 21:00
Medlem
Gizurs avatar
Ikväll skrev han följande svar på Twitter, i en diskussion om hans ålder och blogg:

Citat:
Om jag skriver på min blogg jag är född 2010 du kommer och tror på det?

Låter rätt givet att han kommer att hävda att han skrev att han var äldre än var han var i bloggarna. Bilderna kanske blir svårare att få ihop med en 12-13-åring, men det vanliga om tidig utveckling kanske funkar.

Dock har han ju nu ett relativt ungdomligt utseende nu jämfört med många andra exempel på överåriga ensamkommande afghaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in